لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

صالحی: ایران هرگز قصد بستن تنگه هرمز را نداشته است


علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در ترکیه، ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۰
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در ترکیه، ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۰
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در عین تأکید بر این که ایران قصد بستن تنگه هرمز را ندارد، به کشورهای منطقه هشدار داد که خود را در «موقعیتی خطرناک» قرار ندهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، علی‌اکبر صالحی روز پنج‌شنبه در آنکارا، در گفت‌وگو با شبکه خبری «ان تی وی» ترکیه گفت: «ما خواهان صلح و آرامش در منطقه هستیم، اما برخی کشورهای منطقه می‌خواهند کشورهایی را که ۱۲ هزار مایل از ما دور هستند، به منطقه بیاورند. من تکرار می‌کنم که ایران هرگز قصد مسدود کردن این مسیر حیاتی (تنگه هرمز) را نداشته است.»

در هفته‌های گذشته بحث لفظی میان ایران و آمریکا در مورد تنگه هرمز جریان داشته و دارد.

همزمان اتحادیه اروپا در حال بررسی طرح تحریم نفت ایران است. عربستان نیز اعلام کرده است که آمادگی دارد با افزایش تولید خود، کمبود نفت بازار جهانی را جبران کند، اظهاراتی که واکنش منفی جمهوری اسلامی را به همراه داشته است.

جمهوری اسلامی در چند وقت اخیر به کشورهای حاشیه خلیج فارس در خصوص جایگزینی نفت خود با ایران هشدار داده است.

آقای صالحی نیز روز پنج‌شنبه بار دیگر هشدار داد: «من خطاب به تمام کشورهای منطقه می‌گویم، لطفا خودتان را در موقعیت خطرناک قرار ندهید.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین از درخواست آمریکا از ایران برای مذاکره، از طریق ارسال نامه خبر داد و گفت: «آمریکا در ظاهر برای جهان قدرت‌نمایی می‌کند، اما پنهانی (برای ایران) نامه می‌فرستد و می‌گوید بیایید مذاکره کنیم. دولت اوباما با مردم شفاف نیست.»

پس از آن که روزنامه‌ نيويورک تايمز فاش کرد که آمريکا در پيامی به آيت‌الله علی خامنه‌ای درباره‌ پيامدهای بستن تنگه‌ هرمز به وی هشدار داده است، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران، دریافت این نامه از سه طریق را تایید کرد.

علی مطهری، نماینده‌ی اصول‌گرای مجلس، می‌گوید بخشی از نامه‌ آمریکا به آیت‌الله خامنه‌ای در مورد بستن تنگه‌ هرمز و بخشی دیگر شامل پیشنهاد مذاکره بوده است.

آقای مطهری در این خصوص به خبرگزاری فارس گفته است که نامه اخیر باراک اوباما به آیت‌الله خامنه‌ای شامل دو قسمت است؛ «قسمت اول این نامه از موضع تهدید» بوده، اما در قسمت دوم «اوباما برای مذاکره و حل و فصل اختلافات فیمابین اعلام آمادگی کرده است».

به گزارش رویترز، مقام‌های واشینگتن تا این لحظه حاضر نشده‌اند ارسال نامه به ایران را تأیید کنند.

آسوشیتدپرس نیز در این خصوص گزارش کرده است که یک مقام رسمی آمریکا که نخواست نامش فاش شود ارسال نامه به شخص آیت‌الله خامنه‌ای را رد کرده و گفته است که انتقال دیدگاه‌های آمریکا به ایران از طریق مسیرهای دیپلماتیک دیگری در جریان است.

تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، نیز بدون رد یا تأیید ارسال نامه به ایران، تأکید کرده است که ایالات متحده برای اظهار عقیده خود به جمهوری اسلامی، راه‌های ارتباطی بسیاری در اختیار دارد.

اظهارات ضد و نقیض در خصوص مذاکرات هسته‌ای

از دیگر سو، وزیر خارجه جمهوری اسلامی به تازگی در جمع خبرنگاران در ترکیه، با ابراز تمایل ایران برای مذاکره بر سر برنامه اتمی‌اش، اعلام کرد که گفت‌و‌گو در خصوص زمان انجام این مذاکرات در جریان است.

به گفته او، به احتمال زیاد محل این مذاکرات استانبول خواهد بود.

با این‌ حال اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای مذاکره با ایران در کار نیست و هنوز تصمیم آن هم گرفته نشده، در نتیجه بی‌فایده است که در مورد این که زمان و مکان آن ممکن است کی و کجا باشد، حرف زد.

واشینگتن نیز گفت‌و‌گو با ایران در خصوص مذاکرات هسته‌ای آینده را تکذیب کرده است و ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه، روز چهارشنبه در این خصوص گفت: «در حال حاضر هیچ گفت‌و‌گویی در مورد مذاکرات (هسته‌ای) در جریان نیست.»

خانم نولند افزود: «آن‌چه ما در پی آن هستیم... این است که به وضوح به ایرانی‌ها بگوییم که اگر آنها به طور جدی خواهان بازگشت به مذاکرات هستند، حاضرند در مورد برنامه هسته‌ای خود به وضوح سخن بگویند و آماده‌اند تا در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای خود به جامعه جهانی توضیح شفافی بدهند، آمریکا با این روند موافق است.»

گروه مذاکره‌کننده با ایران خواستار رسیدن به راهی برای مشخص شدن نیات اصلی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

ایران می‌گوید برنامه اتمی را برای تولید برق دنبال می‌کند و گروه مذاکره خواهان برداشتن قدم‌هایی از سوی ایران است که ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای خود را ثابت کند.
XS
SM
MD
LG