لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

ادامه درگیری‌ها در افغانستان در اعتراض به «سوزاندن قرآن»


حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، روز چهارشنبه از مردم این کشور خواست آرامش خود را حفظ کنند و با توجه به عذرخواهی و پوزش نیروهای آمریکایی در مورد «تصادفی بودن» سوخته شدن نسخه‌های قرآن، دست از اعتراض بردارند. در گیری‌ها کشته شدن هفت تن را در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، در دومین روز از تظاهرات و اعتراض‌ها در افغانستان، هنوز نشانه‌های خشم و شعارهای آنها مبنی بر بی‌احترامی به فرهنگ آ‌ها و اسلام، دیده می‌شود. سفارت آمریکا در کابل تعطیل شده و تمامی کارکنان سفارت برای حفاظت آنها، از هرگونه سفر ممنوع شده‌اند.

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد در جریان اعتراض‌ها، چهار تن در ولایت شرقی پروان، یک تن در کابل و یک تن در جلال آباد و یک تن لوگر در پی اعتراض‌ها کشته شده‌اند. ضمن اینکه گفته شده تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

دست کم پنج کشته در دومین روز تظاهرات در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:25 0:00

حامد کرزی خطاب به مردم افغانستان گفت: «مردم حق اعتراض صلح آمیز دارند. من از آن‌ها فقط می‌خواهم دست به خشونت نزنند.» آقای کرزی همچنین از پلیس و نیروهای امنیتی افغانستان خواسته با معترضان درگیر نشوند و از آنها حفاظت کنند. وی خطاب به معترضان گفت که او هم از این بی‌احترامی ناخرسند است ولی بهتر است تا زمان تکمیل تحقیقات، صبر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در کابل روز چهارشنبه هزاران تن دست به تظاهرات زدند و شعار مرگ بر آمریکا سر دادند و به سوی دفتر شرکت‌های خارجی، پلیس و نیروهای ائتلاف، سنگ پرتاب کردند. در شرق پایتخت هم یک کامیون حمل سوخت را در میان جاده به آتش کشیدند.

آمریکا روز سه شنبه از سوزندان چند نسخه از قرآن، کتاب دینی مسلمانان ابراز تاسف کرد. ژنرال جان آلن، از فرماندهان ارشد آمریکایی نیروهای ناتو در افغانستان گفت: «قصد اصلی این بود که شماری از اوراق سوزانده شود ولی هیچ کس اطلاع نداشته که چند نسخه قرآن هم در میان این اسناد وجود دارد.»

وی افزود: «تصمیم سوزاندن این مدارک برای این نبود که اوراق یاد شده متون مذهبی هستند. هیچ قصد قبلی نبوده که به اسلام توهین شود و در میان کاغذ‌ها، این کتاب‌ها بودند و کسی از اینکه چه کتابی هستند، اطلاعی نداشته است. کاری خطا بوده که اشتباهی صورت گرفته است. به محض اینکه از آن مطلع شدیم هم جلوی آن را گرفته و متوقف کردیم.»

گزارش شده تظاهرات روز چهارشنبه در کابل به خشونت گراییده و پلیس افغانستان نیروهای بیشتری ارسال کرد تا به اعتراض پایان دهند. رییس پلیس افغانستان گفت: «مردم حق اعتراض دارند ولی نباید دست به هرج و مرج و اعمال خشونت آمیز بزنند.»

پس از انتشار خبر سوزانده شدن قرآن، حدود دو هزار تن از معترضان در مقابل پایگاه هوایی بگرام دست به تظاهرات زدند. همین تعداد از مردم معترض هم در ولایت پروان در مقابل پایگاه نیروهای خارجی جمع شدند. مقامات امنیتی گفته‌اند در پروان، نیروهای طالبان هم در میان معترضان بودند که خشونت به درگیری تبدیل شد و چهار تن کشته و نزدیک به ۱۰ تن زخمی شدند.

در ولایت لوگر هم تظاهرات نزدیک به ۳۰۰ تن از مردم ناراضی به خشونت کشیده شده و پلیس به سوی آن‌ها شلیک کرد. دو معترض و دو نیروی پلیس زخمی شدند.
اعتراض شهروندان افغان به «بی‌حرمتی به قرآن»
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:53 0:00
XS
SM
MD
LG