لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

افزایش نرخ سود سپرده بانکی در ایران و کاهش قیمت ارز و طلا


گزارش ها از ایران حاکی است بازار ارز و طلا روز چهارشنبه نوسان های دیگری را شاهد بودند و با اعلام خبر این که دولت نرخ سود سپرده‌های بانکی را به بیش از نرخ تورم افزایش می دهد، قیمت طلا با کاهش همراه بود و بهای سکه طی یک روز با افت ۲۵۰ هزار تومانی روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری های ایران، شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد ایران روز چهارشنبه از موافقت محمود احمدی نژاد با افزایش نرخ سود سپرده های بانکی تا میزان ۲۱ درصد خبر داد.

تصميم به افزايش نرخ سود بانکی در نشست دی ماه شورای پول و اعتبار اتخاذ شد که بر اساس آن، نرخ سود سپرده‌های بانکی به ۲۱ درصد رسيد.

تا پيش از اين، حداکثر نرخ سود سپرده ‌های بانکی برای سپرده‌های پنج ساله ۱۵ درصد بود. شورای پول و اعتبار هنوز درباره نرخ سود بانکی برای سپرده های کوتاه مدت تصميمی نگرفته است.

به رغم اينکه مصوبه شورای پول و اعتبار سه هفته پيش به تصويب رسيد ولی محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران تا روز چهارشنبه، پنجم بهمن ماه، حاضر نشد تا آن را تاييد کند.

دولت آقای احمدی نژاد که از مخالفان افزايش نرخ سود بانکی بوده است، در روزهای اخير و به دنبال بالا رفتن شديد نرخ دلار و سکه طلا هدف انتقادهای تند قرار گرفته بود و به سکوت در برابر نابسامانی در بازار طلا و ارز متهم شد.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، طی ساعاتی در روز چهارشنبه بار دیگر قیمت ها بالا رفت ولی به تدریج باز قیمت ها روند کاهش به خود گرفت. این گزارش حاکی است قیمت سکه طرح جدید که دوشنبه این هفته به قیمت یک میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شده بود، در پایان ساعات کاری روز چهارشنبه به نرخ ۸۱۵ هزار تومان رسید.

این گزارش می گوید سکه طرح قدیم نیز که در روز دوشنبه این هفته در حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تومان بود در پایان ساعت کاری روز چهارشنبه به قیمت ۸۳۰ هزار تومان معامله شد.

همچنین این گزارش ها حاکی است قیمت دلار که به حدود ۲۳۰۰ تومان رسیده بود، در پایان ساعت کاری روز چهارشنبه به حدود ۱۹۰۰ تومان رسید.

به گزارش ایسنا، برخی طلافروشان حاضر به خرید سکه نیستند یا با ۵۰ هزار تومان اختلاف قیمت سکه می‌خرند. به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی اعلام کرده که «قیمت واقعی سکه طرح جدید ۷۰۰ هزار تومان است و کسانی که با قیمتهای بالاتر از این رقم سکه بخرند، ریسک زیادی پذیرفته‌اند.»

رضایی: دولت از کارشناسان اقتصاد بیشتر استفاده کند

روز چهارشنبه همچنین مجلس شورای اسلامی شاهد حضور مسئولان دولتی در امور اقتصاد بود تا در مورد بازار پر تنش ارز و سکه، توضیح دهند.

منتقدان دولت از جمله محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
آشفتگی در بازار را «ناشی از نادانی و عدم تخصص» در دولت محمود احمدی‌نژاد معرفی کرده و وجود هر گونه «تعمد» و دست‌های پنهان در آشفتگی بازار سکه و ارز را تکذیب کرده است.

محسن رضایی، سیاست‌های اقتصادی دولت آقای احمدی‌نژاد را «بیشتر از روی نادانی و عدم تخصص» دانست و به مقامات در دولت او توصیه کرد که «از کارشناسان و متخصصان اقتصاد بیشتر استفاده شود.»

شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در مجلس بابت تغییرات بازار سکه و ارز هیچ تقصیری را بر عهده نگرفت و در مقابل از دست‌هایی پنهان برای «احتکار ارز» در ایران خبر داد.

به گفته شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد، در حال حاضر در ایران «یک سازمان‌دهی وجود دارد که به دنبال خارج کردن ارز کشور از بازار یا احتکار ارز است.» وی همچنین یک خبرگزاری را بدون نام بردن متهم کرد که با ارسال پیامک، بر تنش قیمت ها در بازار ارز دست داشته است.

مقارن با گفته های وزیر اقتصاد در مورد پیامک، خبرگزاری فارس در گزارشی با انتقاد از شمس الدین حسینی نوشت: « وزیر اقتصاد روز چهارشنبه در گفت وگو با تلویزیون، علت التهاب در بازار ارز و سکه در روز تعطیل یکشنبه (۲۸ صفر) را ارسال پیامک گسترده یک خبرگزاری اعلام کرده و گفت: این اقدام با فضاسازی رسانه‌ای همراه بوده و نرخ دروغینی برای قیمت ارز در روزهای تعطیل تعیین شده است.»

ایسنا در گزارشی، واکنش خبرگزاری فارس را «فرار یک خبرگزاری به جلو» خوانده و نوشته است: « اقدام خبرگزاری فارس كه به‌شكل جالبی با ضمیمه كردن عكس و توضیحاتی قسم‌گونه سعی داشته این اتهام را از جانب خود به‌سوی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روانه سازد، درحالی صورت گرفته كه مروری بر اخبار موجود در آرشیو این خبرگزاری - در صورت محو نشدن پس از انتشار این متن -، به‌شكلی مشتاقانه، بر پیش‌بینی افزایش نرخ سكه تا مرز یك میلیون تومان در روزهای آتی خبر داده است.»

از دعوای میان این دو این طور مشهود است که گویا فارس می خواهد ارسال پیامک یاد شده را کار ایسنا معرفی کند در حالی که ایسنا در گزارش خود ارسال هرگونه پیامک مرتبط با این مسئله را رد می کند و می گوید اخبار خبرگزاری فارس است که نشان می دهد آن ها در این کار دست داشته اند.
XS
SM
MD
LG