لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

رییس ستاد انتخابات: ۳۳ نماینده فعلی مجلس رد صلاحیت شده اند


ثبت نام تعدادی از کاندیداهای خواهان شرکت در انتخابات مجلس- دی‌ماه ۱۳۹۰
ثبت نام تعدادی از کاندیداهای خواهان شرکت در انتخابات مجلس- دی‌ماه ۱۳۹۰
در حالی که قرار است امروز دوشنبه فهرست نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس اعلام شود، رییس ستاد انتخابات کشور گفته است که تا این لحظه صلاحیت «۳۳ تن» از نمایندگان فعلی مجلس که برای انتخابات آینده نام‌نویسی کرده‌اند، تایید نشده است.

صولت مرتضوی، رییس ستاد انتخابات کشور روز دوشنبه اعلام کرد که در مجموع «پنج هزار و ۳۹۵» تن برای شرکت در رقابت‌های انتخابات مجلس نام‌نویسی کرده بودند که از این میان، به گفته وی، تا این لحظه صلاحیت حدود سه هزار و ۲۹۹ نفر تایید شده است.

وی در ادامه گفت: «از مجموع ۲۶۱ نماینده فعلی مجلس که برای انتخابات مجلس نهم نام‌نویسی کرده‌اند، صلاحیت ۳۳ نفر تا کنون احراز نشده است.»

این در حالی است که به گفته مصطفی محمد‌نجار، وزیر کشور، فهرست نهایی داوطلبان تایید صلاحیت‌شده این انتخابات تا پایان روز دوشنبه، اول اسفند، اعلام و دوم اسفند‌ماه به فرمانداری ها ابلاغ خواهد شد.

وزیر کشور ایران همچنین گفته که فرمانداری ها تا سوم اسفند‌ماه داوطلبان را از تایید صلاحیت شان آگاه می‌کنند و نامزدها می‌توانند از چهارم اسفند‌ماه دست به تبلیغات بزنند.

فهرست کامل نمایندگان مجلس که صلاحیت آن‌ها تا این‌لحظه رد شده است هنوز منتشر نشده، اما در روزهای گذشته برخی از رسانه های ایران اسامی برخی از این نمایندگان را منتشر کرده اند.

شهاب‌الدین صدر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، از جمله افرادی است که گفته می‌شود صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان رد شده است.

احمد توکلی، نماینده مردم تهران، ضمن تایید خبر رد صلاحیت نایب رییس مجلس گفته است: «بسیاری از افراد و نماینده‌های شاخص و موثر که از روسای کمیسیون‌ها هم هستند، توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند.»

حاجی محمد موحد، نماینده روحانی مردم بهبهان و عضو کمیسیون اصل ۹۰ نیز دیگر کاندیدایی است که به دلیل «عدم التزام به اسلام» رد صلاحیت شده است.

در ابتدای بررسی صلاحیت ها از سوی هیات های اجرایی وزارت کشور، برخی از نمایندگان اصولگرا نظیر علی مطهری، علی‌ عباسپور و حمیدرضا کاتوزیان و تعدادی از نمایندگان اصلاح طلب همچون داریوش قنبری و علیرضا محجوب نیز رد صلاحیت شدند ولی بعد صلاحیت آن‌ها تایید شد.

در کنار نمایندگان مجلس چهره‌های دیگری نظیر محمود علوی، روحانی عضو مجلس خبرگان و نماینده پیشین ولی فقیه در ارتش ایران وجود دارند که صلاحیت وی از سوی مراجع چهارگانه رد شده است.

در حال حاضر و در غياب اکثریت اصلاح طلبان که شرکت در انتخابات مجلس نهم را تحريم کرده‌اند، اصولگرايان در ماه‌های گذشته تلاش کردند تا فهرست واحدی از نامزدهای خود را برای حضور در انتخابات مجلس نهم و در اختيار گرفتن اکثريت کرسی‌های آ« معرفی کنند.

با این‌حال اختلاف بر سر نامزدهای انتخابات و موضع گروه‌های مختلف اصولگرا درباره دولت محمود احمدی نژاد آن قدر بالا گرفته است که در حال حاضر حدود هشت جبهه از دل جريان اصولگرايی برای حضور در انتخابات ظهور کرده‌اند.

تعدد جبهه‌های اصولگرایی اعتراض‌هایی را نیز به همراه داشته است. حسین‌ شریعتمداری، نماینده ولی فقيه در روزنامه کيهان در يادداشت روز يکشنبه اين روزنامه خطاب به طيف های مختلف اصولگرايان نوشت: «سر گردنه کشتی نگيريد! و تا دير نشده برای پيشگيری از پراکندگی آراء، برخی به نفع برخی ديگر کنار بکشيد.»

حبیب‌الله عسگر اولادی، دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز ضمن انتقاد از تکثر فهرست‌های انتخاباتی در جبهه اصولگرایی، نسبت به شکست این جبهه هشدار داد و گفت: «ان‌شاء‌الله تعدادی از این لیست‌ها جمع خواهد شد.»

انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی در حالی روز ۱۲ اسفند‌ماه برگزار می‌شود که به گفته روزنامه کیهان در حال حاضر ۶۷ فهرست انتخاباتی در کل کشور وجود دارند که ۲۴ فهرست آن در تهران هستند.

به گفته وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، ۴۸ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات مجلس نهم هستند.
XS
SM
MD
LG