لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه اعلام پیروزی کرد


پوتین پیروزی خود را اعلام می‌کند.
پوتین پیروزی خود را اعلام می‌کند.
ولادیمیر پوتین، نامزد ریاست جمهوری روسیه، شامگاه یکشنبه در حالی که اشک شوق می‌ریخت، پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد.

ولادیمیر پوتین در میان هزاران تن از هواداران خود در مرکز مسکو گفت: «من قول داده بودم که ما پیروز می‌شویم. ما پیروز شدیم.»

ولادیمیر پوتین در نزدیکی کاخ کرملین گفت: «ما در یک مبارزه آزاد و منصفانه پیروز شدیم.»

پوتین اظهار داشت که این رای دشمنان روسیه را که درصدد تضعیف این کشور بودند، ناکام گذاشت و افزود: «مردم روسیه امروز نشان دادند که چنین سناریوهایی در سرزمین ما به ثمر نخواهد نشست.»



در این انتخابات، ولادیمیر پوتین، نخست وزیر فعلی و با گِنادی ژیوگانوف از حزب کمونیست، میخائیل پروخوروف، یکی از ثروتمندان روسیه، ولادیمیر ژیرینوفسکی از حزب دست راستی لیبرال دموکرات و سرگئی میرونوف، رئیس پیشین سنای روسیه رقابت می‌کردند.

برپایه نتایج اعلام شده، در حالی که شمارش آرای نیمی از صندوق‌های رای به پایان رسیده پوتین ۶۴.۳۹ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

مخالفان پوتین گفته‌اند که دوشنبه شب در میدان مرکزی پوشکین مسکو و با شعار «روسیه‌ بدون پوتین» جمع خواهند شد.

مخالفان نخست‌وزیر روسیه اما می‌گویند در انتخابات روز یکشنبه تقلب گسترده‌ای صورت گرفته است.

مخالفان مرد قدرتمند روسیه از قبول نتایج سر باز زده و می‌گویند بزرگترین اعتراض در طول ۱۲ سال گذشته را ترتیب خواهند داد.

برپایه نتایج اعلام شده، گِنادی ژیوگانوف، رهبر حزب کمونیست با ۱۸ درصد آرا با فاصله زیاد از ولادیمیر پوتین قرار گرفته است.

پیش‌بینی می‌شود، ولادیمیر ژیرینوکسی از حزب دست راستی لیبرال دموکرات، سرگئی میرونوف رئیس پیشین سنا و میخاییل پروخوروفِ میلیاردر هر کدام کمتر از ۱۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهند.

بدین ترتیب ولادیمیر پوتین بار دیگر در ماه مه امسال برای ریاست جمهوری این کشور سوگند خواهد خورد. منصبی که وی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ آن را در اختیار داشت.

از آنجا که قانون اساسی روسیه تغییر کرده است، دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین به شش سال افزایش خواهد یافت.
XS
SM
MD
LG