لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

رونمایی از پروژه‌های تازه سوخت هسته‌ای و غنی‌سازی در ایران


مجتمع غنی‌سازی اورانیوم در نطنز.
مجتمع غنی‌سازی اورانیوم در نطنز.
رسانه‌های داخلی ایران روز چهارشنبه خبر دادند که محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران از سه پروژه جدید هسته‌ای رونمایی کرده است.

به گفته تلویزیون دولتی ایران، پروژه نخست مربوط به فرایند غنی‌سازی ۲۰ درصدی در کارخانه‌ای در نطنز است؛ پروژه دوم، وارد کردن میله‌های سوخت هسته‌ای ساخت ایران به قلب راکتور پزشکی تهران است و پروژه سوم نیز مربوط به افتتاح نوع جدیدی از سانتریفوژهای پر سرعت برای غنی‌سازی اورانیوم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، صفحه‌های سوخت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد «تولید ایران» عصر چهارشنبه با حضور محمود احمدی‌نژاد، علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخارجه، و فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی، در راکتور تحقیقاتی پنج مگاواتی تهران کار گذاشته شد.

سازمان انرژی اتمی ایران می گوید که تهران «نسل چهارمی از سانتریفوژهای الیاف کربن راه‌اندازی کرده‌است که سرعت بیشتری دارند، ضایعات کمتری تولید می‌کنند و در حالی که با سرعت فراصوتی برای خالص‌سازی اورانیوم می‌چرخند فضای کمتری نسبت به مدل‌های پیشین اشغال می‌کنند.»

در حالی که منابع سوختی برای راکتور تهران که در دهه ۹۰ میلادی از آرژانتین خریداری‌شده در حال اتمام است گزارش رسانه های ایران حاکی است که ایران روز چهارشنبه توانست از صفحات سوخت ۲۰ درصدی ساخت داخل برای استفاده در این راکتور رونمایی کند.

جای‌گذاری اولین میله‌های سوخت در راکتور تهران
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:08 0:00

در حالی که تحلیلگران غربی نسبت به توان فنی ایران برای تولید صفحات سوختی با غنای ۲۰ درصدی ابراز تردید کرده‌اند، تلویزیون دولتی ایران از ساخت این صفحات و هم‌چنین از موفقیت در روند غنی‌سازی بیست‌درصدی در نطنز خبر داده است.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، روز شنبه، در پایان راه‌پیمایی سالگرد ۲۲ بهمن در تهران اعلام کرد: «طی روزهای آینده، دنیا شاهد رونمایی از چند دستاورد بزرگ هسته‌ای ایران خواهد بود.»

رسانه‌های داخلی ایران در میان پروژه‌های رونمایی شده از افتتاح سایت جدید غنی‌سازی در فُردو در استان قم که انتظار آن می‌رفت خبری نداده‌اند اما علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز سه‌شنبه به خبرگزاری ریا نووستی روسیه گفت: «تاسیسات هسته‌ای فردو وارد عملیات شده‌است و این تأسیسات تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال کار کردن است.»

منابع دیپلماتیک نیز دوشنبه هفته گذشته گفته بودند ایران فعالیت غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی فردو، در نزدیکی قم، را گسترش داده‌است.

تأسیسات فردو که در حدود ۱۶۰ کیلومتری جنوب تهران واقع شده، قادر به غنی‌سازی اورانیوم در سطوح ۳٫۵، ۴ و ۲۰ درصد است.

سوخت راکتور پزشکی تهران قرار بود از سوی روسیه و فرانسه تأمین شود اما با شکست توافق‌های اولیه‌ای که در ماه اکتبر ۲۰۰۹ در این زمینه حاصل شده‌بود ایران کوشید تا خود به تولید و تأمین این نوع سوخت اقدام کند.

از زمانی که ایران اعلام کرد تولید اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را به سایت فردو منتقل می‌کند، نگرانی‌ کشورهای غربی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران تشدید شده‌است.

اعلام پیشرفت‌های هسته‌ای از سوی ایران در حالی است که قدرت‌های غربی خواهان توقف این برنامه از سوی جمهوری اسلامی هستند و برای اجرای این خواسته همواره بر فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ایران می‌افزایند.

قدرت‌های غربی و اسرائیل در مورد اینکه این برنامه هسته‌ای ممکن است به سوی ساخت بمب اتم و تهدید هسته‌ای علیه اسرائیل سوق داده شود نگران هستند؛‌ حکومت ایران این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند.
XS
SM
MD
LG