لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

مخالفان بشار اسد از «خروج تاکتیکی» از حمص خبر دادند


تصویری منتسب به محله بابا عمرو در شهر حمص سوریه- سوم اسفندماه ۱۳۹۰
تصویری منتسب به محله بابا عمرو در شهر حمص سوریه- سوم اسفندماه ۱۳۹۰
ارتش سوریه روز پنجشنبه پس از یک ماه حملات سنگین علیه شهر حمص اعلام کرد که کنترل محله بابا عمرو این شهر را به طور کامل در دست گرفته است و مخالفان نیز گفته‌اند که به صورت «تاکتیکی» این محله را تخلیه کرده‌اند.

ارتش سوریه می گوید که کنترل محله بابا عمرو را به طور کامل در دست گرفته و خاطر نشان کرد که آخرین مراکز مقاومت مخالفان سقوط کرده‌ است.

این در حالی است که «ارتش آزاد سوریه»، وابسته به مخالفان حکومت بشار اسد، اعلام کرده است که مخالفان مسلح، به صورت تاکتیکی و برای حفاظت از شهروندان ساکن این محله، از منطقه خارج شده‌اند.

شهر حمص ۲۷ روز است که هدف بمباران و تیراندازی نیروهای حکومتی قرار دارد و به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، درگیری‌های روز پنجشنبه ۱۷ کشته بر جای گذاشته است.

این درگیری‌ها در حالی ادامه دارد که شورای ملی معترضان سوریه می‌گوید تصمیم دارد تا به عنوان واسطه، کمک‌های تسلیحاتی خارجی را به مخالفان مسلح سوریه تحویل دهد.

برهان غلیون، رییس شورای ملی سوریه- ائتلاف مخالفان- روز پنجشنبه در پاریس گفت: «می‌دانیم که کشورهایی ابراز علاقه‌کرده‌اند تا تسلیحات در اختیار انقلابیون (سوریه) قرار دهند. شورای ملی سوریه می‌خواهد از طریق دفتر نظامی خود، ارسال این تسلیحات را سازماندهی کند تا از انتقال مستقیم جنگ‌افزار از طریق کشورها پرهیز شود.»

وی افزود که دفتر نظامی این شورا در نزدیک‌ترین مکان ممکن به سوریه مستقر خواهد شد و احتمال داد که این دفتر در ترکیه راه‌اندازی شود.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که نخست وزیر قطر از ارسال سلاح برای مخالفان در سوریه حمایت کرده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز پیشتر به نقل از «برخی دیپلمات‌ها» از تمایل تعدادی از کشورهای عربی برای ارائه خدمات تسلیحاتی به مخالفان حکومت بشار اسد خبر داده بود.

در همین زمینه روز پنجشنبه پارلمان کویت با تصویب قطعنامه‌ای، از دولت کویت خواست تا ضمن قطع روابط دیپلماتیک خود با دمشق، به اپوزیسیون سوریه کمک تسلیحاتی ارائه دهد. این قطعنامه التزام آور نیست.

پارلمان کویت روز چهارشنبه نیز با تصویب قطعنامه دیگری، از دولت این کشور خواست تا شورای ملی سوریه را به عنوان نماینده رسمی مردم سوریه به رسمیت بشناسد.

بحث بر سر کمک تسلیحاتی به اپوزیسیون سوریه در حالی صورت می‌گیرد که شهر حمص سوریه ۲۷ روز است که هدف بمباران و تیراندازی نیروهای حکومتی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، حملات نیروهای حکومتی بر ضد محله بابا عمرو در حمص بیش از ۲۴ ساعت است که به طور مداوم ادامه دارد و در حالی که دمشق از تصرف این منطقه توسط نیروهای حکومتی خبر می‌دهد، فعالان سوری می‌گویند که منطقه همچنان در دست اپوزیسیون است.

رامی عبدالرحمن، رییس ديده بان حقوق بشر سوريه که مقر آن در لندن است به خبرگزاری فرانسه گفته است که درگیری‌ها در نزدیکی باب عمرو در جریان است و به داخل محله کشیده نشده است.

بیش از ۱۱ ماه از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد.

سازمان ملل متحد نهم اسفند‌ماه اعلام کرد که در ۱۱ ماه گذشته بيش از هفت هزار و ۵۰۰ تن از شهروندان سوريه بر اثر خشونت های دولت حاکم کشته شده‌اند و تأکید کرده است که روزانه «یکصد تن» از شهروندان سوریه، از جمله زنان و کودکان قربانی این ناآرامی‌ها می‌شوند.
XS
SM
MD
LG