لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

اتحادیه عرب فعالیت ناظران خود را در سوریه متوقف کرد


ناظران اتحادیه عرب در میان جمعی از مردم شهر اریحا در سوریه
ناظران اتحادیه عرب در میان جمعی از مردم شهر اریحا در سوریه
اتحادیه عرب فعالیت ناظران خود در سوریه را به دلیل اوجگیری خشونت‌ها در این کشور، به حال تعلیق در آورد. این در حالی است که درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و جدا شدگان از ارتش سوریه در حومه دمشق در جریان است و مخالفان مسلح نظام اینکشور موفق شده‌اند سه منطقه در اطراف پایتخت سوریه را به کنترل خود در آورند.

اتحادیه عرب هفته گذشته با ارائه طرح صلحی برای پایان دادن به بیش از ۱۰ ماه بحران در سوریه، از بشار اسد رئیس جمهور این کشور اختیارات ریاست جمهوری را به معاون اول خود واگذار کند. این اتحادیه گفته است طرح را برای به دست آوردن پشتیبانی جامعه جهانی، به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد داد.

در بیانیه‌ای که شنبه اتحادیه عرب صادر کرد آمده است: «با توجه به بحرانی شدن اوضاع در سوریه و ادامه خشونت‌ها در این کشور، دبیرکل اتحادیه عرب با تعدادی از وزرای امور خارجه کشورهای عضو این اتحادیه مشورت کرد و مقرر شد تا زمان مطرح شدن موضوع در نشست وزرای امور خارجه فعالیت‌هایت ناظران فورا در سوریه متوقف شود.»

یک مقام مسئول در اتحادیه عرب که خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفته است به احتمال زیاد وزرای امور خارجه عرب اوایل فوریه گردهم خواهند آمد تا امکان خارج کردن ناظران از سوریه را به بحث بگذارند.

در همین حال یک مسئول سوری گفته است که دولت این کشور تا زمان اطمینان از تعلیق فعالیت ناظران در خصوص بیانیه اتحادیه عرب واکنشی از خود نشان نخواهد داد.

ماموریت ناظران اتحادیه عرب نظارت بر حسن اجرای طرحی است که پیشتر اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران سوریه ارائه داده بود. برپایه این طرح دولت سوریه متعهد شده بود به سرکوب نظامی معترضان پایان دهد و همه دستگیر شدگان نا‌آرامی‌های اخیر را آزاد کند. در مقابل اتحادیه عرب میانجی گفت‌و‌گو میان دولت و اپوزیسیون سوریه می‌شود.

ماموریت یک ماهه ناظران هفته گذشته پایان یافت و به مدت یک ماه تمدید شد. اما کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و همچنین مراکش در اعتراض به ادامه خشونت‌ها در سوریه، ناظران خود را از این کشور فراخواندند.

فعالان سوری از اوج گیری درگیری‌ها میان جدا شدگان از ارتش سوریه و نیروهای دولتی در سه منطقه واقع در حومه دمشق پایتخت سوریه خبر داده‌اند. جدا شدگان از ارتش گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل داده‌اند و وظیفه خود را حمایت از اعتراض‌های مسالمت‌آمیز اعلام کرده‌اند.

هفته گذشته پس از کنترل نیروهای ارتش آزاد سوریه بر منطقه الزبدانی، پس از خروج نیروهای دولتی از این شهر، میان دوطرف توافق آتش بس منعقد شد.

سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود، شمار کشته‌شدگان در سوریه از آغاز اعتراض‌ها تا کنون را بیش از ۵ هزار نفر ارزیابی کرده است.

دولت سوریه از ابتدای آغاز بحران مدعی است که در حال مبارزه با گروه‌های مسلح تروریست است و جود تظاهرات اعتراض آمیز را نفی می‌کرد. معترضان اما این سخنان را بهانه‌ای برای سرکوب اعتراض مای مسالمت‌آمیز می‌دانند. دولت سوریه می‌گوید بیش از ۲ هزار نفر از نیروهای پلیس و ارتش به دست افراد مسلح تروریست کشته شده‌اند.

از سوی دیگر فعالان می‌گویند جنازه ۱۷ مرد که که به دست نیر‌وهای امنیتی دستگیر شده بودند، در خیابان‌های حماه یافته شد. بنا بر این گزارش، به سر همه این افراد گلوله شلیک شده است.

در تحولات سیاسی احمد بن حلی معاون دبیرکل اتحادیه عرب گفته است که این اتحادیه با روسیه در خصوص بحران سوریه وارد گفت‌و‌گو شده است.

بن حلی در این باره گفته است که اتحادیه عرب روز شنبه با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تلفنی گفت‌و‌گو کرده است.

شنبه پیش نویس قطعنامه‌ای را مراکش به نمایندگی از اتحادیه عرب به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه داد. روسیه گفته است با آن بخش که از اسد می‌خواهد از قدرت کنار برود مخالف است اما در عین حال برای مشارکت در اصلاح پیش نویس اعلام آمادگی کرده است.
XS
SM
MD
LG