لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

پایان رای‌گیری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی


بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور، زمان رای گیری برای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ساعت ۲۳ به وقت تهران پایان یافت.

وزارت کشور سه بار زمان رای گیری را بنا به آنچه «استقبال رای هندگان» نامید، تمدید کرد.

خبرگزاری فارس به نقل از «مقام آگاه» در وزارت کشور اعلام کرد که در این انتخابات، شمار رای دهندگان از انتخابات مجلس هشتم که در سال ۱۳۸۶ برگزار شده بود بیشتر است.
میزان مشارکت مردم در آن انتخابات حدود ۵۱ درصد اعلام شده بود.

مصطفی محمد نجار وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران شمار واجدان شرایط برای شرکت در انتخابات را ۴۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

نامزدهایی که برای شرکت در انتخابات تایید صلاحیت شده بودند، از آغاز روز چهارم اسفند تا پایان روز دهم اسفند، امکان تبلیغات داشتند.

بنا بر اعلام وزارت کشور، در این انتخابات ۳۲۹۹ نامزد تایید شده توسط هیات‌های اجرایی و نظارت، برای نشستن بر ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی، در ۲۰۷ حوزه انتخاباتی رقابت کردند.

بنا بر این اعلام بیش از ۴۷ هزار شعبه اخذ رای برای رای گیری از مردم پیش بینی شده بود.

به گفته صولت مرتضوی رئیس ستاد انتخابات کشور در دو استان خراسان رضوی و کردستان، همزمان با برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز برپا شد.

نکته قابل ذکر در این انتخابات، تحریم آن از سوی گروه‌های اصلاح طلب است. رقابت‌های انتخاباتی در حقیقت میان طیف‌های مختلف جریان اصولگرا برگزار شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور زمان اعلام نتایج نهایی انتخابات در حوزه‌های کوچک را ۴۸ ساعت بعد از پایان اخذ رای و در حوزه‌های بزرگ را ۷۲ ساعت - سه روز - بعد از پایان عملیات اخذ رای اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG