لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

دیده بان حقوق بشر: برگزاری انتخابات عادلانه در ایران غیرممکن است


سازمان دیده بان حقوق بشر با اشاره به انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی در ایران می‌گوید با توجه به رد صلاحیت «صدها» نامزد نمایندگی مجلس و محدودیت‌های دیگری که بر این انتخابات اعمال شده، برگزاری انتخابات عادلانه «غیر ممکن» است.

دیده بان حقوق بشر روز پنجشنبه، ۱۱ اسفند و یک روز پیش از برگزاری انتخابات مجلس در بیانیه ای گفت: این انتخابات به دلیل «رد صلاحیت‌های خودسرانه و محدودیت‌های دیگر، به شدت ناعادلانه خواهد بود» و تأکید کرد که «صدها» کاندیدا بر اساس «تعاریف نادرست و دلایل «مبهم» رد صلاحیت شده‌اند.

این سازمان حقوق بشری در ادامه تاکید کرده است که انتخابات روز جمعه، در حالی برگزار می‌شود که مخالفان در ایران یا در حال سپری کردن دوران «حبس غیر عادلانه» خود هستند و یا این انتخابات را «ساختگی» می‌دانند و از شرکت در آن خودداری کرده‌اند.

انتخابات مجلس در حالی ۱۲ اسفند‌ماه آغاز می‌شود که به گفته سخنگوی شورای نگهبان ۳۰ نماینده مجلس فعلی رد صلاحیت شده‌اند. سازمان دیده بان حقوق بشر این رقم را تا «دستکم ۳۵ تن» بالا می‌برد.

این سازمان که مقر آن در نیویورک است می‌گوید مطلع شده است که در میان آخرین فهرست نامزدهای ردصلاحیت شده توسط شورای نگهبان، اسامی شماری از ۱۵ عضو فراکسیون اهل سنت، از جمله جلال محمودزاده و اقبال محمدی که از رهبرانی قبلی و فعلی این فراکسیون در مجلس هستند، به چشم می‌خورد.

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر روز پنجشنبه گفت: «مقام‌های ایرانی با رد صلاحیت نامزدها و زندانی کردن خودسرانه افراد کلیدی جنبش اصلاحات، صحنه را به دلخواه خود تنظیم کرده‌اند. هیچ‌گونه شفافیتی در مورد روند تصفیه و گزینش نامزدها در انتخابات وجود ندارد.»

بسیاری از اصلاح‌طلبان و مخالفان حکومت جمهوری اسلامی گفته‌اند به پای صندوق‌های رأی نخواهند رفت و در عین حال شورای هماهنگی راه سبز امید نیز در بیانیه‌ای از مردم ایران خواسته است تا روز برگزاری انتخابات مجلس نهم، به نشانه «همبستگی با رهبران زندانی جنبش سبز» (میرحسین موسوی و مهدی کروبی)، همراه با خانواده خود در خانه بمانند.

در عین حال اما اصولگرایان و حامیان انتخابات مجلس در چند وقت گذشته مدام مردم را به شرکت در این انتخابات دعوت کرده‌اند و مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از حضور «پرشور» مردم در انتخابات ابراز اطمینان کرده است.

بر اساس گزارش وزارت کشور ایران، حدود ۴۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن واجد شرایط شرکت در رأی‌گیری روز جمعه هستند.

انتخابات مجلس نهم نخستین رای‌گیری پس از انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است که به ناآرامی‌ها و اعتراض‌های گسترده‌ای در ایران تبدیل شد و مشروعیت این انتخابات از سوی هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان، زیر سؤال رفت.

جو استورک روز پنجشنبه گفت: «تقریبا سه سال قبل، به دنبال انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری، میلیون‌ها ایرانی با شعار "رای من کجاست؟" به خیابان‌ها ریختند... آن واژه‌ها هنوز هم طنین‌انداز و یادآور این هستند که دولت در عزم خود مبنی بر انکار حق افراد برای تصمیم‌گیری در مورد آینده خود مصمم است.»

انتخابات مجلس نهم ساعت هشت صبح روز دوازدهم اسفندماه در يک‌هزار حوزه اصلی و فرعی آغاز می‌شود و نیروی انتظامی اعلام کرده‌است که با مشارکت «۸۵ هزار نیروی بسیج» امنیت انتخابات را تأمین می‌کند.

در انتخابات روز جمعه حدود سه هزار و ۵۰۰ کانديدا برای اخذ ۲۹۰ کرسی مجلس با يکديگر به رقابت خواهند پرداخت.
XS
SM
MD
LG