لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

عفو بين‌الملل: پنج ايرانی عرب‌زبان در خطر فوری اعدام


سازمان عفو بين‌الملل که مقر آن در لندن است، با انتشار بيانيه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۱۸ اسفندماه، منتشر شد از احتمال اعدام پنج ايرانی عرب‌زبان اهواز ابراز نگرانی کرده است.

اين سازمان مدافع حقوق بشر می‌گويد که حکم اعدام پنج شهروند ايرانی، از جمله سه برادر، يکی از اعضای خانواده‌شان و يک مرد ديگر، به تاييد ديوان عالی جمهوری اسلامی ايران رسيده است.

اين پنج نفر عبارت‌اند از سه برادر به اسامی عبدالرحمان حيدری، طاها حيدری و جمشيد حيدری، منصور حيدری و امير معاوی.

اين اطلاعيه می‌افزايد که ممکن است هدف از صدور اين احکام تلاش برای ارعاب و جلوگيری از تظاهرات اهالی عرب اهواز در روز ۱۵ آوريل (۲۷ فروردين) به مناسبت سالگرد تظاهراتی باشد که در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) در خوزستان برگزار شد.

تظاهرات سال ۱۳۸۴ در اعتراض به آن چه «تغيير بافت جمعيت استان خوزستان» ناميده شد، درگرفت و به خشونت گراييد.

اين پنج نفر نيز در فروردین ماه گذشته و در پی سرکوب تظاهرکنندگان در ششمين سالگرد اعتراض‌های اهواز در فروردين ۱٣٨۴ بازداشت شدند.

به گفته عفو بين‌الملل، مقامات وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به خانواده‌های این پنج زندانی، در اواسط اسفندماه خبر داده‌اند که اين پنج نفر متهم به کشتن يکی از ماموران انتظامی شده و در چند روز آينده اعدام خواهند شد.

در اطلاعيه سازمان عفو بين‌الملل از طرفداران حقوق بشر دعوت شده است تا با ارسال نامه و اي‌ميل به آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صادق لاريجانی، رئيس قوه قضاييه، و نسخه‌هايی از آن برای جواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر وابسته به قوه قضاييه ايران، خواستار لغو مجازات اعدام اين پنج نفر و تمام کسانی شوند که با خطر اعدام در جمهوری اسلامی مواجه هستند.

فروردین‌ماه گذشته، در پی سرکوب معترضان عرب‌زبان در خوزستان، شيرين عبادی، رئيس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل، در نامه‌ای به ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعلام کرد که تظاهرات مسالمت‌آميز گروهی از ايرانيان عر‌ب‌زبان و سنی‌مذهب در شهر اهواز از سوی نيروهای جمهوری اسلامی ايران به شدت سرکوب شده است.

XS
SM
MD
LG