لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

عبور ناو «آبراهام لینکلن» از تنگه هرمز به رغم تنش با ايران


نمایی از ناو آبراهام لینکلن که ۸۰ هواپيما و هلی کوپتر را بر روی عرشه خود حمل می کند.
نمایی از ناو آبراهام لینکلن که ۸۰ هواپيما و هلی کوپتر را بر روی عرشه خود حمل می کند.
ناو هواپيمابر آمريکايی «آبراهام لينکلن» به رغم افزايش تنش با ايران بر سر بستن تنگه هرمز روز یکشنبه از اين آبراه عبور کرد و وارد خليج فارس شد. ايران پيشتر به ناوهای آمريکايی هشدار داده بود که به خليج فارس بازنگردند.

دريک فراست، سخنگوی ناوگان پنجم آمريکا در بحرين، در سخنانی گفت که ناو آبراهام لينکلن روز يکشنبه بدون بروز هيچ حادثه ای برای انجام ماموريت های برنامه ريزی شده دريايی خود وارد خليج فارس شد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، نيز اعلام کرد: «نام يو اس اس آبراهام لينکلن ...عبور عادی و منظم خود را از تنگه هرمز صورت داد...برای اينکه ماموريت های دريايی خود را انجام دهد.»

اين ناو آمريکايی ۸۰ هواپيما و هلی کوپتر را بر روی عرشه خود حمل می کند و در جريان عبور از تنگه هرمز از سوی دو ناوشکن نيز همراهی شد.

پيشتر، وزارت دفاع بريتانيا اعلام کرده بود که دو کشتی جنگی بريتانيايی و فرانسوی برای عبور از اين آبراه به اين ناوگان پيوستند.

سخنگوی اين وزارتخانه اعلام کرد که عبور اين کشتی ها از تنگه هرمز تاکيدی بر تعهد بين المللی مبنی بر حفظ حق عبور از این آبراه بر اساس قوانين بين المللی است.

وی حضور در خليج فارس را بخشی از مشارکت قدرت های جهانی برای تامين امنيت اين منطقه از جهان دانست.

فرماندهان نظامی و رهبران جمهوری اسلامی ايران در ماه های اخير بارها تهديد کرده بودند که در صورت به خطر افتادن امنيت ايران و يا تحريم نفتی، تنگه هرمز را مسدود کرده و اجازه نخواهند داد تا نفت از اين آبراه به بازارهای جهانی صادر شود.

ماه گذشته پس از خروج يک ناو آمريکايی از خليج فارس، سرلشکر عطاء الله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ايران، هشدار داد که ناوهای آمريکايی به منطقه باز نگردند.

مقام های آمريکايی بارها اعلام کرده اند که اقدام احتمالی ايران در بستن تنگه هرمز را تحمل نخواهند کرد و اين اقدام، «خط قرمز» ايالات متحده محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قرار است ناو هواپيمابر اينترپرايز که با سوخت هسته‌ای حرکت می‌کند در آخرين ماموريت دريايی خود در ماه مارس وارد خليج فارس شود و لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا، گفته است که عبور اين ناو از تنگه هرمز پيامی مستقيم به ايران است.

در روزهای اخير برخی از مقام های ايرانی از جمله علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه، برای کاستن از تنش با غرب گفته اند که تهران هرگز تلاش نکرده است تا تنگه هرمز را مسدود کند.

وی گفت که ايران خواستار صلح و امنيت در منطقه است.
XS
SM
MD
LG