لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

پانه تا: عبور «اينترپرايز» از تنگه هرمز پيامی مستقيم به ايران است


لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمريکا.
لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمريکا.
لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمريکا، روز شنبه اعلام کرد که ناو هواپيمابر «يو اس اس اينترپرايز» عازم خليج فارس می شود و عبور آن از تنگه هرمز پيامی مستقيم به ايران است.

آقای پانه ‌تا که در جمع ۱۷۰۰ نفر از خدمه اين ناو هواپيمابر سخن می گفت، اظهار داشت: «آمريکا عليرغم کمبود بودجه ۱۱ ناوهواپيمابر خود را حفظ می‌کند» و اشاره کرد، تنش با ايران يکی از دلايلی است که نشان می دهد ناوهای عظيم تا چه اندازه برای امنيت ملی مهم هستند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:28 0:00
لینک مستقیم


ناو اينترپرايز حدود نيم قرن است که در نيروی دريايی آمريکا فعاليت می کند و قرار است پس از انجام سفر ماه مارس خود به خليج فارس، در ماه نوامبر سال جاری بازنشسته شود.

آخرين سفر اين ناو به خليج فارس با تنش ها و تهدیدهای ایران بر سر بستن تنگه هرمز مصادف شده است.

ماه گذشته، عطاء الله صالحی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ايران پس از خروج ناو هواپمابر «جان استينز» از خليج فارس گفته بود توصيه می‌کنيم اين ناو ديگر به منطقه برنگردد.

وزير دفاع آمريکا در جمع کارکنان ناو اينترپرايز گفت: «شما بخشی از آن چيزی هستيد که نيروهای ما را چابک، قابل انعطاف و دارای قابليت برخورد سريع عليه دشمنان مان در هر نقطه ای از جهان می کند.»

وی افزود: «به همين دليل است که رييس جمهوری ايالات متحده و همه ما به اين نتيجه رسيده ايم که برای ما مهم است تا حضور دريايی خود را با تمام توان حفظ کنيم و اين بدان معنی است که تمام ۱۱ ناو هواپيمابر خود را نگه خواهيم داشت.»

پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، قرار است در هفته جاری طرحی مبنی بر کاهش بودجه نظامی اين کشور به منظور جبران کسری بودجه آمریکا را ارائه کند.

احتمال می رود که در اين طرح برنامه های صرفه جویانه برای کاهش ۲۶۰ ميليارد دلاری از بودجه نظامی آمريکا پيشنهاد شود.

برخی از تحليلگران گمانه زنی کرده اند که پنتاگون ناوگان دريايی خود را کوچک خواهد کرد و روند ساخت کشتی های جديد برای جايگزينی ناوهای قديمی چون اينترپرايز را کند می کند.

ناو اينترپرايز نخستين ناو هسته ای جهان است و ماموريت هايی را در جريان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ و جنگ در ويتنام در کارنامه خود دارد.

ناو اينترپرايز در حالی در نوامبر سال جاری بازنشسته خواهد شد که ناو جايگزين آن يعنی يو اس اس جرالد آر. فورد در سال ۲۰۱۵ به ناوگان دريايی آمريکا خواهد پيوست.

وزير دفاع آمريکا روز شنبه در پاسخ به پرسش يکی از حاضرين در باره ايران گفت که ايالات متحده به تلاش های خود برای تشديد تحريم ها به منظور انزوای ايران ادامه خواهد داد و اين پيام روشن را ارسال خواهد کرد که جهان دستيابی ايران به سلاح اتمی را تحمل نخواهد کرد.

آقای پانه تا افزود: «اما مهمترين راه برای اينکه اين پيام روشن را برسانیم اين است که ما آماده ايم و قوی هستيم، و اينکه در اين بخش از جهان (خليج فارس) حضور خواهيم داشت. اين کاری است که اين ناو هواپيمابر قرار است انجام دهد.»

وی گفت: «برای ايرانی ها بهتر است که با ما از طريق ديپلماسی و معاهدات و مقررات بين المللی راه بيايند و نه از راه های ديگر؛ چرا که نمی توانند برنده شوند.»

وزير دفاع آمريکا اظهار داشت: «ناو اينترپرايز در حال عزيمت به نقطه حساسی از جهان است. این ناو قرار است که از تنگه هرمز عبور کند و حضور دريايی ما را نمايندگی خواهد کرد تا ثابت کند که حضور ما در خاورميانه تداوم خواهد داشت.»
XS
SM
MD
LG