لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

اعمال فشار اتحاديه اروپا بر چين بر سر مسئله ايران و سوريه


هرمان وان رامپی
هرمان وان رامپی
رئیس اتحاديه اروپا روز سه شنبه ۱۴ فوريه، از دولت چين خواست با جديت بيشتری جمهوری اسلامی را وادار به مذاکره بر سر برنامه هسته ای و حمايت از تدابير شورای امنيت سازمان ملل متحد در مسئله سوريه کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سخنان هرمان وان رامپی، رئيس اتحاديه اروپا در پی آن مطرح می شود که ون ژیابائو، نخست‌وزیر چين، گفت که چين و اتحاديه اروپا بايد بر سر حل و فصل بحران بدهی فزاينده اروپا با يکديگر همکاری کنند.

هم اکنون رهبران اتحاديه اروپا برای شرکت در نشست چين و اتحاديه اروپا در پکن به سر می برند.

رئيس اتحاديه اروپا در جريان يک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که اتحاديه اروپا از تلاش های اتحادیه عرب برای پايان دادن به خشونت ها در سوريه پشتيبانی می کند.

بيش از يک هفته پيش، و در پی وتوی قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل برای اعمال فشار بر بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، دولت های چين و روسيه با انتقادهای زيادی روبرو شدند.

چين می گويد رأی شورای امنيت پيش از حصول توافق بر سر موارد اختلاف مطرح شده بود.

رئيس اتحاديه اروپا روز سه‌شنبه همچنين گفت اتحاديه اروپا «از تمامی کشورهای عضو شورای امنيت سازمان ملل می خواهد که در اين لحظه حساس و سرنوشت ساز مسئولانه عمل کنند.»

نخست‌وزیر چين نيز در مقابل اعلام کرد که ضروری ترين مسئله سوريه در حال حاضر «پيشگيری از جنگ و هرج و مرج» است. ون ژیابائو گفت چين از تمامی اقدام ها در چارچوب منشور سازمان ملل حمايت می کند.

اتحاديه اروپا همچنين با فشار بر چين تلاش کرده تا حمايت آن کشور را برای واداشتن ايران به نشستن بر سر ميز مذاکره درباره برنامه هسته ای اش جلب نمايد. چين و ديگر کشورها زير فشار ايالات متحده و اروپا برای قطع واردات نفت خود از ايران قرار دارند.

به گزارش آسوشيتدپرس، هرمان وان رامپی در ادامه نشست خبری خود گفت: «من نگرانی عميق کشورهای اتحاديه اروپا را به اطلاع نخست‌وزیر ون ژیابائو رساندم و برای ايشان توضيح دادم که اعمال ما و تحريم های وضع شده با هدف بازگرداندن تهران بر سر ميز مذاکره بوده است.»

هرمان وان رامپی، در عين حال اظهار داشت که مسئله حقوق بشر در چين نيز در گفت‌وگوهای دو جانبه مورد بحث قرار گرفته اما جزئيات بيشتری در اين زمينه ارائه نداد.
XS
SM
MD
LG