لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

اوباما: بلوف نمی‌زنم، همه گزینه‌ها روی میز است، از جمله گزینه نظامی


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در مصاحبه‌ای که روز جمعه منتشر شد با تاکید دوباره بر حمایت از اسرائیل در برابر برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران موضع گرفت و در مقام «رئیس جمهور ایالات متحده» اعلام کرد که «بلوف» نمی‌زند و «همه گزینه‌ها روی میز است».

به گزارش خبرگزاری رویترز، این موضع‌گیری رئیس جمهور آمریکا را می‌توان نتیجه «پافشاری اسرائیل» دانست بر آن چه روزنامه گاردین از قول اسرائیلی‌ها «لزوم موضع‌گیری شدیداللحن آمریکا در برابر ایران» توصیف کرده بود.

روزنامه بریتانیایی گاردین روز پنج‌شنبه، ۱۱ اسفندماه، در گزارشی به نقل از «چند منبع دیپلماتیک» گفت که اسرائیل تلاش می‌کند رئیس جمهور آمریکا را تحت فشار بگذارد که با اتخاذ موضعی سخت در صورت شکست تحریم‌ها علنا ایران را به حمله نظامی تهدید کند.

به گفته این منابع، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، خواهان آن است که آمریکا در صورت ناکامی تحریم‌ها و پیشرفت برنامه اتمی ایران به آن سوی «خطوط قرمز» علنا جمهوری اسلامی را به حمله نظامی تهدید کند.

گاردین می‌گوید این موضوعی است که آقای نتانیاهو قرار است روز دوشنبه آینده در دیدار خود با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، مصرانه در میان بگذارد.

باراک اوباما در مصاحبه خود با ماهنامه آمریکایی «آتلانتیک» تاکید کرد که در قبال فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و تهدیدهایش تاکنون «بلوف» نمی‌زند.

او گفت: «فکر می‌کنم که دو دولت ایران و اسرائیل می‌دانند که وقتی ایالات متحده می‌گوید که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای غیر قابل قبول است، واقعا به این گفته اعتقاد دارد.»

خبرگزاری رویترز این اظهار نظر رئیس جمهور آمریکا در آستانه سفر نخست وزیر اسرائیل به کشورش را با نیت اطمینان دادن به مقامات اسرائیل تعبیر کرده است.

آقای اوباما همچنین با تکرار جمله «همه گزینه‌ها روی میز است» در صریح‌ترین اظهار نظر خود در این باره ادامه داد که این گزینه‌ها «گزینه نظامی» را نیز شامل می‌شود، در صورتی که تحریم‌ها و دیپلماسی نتوانند بر جاه‌طلبی‌های اتمی جمهوری اسلامی نقطه پایانی بگذارند.

روزنامه گاردین روز جمعه در گزارش خود به نقل از مقامات اسرائیلی گفته بود که آقای نتانیاهو از این «نظر مبهم» که «تمام گزینه‌ها روی میز است» دیگر چندان راضی نیست. حالا دیگر نخست وزیر اسرائیل «خواهان موضع‌گیری آشکار و شدید واشینگتن» در برابر برنامه اتمی ایران است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو روز جمعه در کانادا سعی کرده است از بیشتر شدن شکاف بین خود و رئیس جمهور آمریکا جلوگیری کند، اما با این همه بر «حق آزادی عمل برای کشور اسرائیل در برابر تهدیدهایی چون پاک شدن از نقشه جغرافیا» تاکید کرده است.

آقای نتانیاهو روز جمعه برای مقامات جمهوری اسلامی نیز خواسته‌هایی داشت: او از ایران خواست به کار تاسیسات زیرزمینی فردو پایان دهد، از غنی‌سازی اورانیوم دست بردارد و تمام ذخیره اورانیوم خود را که بالای ۳.۵ درصد غنی شده به خارج از کشور بفرستد.

این‌ها چیزهایی است که جمهوری اسلامی همواره از انجام‌شان سر باز زده و به همین دلیل تاکنون مشمول چهار دور تحریم شورای امنیت سازمان ملل و فهرستی بلندبالا از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا شده است.
XS
SM
MD
LG