لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

هند برای سه ایرانی به اتهام ارتباط با بمب‌گذاری قرار بازداشت صادر کرد


تصویر خودرویی که روز دوشنبه در دهلی‌ نو حامل همسر یک دیپلمات اسرائیلی بود و مورد حمله بمب‌گذاری قرار گرفت.
تصویر خودرویی که روز دوشنبه در دهلی‌ نو حامل همسر یک دیپلمات اسرائیلی بود و مورد حمله بمب‌گذاری قرار گرفت.
دادگاهی در هند برای سه ایرانی به اتهام ارتباط با بمب‌گذاری بهمن‌ماه در دهلی نو علیه دیپلمات اسرائیلی قرار بازداشت صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های پلیس هند که نخواستند نام‌شان فاش شود، روز پنج‌شنبه اعلام کردند که دادگاه دهلی نو روز چهارشنبه برای سه ایرانی به نام‌های «سید علی مهدی صدر»، «محمدرضا ابولقاسمی» و «حسین افشار» قرار بازداشت صادر کرده است.

۲۴ بهمن‌ماه در جریان یک بمب‌گذاری در یک خودرو در دهلی نو، پایتخت هند، همسر یک دیپلمات اسرائیلی به همراه راننده‌اش و دو تن همراه دیگر زخمی شدند.

روزنامه «تایمز آو ایندیا» روز پنج‌شنبه گزارش کرد که این سه ایرانی با ویزای توریستی وارد هند شده‌اند و بلافاصله پس از انفجار بمب از این کشور گریخته‌اند. آسوشیتدپرس نیز بر خروج فوری این سه نفر از هند پس از وقوع انفجار تأکید کرده است.

به گفته مقام‌‌های پلیس در هند، دولت هند برای یافتن و دستگیری این سه فرد از پلیس بین‌الملل کمک خواهد خواست.

هند اگرچه تاکنون از ارتباط دادن انفجار در دهلی نو به ایران به طور مستقیم خودداری کرده، در چند وقت گذشته ایرانیان و افرادی را که به نوعی با ایران مرتبط بودند هدف بازجویی‌های خود قرار داده است.

روز ۱۷ اسفندماه یک خبرنگار هندی که برای یکی از آژانس‌های خبری ایران مشغول به کار بوده در ارتباط با بمب‌گذاری خودروی متعلق به سفارت اسرائیل بازداشت شد.

همزمان با انفجار در هند در ۲۴ بهمن‌ماه، یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی سفارت اسرائیل در پایتخت گرجستان کشف شد.

۲۵ بهمن‌ماه نیز انفجار‌هایی در بانکوک، پایتخت تایلند، به وقوع پیوست که به دنبال آن سه ایرانی به اتهام ارتباط با این انفجارها دستگیر شدند. دو تن از این متهمان در تایلند و یک نفر دیگر در مالزی در حالی که قصد داشت به تهران بازگردد در فرودگاه بازداشت شد.

روز پنج‌شنبه دادگاهی در کوآلالامپور، پایتخت مالزی، مسعود صداقت‌زاده، متهم بازداشت شده در مالزی، را به دست‌ داشتن در انفجارهای بانکوک متهم کرد.

مسعود صداقت‌زاده، ۳۱ ساله، این اتهام را رد کرده و تأکید کرده است که تنها برای گذراندن تعطیلات به تایلند سفر کرده بود.

وکیل آقای صداقت‌زاده نیز اعلام کرده است که موکلش برای تعطیلات به پاتایا در تایلند رفته و پس از آن نیز برای خرید قطعات خودروی مرتبط با تجارتش در تهران به مالزی آمده بود.

بانکوک که می‌گوید این سه ایرانی خواستار هدف قرار دادن دیپلمات‌‌های اسرائیلی در تایلند بوده‌اند، خواستار استرداد آقای صداقت‌زاده‌ است‌ و مالزی تأکید دارد که این استرداد باید روند قانونی خود را طی کند.

اسرائیل ایران را به دست داشتن در بمب‌گذاری‌های هند، گرجستان و تایلند متهم کرده است، با این‌ حال ایران تمامی این اتهام‌ها را رد کرده و تأکید دارد که خود قربانی حملات تروریستی است.
XS
SM
MD
LG