لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

ان بی سی: ترور دانشمندان اتمی ایران کار مجاهدین خلق و اسرائیل است


مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسيسات غنی‌سازی نطنز، در ۲۱ دی در يک بمبگذاری در منطقه سيدخندان تهران کشته شد.
مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسيسات غنی‌سازی نطنز، در ۲۱ دی در يک بمبگذاری در منطقه سيدخندان تهران کشته شد.
يک مقام آمريکايی به شبکه تلویزیونی «ان بی سی نيوز» گفته است، ترور «دانشمندان هسته ای» ايران توسط نيروهای سازمان مجاهدين خلق و با حمايت مالی، آموزشی و نظامی سرويس مخفی اطلاعاتی اسرائيل انجام شده است.

به گزارش «ان بی سی نيوز»، اين مقام آمريکايی که نخواست نامش فاش شود، تصريح کرده است که دولت باراک اوباما از جريان اين ترور ها مطلع است، ولی نقشی در آن ندارد.

به گزارش «ان بی سی نيوز» دو مقام آمريکايی نقش مجاهدين خلق در ترور ها را تاييد کرده اند و يک مقام ديگر آمريکايی نيز گفته است: «تمام حدس های شما درست است.»

ولی یک مقام دیگر آمریکایی نیز بدون تایید یا رد این گزارش گفته است: این موضوع هنوز به طور روشن تایید نشده است.

طبق اين گزارش تمام اين مقام های آمريکايی تصريح کرده اند که ايالات متحده هيچ نقشی در اين ترور ها ندارد.

طی دو سال گذشته چهار فرد موسوم به «دانشمند هسته ای» ايران هدف بمبگذاری هایی قرار گرفته و کشته شده اند و يک نفر از آنها نيز توانسته است که از يک بمبگذاری جان سالم به در ببرد.

مقام های جمهوری اسلامی طی دو سال اخير دولت های اسرائيل، آمريکا و بريتانيا را به دست داشتن در ترور افرادی که «دانشمندان هسته ای» می خواند، متهم کرده اند.

يک سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائيل درگفت وگو با «ان بی سی نيوز» از اظهار نظر در خصوص این خبر خودداری کرده است.

اين سخنگو گفته است:«تا زمانی که تمام اسناد مورد ادعای ان بی سی را نبينيم، وزارت خارجه اسرائيل به شايعاتی که در سطح جهان مطرح می شوند، واکنش نشان نخواهد داد.»

سازمان مجاهدين خلق پيشتر در بيانيه ای چنين اتهاماتی را به طور کامل «دروغ» خوانده است.

طبق اين گزارش، علی صفوی، که سال ها نماينده مجاهدين خلق را برعهده داشته، گفته است:«هيچگاه اعضای مجاهدين خلق در اسرائيل نبوده و نيستند.»

وی اضافه کرده است:«سازمان مجاهدين خلق هرگونه دخالت (در اين ترورها) را رد می کند. اين که اسرائيل در خاک خود اعضای مجاهدين خلق را آموزش می دهد. کاملا و مطلقا دروغ است.»

مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسيسات غنی‌سازی نطنز، در ۲۱ دی در يک بمبگذاری در منطقه سيدخندان تهران کشته شد. گفته می شود وی فارغ التحصيل رشته مهندسی شيمی از دانشگاه صنعتی شريف در تهران بود.

فريدون عباسی دوانی، از استادان فيزيک دانشگاه شهيد بهشتی، که توانست از حادثه بمبگذاری جان سالم به در ببرد، هم اکنون رييس سازمان انرژی اتمی ايران است. وی در آن حادثه مجروح شده بود.
XS
SM
MD
LG