لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

ادامه درگیری در دمشق؛ صلیب سرخ به دنبال آتش‌بس موقت


تانک ارتش در یکی از محلات دمشق، پایتخت سوریه
تانک ارتش در یکی از محلات دمشق، پایتخت سوریه
در حالی که صلیب سرخ جهانی به دنبال برقراری آتش‌بسی موقت در سوریه برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان است، خبرها از دمشق و دیگر شهرهای سوریه حاکی از ادامه درگیری‌ و ناآرامی و مرگ و مجروحیت عده‌ای دیگر است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، نیروهای امنیتی سوریه در ساعات آغازین روز سه‌شنبه با مهمات جنگی به روی تظاهرکنندگان شلیک کرده و دست‌کم چهار نفر را زخمی و مجروح کرده‌اند.

گاردین تظاهرات مردمی در پایتخت سوریه را که از هفته گذشته آغاز شده ضربه‌ای می‌داند به این ادعای بشار اسد که ناآرامی‌های ۱۱ ماه گذشته را کار خراب‌کارها و تروریست‌ها و محدود به برخی از استان‌های کشور دانسته است.

این روزنامه به نقل از یک شاهد عینی از حضور «صدها معترض» در میدان حجرالاسود در شهر دمشق خبر داده که با دیواره آتش نیروهای امنیتی و نیروهای لباس‌شخصی روبه‌رو شده‌اند.

گاردین همچنین به نقل از «منابع دیپلماتیک» می‌گوید که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تلاش است میان نیروهای دولتی و معترضان در مناطق تحت محاصره حکومت آتش‌بسی دوساعته برقرار کند.

هدف این سازمان جهانی رساندن آذوقه و دارو به مردم در مناطقه تحت محاصره از جمله حمص است که می‌گویند به آب و غذا و دارو دسترسی ندارند.

کمبود آذوقه و دارو به‌ویژه در شهر حمص پس از آن بالا گرفت که این شهر تقریبا به مدت یک هفته زیر آتش توپخانه ارتش بشار اسد قرار گرفت.

از سوی دیگر جامعه بین‌الملل هنوز نتوانسته است راه حلی عملی برای بن‌بست در سوریه پیدا کند: قدرت‌های غربی هم‌چنان در پی کناره‌گیری آقای اسد هستند و روسیه و چین هم‌چنان از بشار اسد و طرح‌های او برای اصلاحات حمایت می‌کنند.

در همین حال قدرت‌های غربی و اتحادیه عرب خبر از برگزاری نشستی با عنوان «دوستان سوریه» در تونس در روز جمعه آینده داده‌اند تا به فشار بر اسد برای کناره‌گیری از قدرت ادامه دهند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، با تاکید بر انزوای روزافزون حکومت سوریه این نشست را «پیامی روشن» دانسته است به «روسیه و چین و دیگرانی» که «دست به انتخابی غلط زده‌اند» و هم‌چنان از بشار اسد حمایت می‌کنند.

روسیه و چین تاکنون دوبار با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه بشار اسد مخالفت کرده و آنها را وتو کرده‌اند، اقدامی که انتقاد فراوان جامعه بین‌الملل را به دنبال داشت.

از سوی دیگر آلمان اعلام کرده است که اتحادیه اروپا احتمالا در هفته آینده بر حجم تحریم‌های سوریه خواهد افزود.

این در حالی است که به گفته روزنامه گاردین تحریم‌های غرب علیه بشار اسد تاکنون به دلیل عدم همراهی روسیه و چین اثر چندانی نداشته است.
XS
SM
MD
LG