لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

قاسم سلیمانی،مشاور سرکوب معترضان در سوریه


قاسم سلیمانی
قاسم سلیمانی

يک عضو ارشد شورای ملی سوريه از بازگشت دوباره سرتيپ پاسدار قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران ايران به سوريه برای «فرماندهی اتاق جنگ» با هدف سرکوب معترضان مخالف حکومت بشار اسد خبر داده است.

به گزارش روزنامه هاآرتص، اين عضو بارز در شورای ملی سوريه که نام او برده نشده است، گفته است که سرتيپ پاسدار قاسم سليمانی فرماندهی «اتاق جنگ» در سوريه را در شرايطی بر عهده گرفته است که در اين اتاق، خود بشار اسد و شمار ديگری از مقامات ارشد مورد اعتماد اسد نيز حضور دارند.

بنوشته هاآرتص، اعضای مهم اين «اتاق جنگ» در کنار قاسم سليمانی و بشار اسد، ماهر اسد، عاصف شوکت و رامی محلوف تشکيل می دهند.

ماهر اسد، برادر بشار اسد است که فرماندهی گارد ويژه رياست جمهوری سوريه را نيز در دست دارد و گفته می شود که بخش بزرگی از سرکوبگری های خونين يازده ماه اخير اين کشور نتيجه اقدامات اين نيروهای وابسته به ماهر اسد بوده است.

آصف شوکت شوهر خواهر بشار اسد است که در طول سال ها رييس سازمان اطلاعات و استخبارات سوريه بوده است.

رامی محلوف، عليرغم آنکه نام فاميلی غير از اسد دارد، پسر دایی بشار اسد است که او يک کلان سرمايه دار و از مهم ترين مهره های نظام سوريه در سالهای گذشته بوده است.

آمريکا و اتحاديه اروپا در نخستين تحريم های خود عليه مهره های مهم در حکومت سوريه، نام رامی محلوف را در کنار عاصف شوکت، ماهر اسد و بشار اسد بخاطر مشارکت فعال در سرکوبگريهای خونين سوريه، قرار داده بودند.

به گزارش هاآرتص، عضو ارشد شورای ملی سوريه همچنين گفته است که در پی تشکيل «اتاق جنگ» به فرماندهی قاسم سليمانی در سوريه، اختيارات رييس ستاد کل ارتش سوريه محدود شده و اين اختيارات ميان فرماندهان ديگر تقسيم شده است.

چندی پيش نيز آمريکا تأکيد کرد که سرتيپ پاسدار سليمانی در سوريه بوده است. از زمان شدت گرفتن بحران سوريه اين چندمين بار است که از حضور سليمانی در اين کشور، با هدف کمک به بشار اسد برای غلبه بر اين بزرگ ترين بحران سياسی حکومت چهل و چند ساله خاندان اسد بر سوريه خبر می رسد.

نيروی قدس سپاه پاسداران بر پانزده هزار نفر شامل می شوند که در نبرد آمريکا در عراق نيز در مظان اتهام عمليات تروريستی و تخريبی بسياری با هدف ضربه زدن به قوای آمريکا و وادار کردن آنها به عقب نشينی از عراق بودند.


به نوشته هاآرتص، حضور دوباره قاسم سلیمانی در سوریه نشان از ماهیت نبردی دارد که بشار اسد می خواهد در مقابله با مخالفان خود آن را ادامه دهد.

وزارت خارجه ایران اخیرا هرگونه دخالت در امور سوریه را تکذیب کرد و رامین مهمان پرست اعلام کرد «ما به هیچ‌وجه دخالتی در مسائل داخلی سوریه نداریم.»


XS
SM
MD
LG