لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

آمریکا و بریتانیا: حمله اسرائیل به ایران عاقلانه نیست


ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، روز یکشنبه نسبت به حمله اسرائیل به ایران هشدار دادند و گفتند که چنین اقدامی «عاقلانه» نخواهد بود.

روز یکشنبه، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده و ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، هر یک به طور جداگانه نسبت به در گرفتن جنگ در منطقه ابراز نگرانی کردند.

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ایالات متحده در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه از شبکه سی‌ان‌ان پخش شد، اظهار داشت که اسرائیل از توانایی حمله به ایران برخوردار است که به گفته او «احتمالا چند سال» برنامه اتمی ایران را به عقب می‌اندازد.

رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده افزود: «اما برخی از هدف‌ها احتمالا خارج از دسترس اسرائیلی‌ها هستند.»

مارتین دمپسی ابراز نگرانی کرد که در صورت حمله اسرائیل به ایران، نیروهای آمریکایی در خلیج فارس و افغانستان هدف حملات تلافی‌جویانه قرار گیرند.

دمپسی که در برنامه فرید زکریا شرکت کرده بود، گفت: «این مسئله‌ای است که همه ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. و به همین دلیل است که ما بر این باوریم در این برهه تصمیم برای حمله به ایران عاقلانه نیست.»

مشاور نظامی باراک اوباما در ادامه گفت: «به نظر من تحریم‌های اقتصادی و همکاری بین‌المللی که توانسته‌ایم حول محور این تحریم‌ها ایجاد کنیم، رفته رفته اثر خود را نشان می‌دهد.»

رئیس ستاد مشترک ارتش ایالا متحده اظهار داشت که برای هرگونه اقدامی باید برای آن از پیش آماده بود.

مارتین دمپسی، گفت: «منظورم این است که ما علی‌الاصول باید آماده باشیم، که این در این مقطع، عمدتا، آمادگی تدافعی مد نظر است.»

فرید زکریا، از مارتین دمپسی پرسید که آیا به نظر وی ایران بازیگری بسیار نامعقول در عرصه جهانی است و او در پاسخ اظهار داشت: «این سئوال بسیار خوبی است. ما معتقدیم که رژیم ایران یک بازیگر معقول ست و به همین دلیل است که من فکر می‌کنم، و ما فکر می‌کنیم، که راهی که پیش گرفته‌ایم در این برهه عاقلانه‌ترین مسیر است.»

رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده با بیان اینکه خود سه هفته پیش در اسرائیل بوده، اظهار داشت که واشینگتن با اسرائیل همکاری می‌کند و درعین حال رک و بی‌پرده است.

مارتین دمپسی تصریح کرد: «من مطمئنم که اسرائیلی‌ها نگرانی‌های ما را درک می‌کنند؛ هر حمله‌ای در این برهه، منطقه را بی‌ثبات می‌کند و اسرائیلی‌ها به اهداف بلندمدت خود دست نخواهند یافت. من از سوی دیگر درک می‌کنم که اسرائیل منافع ملی‌ای دارد که مختص به خود آنهاست.»

از سوی دیگر، یکشنبه شب، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، تام دانیلون، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یک دیدار دوساعته داشت. ایران، محور گفت‌وگوهای مشاور امنیت ملی آمریکا، با مقام‌های اسرائیلی است.

اظهارات وزیر خارجه بریتانیا

در همین روز، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، هم تاکید کرد که لندن روی فشار دیپلماتیک بر ایران تمرکز کرده و راه حل نظامی به نظر وی عملی سنجیده نیست.

ویلیام هیگ گفت: «فکر نمی‌کنم که در این برهه برای اسرائیل عاقلانه باشدکه به ایران حمله کند.»

ویلیام هیگ در اظهاراتی مشابه با مارتین دمپسی گفت: «به نظر من اسرائیل مانند هر کس دیگری در جهان باید به این رویکرد که ما در پیش گرفتیم فرصت واقعی بدهد؛ یعنی همان تحریم‌های بسیار جدی اقتصادی و فشار اقتصادی و در عین حال آمادگی برای مذاکره با ایران.»
XS
SM
MD
LG