لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

وزير اطلاعات ايران: بخش هايی از درون نظام، ميلياردی سکه خريدند


حیدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ايران
حیدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ايران
وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ايران وضعيت بازار ارز و سکه را «شوک های کاذب» خواند و گفت: برخی از خودی ها نيز در اين مقوله دچار چالش و اشتباه شدند و جاهايی از نظام رفتند و ميلياردی سکه خريدند.

حيدر مصلحی روز پنجشنبه در سخنانی در جمع ائمه جماعات استان تهران، افراد به گفته وی «دشمن» را متهم کرد که قصد دارند «صحنه انتخابات را به جنگ قدرت تبديل کنند»، «برای برجسته سازی کاذب اختلافات بين مسوولان تلاش می کنند» و «در پی بحران سازی در ابعاد مختلف به خصوص در مسائل اقتصادی» هستند.

اين مقام امنيتی جمهوری اسلامی نابسامانی دو ماه اخير در بازار سکه و ارز را به «دشمنان» نسبت داد و گفت: «با کمال تاسف برخی از خودی ها نيز در اين مقوله دچار چالش و اشتباه شدند و جاهايی بودند که جزو مجموعه نظام اند و رفتند ميلياردی سکه خريدند و تحت تاثير اين القاء قرار گرفتند و بعضی از خودی ها با بی توجهی به اين موضوع دامن زدند.»

آقای مصلحی اشاره نکرده است که مجموعه ياد شده چه نهادها و دستگاه هايی در نظام جمهوری اسلامی بوده اند.
با کمال تاسف برخی از خودی ها نيز در اين مقوله دچار چالش و اشتباه شدند و جاهايی بودند که جزو مجموعه نظام اند و رفتند ميلياردی سکه خريدند و تحت تاثير اين القاء قرار گرفتند و بعضی از خودی ها با بی توجهی به اين موضوع دامن زدند.
وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران

از زمان امضای لايحه تحريم های آمريکا عليه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران توسط باراک اوباما در روز ۳۱ دسامبر، بازار ارز و سکه در ايران دچار بحران شد و ريال ايران ظرف کمتر از چند هفته نيمی از ارزش خود را از دست داد.

در يک ماه و نيم گذشته قيمت هر سکه طلا به رکورد تاريخی يک ميليون و يکصد هزار تومان رسيد و دلار نيز از مرز دو هزار تومان گذشت.

در واکنش به تلاطم بازار ارز و سکه، بانک مرکزی به دلالان ارز هشدار داد و از صرافان خواست تا ارزهای خارجی را به نرخ رسمی بفروشند. با اين حال تصميم های مقامات ايران نتوانسته است که از افزايش قيمت سکه و دلار جلوگيری کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، وزير اطلاعات ايران در بخش ديگری از سخنان خود بدون نام بردن از «اسدالله عسگراولادی»، رييس اتاق بازرگانی ايران و چين، به اظهارات وی درباره بروز قحطی در ايران ظرف شش ماه آينده واکنش نشان داده و او را تحت تاثير «القائات دشمن» دانست.

آقای مصلحی گفت: «يک آقايی مصاحبه می ‌کند و صحبت از قحطی در کشور می ‌کند و وقتی که می ‌گوييم مستند اين حرف ات چه بوده و دلايل تان را بگوييد می ‌گويد که نمی ‌دانم چه شد اين را گفتم و وقتی يک ذره ناخن می ‌زنيم می ‌بينيم که دشمنان با واسطه‌های مختلف سعی می ‌کنند اين‌گونه القائات را داشته باشند.»

رييس اتاق بازرگانی ايران و چين اواسط دی ماه گذشته در سخنانی اعلام کرد که نرخ تورم در دی ماه «۴۰ درصد» است و افزود: «به نظر می رسد با توجه به واردات کالا با دلار ۱۶۰۰ تومانی و مشکلات توليد در شش ماه آينده با قحطی بسياری از کالاها در کشور مواجه خواهيم شد که برای تهيه آنها يا بايد متوسل به قاچاق شويم و يا اين‌که هزينه بسياری بابت قاچاق بپردازيم.»

به دنبال بازتاب گسترده اظهارات وی در رسانه های داخلی و خارجی، آقای عسگراولادی حرف خود را پس گرفت و گفت: «من هيچ گاه نگفتم که در شش ماه آينده قحطی می ‌آيد اما اگر از صحبت من چنين برداشتی شده است حرف خودم را پس می‌گيرم و از مردم عذرخواهی می‌کنم.»

جمهوری اسلامی ايران که به دليل برنامه هسته ای خود تحت تحريم های شديد بين المللی است می گويد که اين تحريم ها هيچ تاثيری بر اوضاع داخلی ايران نداشته و برعکس باعث پيشرفت و ايجاد فرصت های بيشتر در کشور شده است.

با اين حال، آقای مصلحی تاکيد کرده است که «از منظر دستگاه اطلاعاتی، جنگی تمام‌عيار و همه‌جانبه عليه جمهوری اسلامی در حال اجراست.»

وی در اين زمينه به انتخابات مجلس نهم در اسفندماه سال جاری اشاره کرده و گفته است که «جريان های سياسی غير خودی، غير همسو و فتنه و گروه های ضد انقلاب به دنبال اين هستند که از اين انتخابات و از اين فرصت سوء استفاده کنند.»

به گفته وزير اطلاعات ايران، «آنها (دشمنان) تلاش می کنند تقلب در انتخابات را القاء کنند و آن را به پيش ببرند... و به دنبال اغتشاش و آشوب خيابانی هستند.»

وی افزود: «دشمنان نظام و جريان فتنه و انقلاب، تلاش کردند که در ثبت نام‌ها تاثيرگذار باشند ولی به موفقيتی دست پيدا نکردند و شرکت افراد برای ثبت نام در انتخابات قابل توجه بود؛ با آنکه محدوديت بيشتری از جمله مدرک تحصيلی اعمال شده بود و تاييد صلاحيت‌ها نيز قابل توجه بود. اکنون دشمنان از تسخير مجلس مايوس شده ‌اند و اصل انتخابات و سطح مشارکت مردم را نشانه گرفته‌اند.»

انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی قرار است برگزار شود که بسياری از گروه های اصلاح طلب و مخالفان حکومت جمهوری اسلامی شرکت در آن را تحريم کرده اند و گفته اند فضا برای برگزاری يک انتخابات آزاد و سالم فراهم نيست.

رقابت اصلی در اين انتخابات ميان گروه های اصولگرايی است که به آيت الله علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی، وابسته هستند.
XS
SM
MD
LG