لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

واکنش آمريکا و اتحاديه اروپا به گزارش تازه آژانس درباره ايران


کاخ سفيد می گويد، گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی نشان می دهد ايران بر خلاف قطعنامه های شورای امنيت غنی سازی اورانيوم را توسعه می دهد و اتحاديه اروپا نيز می گويد اين گزارش نگرانی ها درباره ماهیت برنامه هسته ای ايران را افزايش داده است.

تونی ويتور، سخنگوی شورای امنيت ملی، در بيانيه ای گفته است: اگر سنگ اندازی های ايران بر سر راه بازرسان آژانس را در کنار اين موضوع قرار دهیم در خواهيم يافت چرا اقدامات ايران نتوانسته است جامعه جهانی را متقاعد کند که برنامه هسته ايش صلح آميز است.

کاخ سفيد می گوید،گزارش اخير آژانس بين المللی انرژی اتمی تاييد می کند که ايران با نقض قطعنامه های شورای امنيت و برای اهداف غير صلح آميز برنامه هسته ای خود را توسعه می دهد.

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه در گزارش تازه خود درباره برنامه هسته ای ايران تاکيد کرده است که که با وجود انجام مذاکرات با مقام‌های ايرانی، ابهامات در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ايران همچنان باقی است.

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، نيز روز جمعه اعلام کرد، گزارش جديد آژانس نگرانی ها درخصوص ماهيت برنامه اتمی ايران را افزايش داده است.

کاترين اشتون که در مذاکرات هسته ای با ايران نمايندگی کشورهای آمريکا، روسيه، بريتانيا، چين و فرانسه به همراه آلمان، يعنی گروه ۱+۵، را برعهده دارد از جمهوری اسلامی خواسته است تا با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند.

«ماجا کوسيجانکيک»، سخنگوی کاترين اشتون در بيانيه ای گفته است: يافته های گزارش تازه آژانس باعث نگرانی بيشتر در خصوص صلح آميز بودن برنامه هسته ای ايران شده است.

سخنگوی کاترين اشتون تصريح کرده است: «ما متاسفيم ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی برای حل مسايل باقيمانده، از جمله مساله ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای به طور کامل همکاری نکرده است.»

در ادامه اين بيانيه آمده است: «ايران می بايست به همه نگرانی های مطرح کنونی پاسخ بدهد تا بتواند در خصوص ماهيت برنامه هسته ايش اعتماد سازی کند.»

يوکيا آمانو در گزارش روز جمعه خود از ايران خواسته، غنی‌سازی را متوقف کرده، پروتکل‌های الحاقی را به اجرا درآورد و درباره موضوعات حل نشده به ويژه درباره ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای خود با آژانس همکاری کند.

در همين حال، علی‌اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در واکنش به گزارش يوکيا آمانو گفته که اين گزارش آژانس بار ديگر بر «صلح‌آميز بودن فعاليت‌های هسته‌ای» ايران و همچنين بر «موفقيت‌ها در زمينه علوم و تکنولوژی هسته‌ای» اين کشور صحه گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در خصوص ابعاد نظامی احتمالی و نيز مطالعات ادعايی که درگزارش گذشته و تازه آژآنس مطرح شده، گفت: «کارشناسان ايرانی در تهران، توضيحات فنی و تخصصی را در اين خصوص به کارشناسان آژانس ارائه دادند و ثابت شد که اين ادعاها مبنايی نداشته و بی‌اساس بوده است.»

علی اصغر سلطانيه در خصوص دسترسی کارشناسان آژانس به برخی اماکن هسته‌ای ايران نيز گفت:‌ برای هر نوع دسترسی و يا بازديد، بايد چارچوبی مورد توافق قرار گيرد که ملاحظات مربوط به کشورها در آن درج شود. مذاکرات اوليه در رابطه با چارچوب و مداليته کار انجام شده اما هنوز به توافق اوليه نرسيديم و لازم است که مذاکرات ادامه يابد.

اشاره علی اصغر سلطانيه به سفر هيات کارشناسان آژانس به تهران در اول و دوم اسفند سال جاری است. در اين جريان مذاکرات آژانس خواستار بازديد از تاسيسات نظامی «پارچين» در جنوب شرقی تهران شد. به گفته يوکيا آمانو ايران اجازه بازديد از پارچين را نداده بود.
XS
SM
MD
LG