لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

مجلس ایران در پی قطع فوری صادرات نفت به اروپا


به دنبال تصویب تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس روز جمعه به نقل از یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال این هستند که همین هفته‌ آینده صادرات نفت ایران به اروپا را قطع کنند.

به گفته حسین ابراهیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، این نهاد در جمهوری اسلامی تا روز یک‌شنبه «یک طرح دوفوریتی» را آماده خواهد کرد تا با تصویب فوری آن «فروش نفت به اروپا را از همین هفته قطع کنیم».

وزیران خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه هفته گذشته بر سر ممنوعیت هرگونه قرارداد جدید برای خرید یا انتقال نفت خام ایران به توافق رسیدند.

با این حال به منظور کاهش فشار اقتصادی بیشتر بر آن دسته از کشورهای اروپایی که از ایران نفت وارد می‌کنند به آنها تا یکم ژوییه سال ۲۰۱۲ یعنی تا تابستان آینده فرصت داده شد که به قراردادهای موجود خود با ایران پایان دهند.

حال دو نماینده مجلس ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده‌اند که قرار است ایران به پیشواز این تحریم‌ها رفته و از همین هفته‌ آینده فروش نفت به اروپا را قطع کند.

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در تایید گفته‌های حسین ابراهیمی از «آمادگی کامل مجلس» برای «بررسی فوری طرح قطع صادرات نفت به اروپا» خبر داده است.

به گفته موید حسینی صدر، عضو کمیسیون انرژی مجلس، این کمیسیون می‌تواند «طرح قطع صادرات نفت به اروپا را ظرف دو یا سه روز تصویب و به صحن علنی ارائه کند» تا به رای نمایندگان گذاشته شود.

آقای حسینی صدر در این باره به خبرگزاری فارس گفت: «این تصمیم در شرایط کنونی و فصل سرما در اروپا قطعا ضربه زیادی را متوجه دولت‌های اروپایی خواهد کرد.»

به عقیده این نماینده مجلس، اروپایی‌ها با این طرح «متوجه قدرت جمهوری اسلامی ایران» خواهند شد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا آن را «جنگ روانی» صرف خواند و وزارت نفت ایران نیز اعلام کرد که این اقدام هیچ خسارتی را متوجه کشور نخواهد کرد، نظری که توسط این دو نماینده مجلس نیز تکرار شده است.

حسین ابراهیمی در گفت‌وگوی خود اذعان کرده است که تحریم‌ها علیه تهران اثربخش بوده، اما «این تحریم‌ها بیش از آن که در قبال ایران موثر باشد، اوضاع اقتصاد بحران‌زده غرب را نابه‌سامان‌تر از قبل می‌کند».

اتحادیه اروپا پس از چین دومین واردکننده نفت از ایران است و در ده ماه اولیه سال ۲۰۱۱ روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.
XS
SM
MD
LG