لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

نگرانی دیدبان حقوق بشر از «احتمال اعدام» بازداشت‌شدگان خوزستان


سازمان دید‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای از دولت ایران خواست تا ده‌ها تن از شهروندان ایرانی که از اواخر سال ۲۰۱۱ به این‌سو در شهرهای اهواز، شوش و حمیدیه استان خوزستان بازداشت شده‌اند را «فوراً» آزاد کند.

این سازمان همچنین در بیانیه روز سه‌شنبه خود نسبت به احتمال اعدام این افراد «با محکوم شدن به جرایم امنیت ملی از جمله تروریسم و جاسوسی» ابراز نگرانی کرده ‌است.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که تعداد این بازداشت‌شدگان ۶۵ نفر است و دستگیرشدگان از ایرانیان عرب‌زبان ساکن این شهرها هستند.

در این بیانیه آمده ‌است که «دست‌کم برخی از این بازداشت‌ها به خاطر شعارهای ضددولتی و دیوارنویسی‌ها در حمایت از بهار عربی و تحریم انتخابات پیش‌روی مجلس در ایران صورت گرفته‌ است.»

دیدبان حقوق بشر می‌گوید اطلاعاتی در مورد کشته شدن محمد کعبی، ۳۴ ساله، و ناصر آلبوشوکه دِرَفشان، ۱۹ ساله، در زندان‌های شوش و اهواز دریافت کرده‌ است که به نوشته این بیانیه «ظاهراً این مرگ‌ها در اثر شکنجه بوده ‌است».

جو استورک، معاون مدیر بخش خاورمیانه دید‌بان حقوق بشر، در این بیانیه گفت: «در ایران در ارتباط با این دور جدید از دستگیری‌ها که معترضان و فعالان عرب را هدف گرفته یک خاموشی رسانه‌ای و اطلاعاتی حاکم است.»

وی افزود: «مقام‌ها باید بی‌درنگ دلایل این بازداشت‌ها را افشا کنند، به بازداشت‌شدگان اجازه دسترسی به اعضای خانواده و به وکیل بدهند، برای همه بازداشت‌شدگان فوراً جلسه دادگاه برگزار کنند، و تمام کسانی که مسئول شکنجه بوده‌اند را محاکمه کنند.»

در بخش دیگری از بیانیه یادشده آمده ‌است که دیدبان حقوق بشر در مورد اتهاماتی که به افراد دربند زده شده باشد اطلاعاتی دریافت نکرده‌، اما «برپایه اَعمال قبلی حکومت، نگران است که شماری از بازداشت‌شدگان ممکن است با محکوم شدن به جرایم امنیت ملی ازجمله تروریسم و جاسوسی، در خطر فوری اعدام باشند».

حامد کنانی، عضو «سازمان حقوق بشر اهواز» که ساکن لندن است، پیش از این در گفت‌وگو با رادیوفردا گفت که درگیری‌های خوزستان از شهر شوش آغاز شد.

وی اظهار داشت: «ماجرا از آن جا شروع شد که عده‌ای از جوانان شهر شوش در رابطه با تحریم انتخابات به روی دیوارهای شهر شعارنویسی کرده بودند و این مسئله بهانه‌ای شد تا نیروهای امنیتی بسیاری از فعالان عرب آن منطقه را دستگیر کنند.»

آقای کنانی افزود: «بعد از حوادث، دستگیری‌ها به شهر حمیدیه سرایت کرد. در شهر حمیدیه نیز بسیاری از جوانان را دستگیر کردند. خیلی از مدیران مدارس را دستگیر کردند.»

گزارش‌های رسیده حاکی است که نیروهای امنیتی و انتظامی ایران در دو هفته و نیم گذشته با یورش به محلاتی در شوش، حمیدیه و اهواز ۴۹ نفر از شهروندان ایرانی عرب‌زبان را بازداشت کرده‌اند.

در این گزارش‌ها از نفر دیگری به نام رضا مغامسی نیز نام برده شده که به دليل «جراحات ناشی از شکنجه» در زندان کشته شده‌ است.
XS
SM
MD
LG