لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

«قصد پنتاگون برای تقویت نیروی نظامی خود در خلیج فارس»


وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، قصد دارد نیروهای نظامی دریایی و زمینی خود را در خلیج فارس تقویت کند تا در صورت بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران بتواند پاسخ سریعی به این اقدام بدهد.

این ارتقاء توان نظامی شامل سلاح‌های ضد تانک برای استفاده علیه قایق‌های تندروی سپاه پاسداران، بهره‌گیری از تجهیزات مین‌یاب و مین‌روب جدید و بالا بردن توان تجسس و شناسایی آمریکا در منطقه تنگه هرمز می‌شود.

این مطلب را روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال روز شنبه، ۶ اسفندماه، از قول «مقام‌های دفاعی آمریکا» خبر داد ولی به نام این مقام‌ها اشاره‌ای نکرد.

بنا بر گزارش وال‌استریت جورنال، وزارت دفاع آمریکا روز هفتم فوریه از کنگره این کشور ۱۰۰ میلیون دلار بودجه اضافه خواسته‌است تا بتواند «کمبودهای کوتاه‌مدت» نظامی خود در خلیج فارس را پوشش دهد.

این پول قرار است عمدتاً برای ارتقاء هواپیماهای گشتی و بدون سرنشین و هم‌چنین تسلیح کشتی‌ها جهت هدف قرار دادن قایق‌های تندرو صرف شود.

پنتاگون و دیگر نهادهای ایالات متحده زمانی چنین درخواست‌هایی را به کنگره ارائه می‌دهند که برنامه‌های آنان فوریت داشته باشد و برای انجام آن نتوانند تا سال مالی بعد منتظر بمانند.

یک مقام دفاعی آشنا با طرح‌های پنتاگون نیز به وال‌استریت جورنال گفت که به کنگره گفته شده این پول به‌سرعت مورد نیاز است و «این تجهیزات باید به‌سرعت خریداری و قابل استفاده شود.»

به گفته مقام‌های دفاعی، درخواست تازه پنتاگون از کنگره هنوز به طور علنی منتشر نشده‌است زیرا قانون‌گذاران آمریکایی هنوز در حال بررسی این درخواست هستند.

برخی مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به بحث‌های تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند در صورت این کار ایران تنگه هرمز، که از گذرگاه‌های عمده نفت جهان است، را خواهد بست.

متعاقب آن بحث‌ها و واکنش‌های زیادی میان ایران و آمریکا مطرح شد. لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا تهدید کرد بستن تنگه هرمز یکی از خط قرمزهای آمریکاست و در صورتی که ایران دست به این کار بزند، با واکنش سریع آمریکا روبه‌رو خواهد شد.

روزنامه وال‌استریت جورنال روز شنبه، ۲۴ دی‌ماه، در گزارشی از «نگرانی فزاینده» مقامات دولت آمریکا از حمله نظامی اسرائیل به ایران خبر داده و نوشت اسرائیل به‌رغم «اعتراض ایالات متحده» در حال آماده شدن برای حمله است.

اسرائیل و قدرت‌های غربی برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای خود به‌شمار می‌آورند و قصد توقف این برنامه را دارند؛ ایران این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌داند.

«آموزش نیروهای محلی»

علاوه بر آماده‌سازی‌های یادشده، یک «مقام دفاعی آمریکایی» به وال‌استریت جورنال گفت که اگر ایران بخواهد تنگه هرمز را ببندد، تیم‌های عملیات ویژه که در امارات متحده عربی مستقر هستند نیز در عملیات بازگشایی این تنگه کمک خواهند کرد.

به گفته این مقام دفاعی «این تیم‌ها هم‌اینک نیروهای نخبه محلی ازجمله از کشورهای امارات، کویت و بحرین را تمرین نظامی می‌دهند تا از در صورت انجام عملیات فعال از آنها استفاده شود.»

ناوگان پنجم ایالات متحده در کشور بحرین مستقر است و ناو هواپيمابر آبراهام لينکلن آمريکا که بخشی از این ناوگان را تشکیل می‌دهد به تازگی، با وجود هشدارهای ایران، همراه با دو ناو ديگر اين کشور از تنگه هرمز عبور کرد و وارد خليج فارس شد.

«مین‌یاب، اژدرافکن، سلاح ضد قایق، سنگرشکن»

بودجه صد میلیون تومانی تازه که پنتاگون خواستار آن شده علاوه بر ۲۰۰ میلیون دلار بودجه اضافه‌ای است که مرکز فرماندهی ارتش آمریکا تابستان پیش دریافت کرد.

این بودجه قبلی که تقویت نیروهای مستقر در خلیج فارس را نیز شامل می‌شد مربوط به ارتقاء سامانه‌های دفاعی اژدرافکن، سلاح‌های هوایی ضد مین، و جنگ‌افزار سایبری جدید می‌شود.

درخواست پیشین پنتاگون که به‌سرعت از سوی کنگره پذیرفته شد هم‌چنین شامل یک دستگاه متحرک زیرآبی به نام «سی‌فاکس» است که از بالگردها به آب انداخته می‌شود با استفاده از کلاهک جنگی خود مین‌ها را نابود می‌کند.

گزارش وال‌استریت جورنال هم‌چنین حاکی است که ارتش آمریکا در حال ایجاد اصلاحات در سلاح‌های ضد تانک است تا با قرار دادن آنها بر روی ناوهای خود قادر به هدف قرار دادن سریع تعداد زیادی از قایق‌های کوچک و تندروی ایران باشد.

برای این منظور ارتش آمریکا هم‌چنین قصد دارد تیربارهای سنگین که برای هدف قرار دادن موشک‌ها استفاده می‌شود را علیه قایق‌های ایرانی به‌کار بگیرد.

بودجه‌های اضافه یادشده علاوه بر حدود ۸۲ میلیون دلاری است که پنتاگون در ماه ژانویه برای بهبود بمب‌های سنگرشکن خود استفاده کرد؛ بمب‌هایی که می‌تواند برای نفوذ به سایت‌های زیرزمینی هسته‌ای و غیره استفاده شود.

نهادهای اطلاعاتی غربی از مدت‌ها پیش تخمین زده‌بودند که نیروی دریایی ایران حدوداً دو تا سه هزار مین در دست دارد که اکثر آن ساخته شوروی پیشین و چین است؛ اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد که ایران ممکن است تا پنج هزار مین در اختیار داشته باشد که شامل مدل‌های تازه و پرقدرت‌تری نیز بشود.

نیروی دریایی ایالات متحده ۱۴ ناو مین‌روب دارد که سه فروند از آنها در بحرین مستقر شده‌است.
XS
SM
MD
LG