لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

سخنگوی اشتون: پاسخ جلیلی را دریافت کرده‌ایم


دیدار خانم اشتون و آقای جلیلی، در سال ۲۰۱۰ در سازمان ملل متحد
دیدار خانم اشتون و آقای جلیلی، در سال ۲۰۱۰ در سازمان ملل متحد
اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد پاسخ نامه کا‌ترین اشتون از سوی تهران را دریافت کرده و مشغول بررسی این نامه است و متعاقبا نتیجه را اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی خانم اشتون روز چهارشنبه در بروکسل اعلام کرد نامه ایران را دریافت کرده و بررسی آن در دستور کار قرار دارد.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا هم روز چهارشنبه در خبری اعلام کرد سعید جلیلی با ارسال نامه‌ای برای مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ضمن استقبال از آمادگی گروه پنج به علاوه یک برای بازگشت به گفت‌و‌گو‌ها، آمادگی تهران را برای ادامه مذاکرات اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در این نامه تاکید کرده که «موفقیت گفت‌و‌گو‌ها در گرو برخورد سازنده گروه پنج به علاوه یک با ابتکارهای جمهوری اسلامی ایران» خواهد بود. ‌ این گزارش به جزییات دیگر مطرح شده در این نامه، اشاره‌ای نکرده است.

کا‌ترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ۲۹ مهرماه سال جاری در نامه‌ای به سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نوشته بود اگر تهران به صورت جدی آماده ورود به «مذاکرات مفید» هسته‌ای است، قدرت‌های جهانی آماده‌اند، ظرف چند هفته به پای میز مذاکره بیایند.

خانم اشتون که به نمایندگی از پنج عضو شورای امنیت به علاوه آلمان با ایران گفت‌وگو می‌کند، در نامه خود همچنین تاکید کرده بودکه هرگونه مذاکره‌ای نباید تکرار مباحث گذشته باشد و دست یافتن به «نتایج ملموس» در این مذاکرات از «ضرورت» برخوردار است.

آخرین دور از مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ سال گذشته در ترکیه بدون حصول نتیجه‌ای پایان یافت و دو طرف حتی حاضر به انجام مصاحبه مطبوعاتی مشترک نشدند.

ایران پیشتر اعلام کرده بود آماده از سرگیری گفت‌وگوهاست ولی بروکسل اعلام کرده بود تا پاسخ نامه خانم اشتون دریافت نشود و در آن پیشنهادهای سازنده‌ای نباشد، گفت‌وگویی در کار نخواهد بود. علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم ابراز علاقه کرده بود که این بار هم ترکیه میزبان گفت‌وگوها باشد.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های هسته‌ای خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه‌ها را رد کرده و به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه داده است.

تهران از سوی دیگر در حال گفت‌وگو و مذاکره با آژانس بین المللی انرژی اتمی است و به تازگی مذاکراتی سه روزه با هیاتی عالی رتبه از آژانس داشت. به گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هنوز هیچ نتیجه قطعی از این مذاکرات به دست نیامده ولی این گفت‌وگوها قرار است ادامه یافته و دنبال شود.
XS
SM
MD
LG