لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

ایران از «دو هفته دیگر» با روپیه از هند کالا می‌خرد


روپیه
روپیه
رفیق احمد، رئیس سازمان صادرکنندگان هند در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری رویترز از امکان پرداخت بدهی‌های وارد کنندگان ایرانی به تاجران هندی در دو هفته آینده خبر داده است.

رفیق احمد با تائید گزارش‌ها‌ی پیشین مبنی بر پرداخت بدهی‌های هند به ایران با روپیه گفته است دولت آن کشور راهکارهایی را برای ادامه روابط تجاری بین ایران و هند در نظر گرفته است.

وی در عین حال گفته است از ماه دسامبر سال ۲۰۱۰ تا کنون یعنی در ۱۳ ماه گذشته بدهی‌های عقب افتاده ایران به صادرکنندگان هندی به سه میلیارد دلار رسیده است.

به گفته رئیس سازمان صادرکنندگان هند بدهی‌های عقب افتاده ایران شامل ۶۲۳ میلیون دلار واردات آهن و فولاد، ۴۵۳ میلیون دلار مواد شیمیایی، ۴۱۹ میلیون دلار غلات، ۱۴۳ میلیون دلار ماشین آلات و ۸۷ مییلون دلار دارو و مواد دارویی می‌شود.

صادرکنندگان برنج نیز بیش از ۱۴۴ میلیون دلار از وارد کنندگان ایرانی طلب دارند.
صادرات نفت از ایران به هند هم گرچه بدون وقفه ادامه یافته است ولی پرداخت پول به ایران بدلیل تحریم‌های آمریکا با مشکلاتی جدی روبرو شده است.

هند سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار نفت خام از ایران خریداری می‌کند. در چند ماه اخیر نقل و انتقال پول نفت بین ایران و هند از طریق «بانک مردم» در ترکیه انجام می‌شود ولی تحریم‌های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ممکن است نقل و انتقال پول از ترکیه را نیز با مشکلاتی روبرو کند.

در دهلی نو و تهران گفته می‌شود مقامات دو کشور موافقت کرده‌اند ۴۵ درصد از پول فروش نفت به هند با روپیه پرداخت شود تا ایران بتواند بدون رد و بدل کردن دلار و یورو به داد و ستد خود با هند ادامه دهد.

دولت هند اعلام کرده که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را اجرا می‌کند ولی خود را به اجرای تحریمهای مالی یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ملزم نمی‌داند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حدود یک میلیارد دلار پول در بانک UCO هند ذخیره کرده است تا بتواند پول واردات کالا از هند را بپردازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از این پول برای آغاز پرداخت روپیه به صادرکنندگان هندی استفاده خواهد شد.

دولت هند که قرار بود در ماه جاری هیاتی را برای گفتگو با مقامات ایرانی به تهران بفرستد سفر این هیات را تا اواخر اسفند ماه به تاخیر انداخته است تا بتواند درباره چگونگی افزایش صادرات به ایران بررسی‌های لازم را انجام دهد.
XS
SM
MD
LG