لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

کوفی عنان: توافق برای توقف خشونت‌ها در سوریه بسیار دشوار است


کوفی عنان نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، یکشنبه برای بار دوم در دمشق با بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار کرد و پس از آن به خبرنگاران گفت دستیابی به توافق برای متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه بسیار دشوار است.

کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل متحد شنبه به سوریه رفت تا به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، راهی برای حل و فصل بحران این کشور بیابد؛ بحرانی که به یک سالگی خود نزدیک می‌شود و به گفته سازمان ملل متحد طی آن در نتیجه سرکوب اعتراض‌ها توسط نیروهای دولتی، بیش از ۷۵۰۰ نفر کشته شدند.

عنان یکشنبه در آخرین روز حضورش در دمشق با بشار اسد برای بار دوم دیدار و گفت‌و‌گو کرد. او پس از آن به خبرنگاران گفت: «دستیابی به توفق بسیار سخت خواهد بود، با این حال باید امیدوار باشیم.» او در عین حال اظهار داشت: «به چند دلیل امیدوار هستم.»

دبیرکل سابق سازمان ملل متحد بدون اینکه از دلایل امیدواریش سخنی بگوید خاطرنشان کرد پیشنهادهای ملموسی به رئیس جمهور سوریه داده است که اجرای آنها اثری حقیقی بر وضعیت کنونی می‌گذارد و مسیر پایان بحران را هموار می‌کند.

او ادامه داد که محور گفت‌و‌گو‌هایش در دمشق پایان فوری خشونت و آدم کشی، صدور مجوز فعالیت برای گروههای امداد و گفت‌و‌گو میان طرف‌های درگیر است. او تاکید کرد که پاسخ واقعی به پیشنهاد‌هایش تغییر در سیاست‌ها و پیاده کردن اصلاحات مستحکمی خواهد بود که سوریه را در مسیر دموکراسی و احترام به حقوق بشر قرار می‌دهد.

کوفی عنان شنبه نیز با بشار اسد دیدار کرده بود. بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، پیشنهادهای کوفی عنان به اسد شامل «پایان خشونت‌ها، صدور مجور رساندن کمک‌های انسانی به مناطق آسیب دیده از عملیات نظامی، آزادی بازداشت شدگان و گفت‌و‌گو دولت با معترضان» می‌شود.

در دیدار نخست بشار اسد برای همکاری با هر تلاش «صادقانه‌ای» که به منظور پایان دادن به بحران صورت می‌گیرد، اعلام امادگی کرد. او در عین حال تاکید کرد که هر راه حلی برای پایان بحران در سایه «فعالیت گروه‌های مسلح تروریست» محکوم به شکست است.

دولت سوریه از ابتدای اعتراض‌ها در این کشور مدعی بودن که در حال مبارزه با گروه‌های مسلح تروریست هستند. عنان دمشق را به مقصد دوحه پایتخت قطر ترک کرد.

درگیری در قلب دمشق

از سوی دیگر یکشنبه دمشق شاهد درگیری میان ارتش آزاد سوریه و نیروهای دولتی بود.

با ادامه اعتراض‌ها و سرکوب آنها در سوریه، روند جدا شدن افسران و درجه داران از ارتش دولتی این کشور آغاز شد. جدا شدگان گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل دادند. این گروه ابتدا وظیفه خود را حمایت از تظاهرات مسالمت آمیز اعلام کرده بود اما چندی است که دست به عملیات علیه نیروهای امنیتی و نظامی می‌زند.

شورای عمومی انقلاب سوریه از درگیری نیروهای دولتی با ارتش آزاد سوریه در محله رکن الدین و خیابان الثوره در قلب دمشق میان نیروهای دولتی و ارتش آزاد خبر داده است. همچنین گزارش‌هایی از شنیده شدن صدای تیراندازی در مناطق مختلف دمشق از جمله اتوستراد العدوی، خیابان بغداد، باب مصلا و المهاجرین منتشر شده است. تصاویری ویدویی هم از معترضانی در دمشق پخش شده است که با آتش شدن لاستیک ماشین‌ها اقدام به بستن راه‌ها کرده‌اند.

شامگاه یکشنبه همچنین محله صلاح الدین در شهر حلب شاهد تظاهرات گسترده معترضان بود که با یورش نیروهای امنیتی روبرو شد.

مناطقی در حومه دمشق و منطقه الرستن در حمص در معرض حملات شدید توپخانه‌ای قرار گرفت. در ادلب همچنان درگیری میان نیروهای دولتی با نیروهای ارتش آزاد سوریه ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG