لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

دو نظامی آمریکایی در وزارت کشور افغانستان به قتل رسیدند


وزارت کشور افغانستان پس از ترور دو آمریکایی در روز شنبه.
وزارت کشور افغانستان پس از ترور دو آمریکایی در روز شنبه.
روز شنبه یک مرد مسلح دو مشاور نظامی آمریکایی را در ساختمان به شدت محافظت شده وزارت کشور افغانستان به قتل رساند. همزمان ناتو کلیه نیروهای خود را از وزارتخانه‌های افغانستان فراخواند.

طالبان مسئولیت قتل دو نظامی آمریکایی را برعهده گرفته و اعلام کرد این ترورها به تلافی سوزاندان قرآن صورت گرفته است.

وزارت کشور افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کردکه دو نفر از «همکاران بین‌المللی» این وزارتخانه صبح روز شنبه کشته شده‌اند و تحقیقات درباره این حادثه در جریان است.

نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان (آیساف) نیز کشته شدن دو نظامی آمریکایی در افغانستان را به تایید رسانده‌اند.

این حادثه دو روز پس از آن به وقوع پیوست، که یک سرباز افغان به جمعی از معترضان در ولایت ننگرهار پیوست و دو امریکایی را به ضرب گلوله به قتل رساند.

ژنرال کارستن یاکوبسون، سخنگوی آیساف دراین باره به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت: «تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که افراد مسلح ناشناس به نیروهای بین‌المللی حافظ صلح امروز در شهر کابل حمله مسلحانه کردند که در نتیجه دو تن از این نیروها کشته شدند.»

سخنگوی آیساف از افشای هویت این دو فرد خودداری کرد.

با این حال یک مقام دولت افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته است که این اشخاص، دو مشاور آمریکایی در امور ضد تروریسم بوده‌اند که به دست یک پلیس افغان کشته شده‌اند.

پس از کشته شدن این دو نفر، ناتو همه کارکنان و نیروهای خود را از از وزارتخانه‌های افغانستان فراخواند.

ژنرال جان آلن، فرمانده ناتو در افغانستان، اعلام کرده است که برای محافظت از نیروهای ناتو، همه آنها را از وزارتخانه‌ها فراخوانده است.

در ادامه اعتراض‌ها به سوزانده شدن قرآن در پایگاه هوایی بگرام، هزاران افغان به یک مقر سازمان ملل در شمال شرق ولایت قندوز حمله‌ور شدند اما نیروهای پلیس آنها را عقب راندند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پنج نفر از معترضان در ولایت قندوز کشته شده‌اند که بدین ترتیب شمار کشته‌های اعتراض‌های اخیر به حدود ۳۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان مردم و نیروی افغان را به خویشتنداری دعوت کرد و گفت دولت افغانستان به آمریکا فشار می‌آوردکه عوامل آتش زدن قرآن به دست عدالت سپرده شوند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، پیشتر ضمن پوزش‌خواهی از سوزاندن قرآن، آن را حادثه‌ای اتفاقی دانسته بود.

پیش از این نیز نظامیان آمریکایی گفته بودند که سوزاندن در یکی از بازداشتگاه‌ها، اتفاقی بوده است.
XS
SM
MD
LG