لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

۱۱ ایرانی ربوده شده در سوریه، آزاد شدند


وزارت امورخارجه ایران اعلام کرده است که با تلاش های دیپلماتیک انجام شده از سوی ترکیه، ۱۱ ایرانی که در سوریه ربوده شده بودند، آزاد شده اند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، اداره مطبوعات وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است: «احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه طی تماس تلفنی با علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، خبر آزادی ۱۱ تن از اتباع ربوده شده ایرانی در سوریه را اعلام كرد.»

در همین حال خبرگزاری آناتولی گزارش داده است که ایرانیان یاد شده در نزدیکی مرز ترکیه رها شده و با گذشتن از مرز وارد خاک ترکیه شده اند. این یازده نفر در روستایی درحنوب ترکیه به مقر پلیس منتقل شده اند.

ایرنا در گزارشی نوشته ربودن این افراد توسط گروهی موسوم به «ارتش آزاد سوریه» که از گروه های مخالف حکومت بشار اسد است، انجام شده است.

طبق این گزارش، وزیر خارجه ترکیه گفته «همچنین تلاش خواهد كرد كه دیگر ایرانیان در بند هم آزاد شوند.» ایرنا می گوید علی اکبر صالحی ابراز امیدواری کرده دیگر ایرانیان ربوده شده در سوریه هم آزاد شوند.

۱۲ بهمن‌ماه کنسول سفارت جمهوری اسلامی در سوریه از ربوده شدن ۱۱ زائر ایرانی خبر داد. پیش از آن، در تاریخ هفتم بهمن‌ماه نیز وزارت امور خارجه خبر ربوده شدن ۱۱ زائر دیگر در سوریه را از سوی افراد مسلح اعلام کرده بود.

همچنین اوایل دی‌ماه رسانه‌های خبری ایران از ربوده شدن دو «متخصص» ایرانی در شهر حمص خبر دادند و این در حالی است که اواخر آذرماه نیز سفارت ایران در دمشق در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که پنج شهروند ایرانی که از «مهندسان و کارشناسان فنی» پروژه نیروگاهی در حمص بودند، ربوده شده‌اند.

متعاقب این آدم ربایی ها بود که ایران سفر زمینی به سوریه را ممنوع کرد. محمود صادقی، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا، هفته پیش گفت: «با توجه به اقدامات گروه‌های معاند و تروریست علیه زائران ایرانی که از طریق مرزهای زمینی به کشورها سوریه عزیمت می‌کنند، تا اطلاع ثانوی از خروج زائران به مقصد این کشور از طریق مرزهای زمینی جلوگیری به عمل خواهد آمد.»

اداره پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از زائران ایرانی که قصد سفر به سوریه را دارند درخواست کرده تا از طریق هوایی و در قالب کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت ایران به این کشور سفر کنند.

کنسول جمهوری اسلامی ایران در دمشق پیشتر گفته بود: «از افراد ربوده شده برای انحراف افکار عمومی و نشان دادن این که ایران در امور داخلی سوریه دخالت می کند، سوءاستفاده می‌شود.»

جمهوری اسلامی ايران حامی اصلی حکومت بشار اسد در منطقه محسوب می‌شود و مخالفان حکومت سوريه ايران را به همکاری در سرکوب اعتراضات در اين کشور متهم می‌کنند.

نیروهای اپوزیسیون سوریه هم پیشتر در مورد دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران در این کشور هشدار داده‌اند. ایران همواره اتهام مشارکت در سرکوب‌های سوریه را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG