لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

افزایش ناگهانی یک و نیم میلیون بشکه ای صادرات نفت عربستان


میدان نفتی خُریس عربستان.
میدان نفتی خُریس عربستان.
عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، ظرف هفته جاری صادرات نفت خود را به‌صورت ناگهانی افزایش داده و به رقم ۹ میلیون بشکه در روز رسانده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از «سه منبع صنعتی»، این افزایش در پی درخواست واردکنندگان عمده نفت برای مهار قیمت‌های رو به صعود این فراورده در بازارهای بین‌المللی انجام شده‌است.

کشور عربستان که در ماه ژانویه به‌طور میانگین روزانه هفت و نیم میلیون بشکه صادرات نفت داشته‌است، هم‌اکنون این رقم را به بیش از ۹ میلیون بشکه رسانده‌است.

یک منبع صنعت نفت به رویترز گفته‌است که عربستان در طول یک هفته گذشته، صادرات نفت خود را به میزان یک و نیم میلیون بشکه در روز افزایش داده‌است اما اینکه آیا قرار است این حجم از صادرات را در بلندمدت ادامه دهد هنوز مشخص نیست.

بنا به گفته ناظران، صادرات نفت اعضای اوپک در هر ماه همواره با نوسانات جزئی در حجم آن همراه هست.

برپایه این گزارش، منبع دیگری نیز با اشاره به اینکه صادرات نفت ظرف یک هفته می‌تواند مقداری افزایش یابد، گفته‌است که افزایشی با این حجم در صادرات نفت خام عربستان غیر معمول است.

با توجه به مصرف داخلی روزانه ۲ میلیون بشکه نفت در عربستان و صادرات ۹ میلیون بشکه‌ای این کشور به بازارهای جهانی، در صورت ادامه حفظ این حجم از صادرات، میزان تازه تولید نفت عربستان در کل تاریخ نفت این کشور، یک رکورد محسوب می‌شود.

طبق ارزیابی‌ها، عربستان سعودی در ماه ژانویه به‌طور متوسط ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه تولید نفت خام داشته‌است.

بر اساس برآوردها، این کشور در طی هفته گذشته، روزانه ۶ میلیون بشکه نفت به کشورهای آسیایی و یک و نیم میلیون بشکه به آمریکا نفت فروخته‌است.

افزایش فروش نفت خام عربستان به کشورهای آسیایی در حالی است که عمده خریداران نفت ایران، شامل هند، چین و ژاپن که مشتری ۴۵ درصد نفت صادراتی ایران هستند، به دنبال کاهش واردات نفت از ایران هستند.

بنا بر این گزارش، عربستان به مشتریان خود گفته‌است که حاضر است نفت بیشتری هم در قالب قراردادهای بلندمدت و هم فروش نقدی به این کشورها عرضه کند.

نفت برنت دریای شمال در پی تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا، هم اکنون به رقم ۱۲۴ دلار به ازای هر بشکه رسیده‌است، در حالی که عربستان بر این عقیده‌است که قیمت ۱۰۰ دلار برای هر بشکه نفت رقم مناسبی است.

عربستان سعودی بر این باور است که افزایش قیمت نفت به اقتصاد کشورهایی که از بحران مالی جهانی به تازگی رها شده‌اند، ممکن است شوکی دوباره وارد کند؛ کشورهایی که برخی از آنها مشتری نفت عربستان هستند.

یک منبع آگاه به رویترز گفته‌است که عربستان درصدد مهار قیمت نفت در بازارهای جهانی است. کشورهای اروپایی که سال گذشته روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کردند، برپایه تحریم‌هایی که از سوی وزیران خارجه ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در ماه ژانویه علیه ایران وضع شد، واردات نفت ایران را از اول ماه ژوئیه متوقف خواهند کرد.

در پی افزایش قیمت نفت، طی هفته گذشته قیمت هر گالن بنزین در آمریکا با افزایشی ۹ سنتی به ۳ دلار و ۶۱ سنت رسیده‌است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز پنجشنبه در پاسخ به انتقادهادی جمهوری‌خواهان در مورد افزایش بهای سوخت گفت عوامل بین‌المللی و از جمله تنش با ایران سبب این افزایش شده‌است.
XS
SM
MD
LG