لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

مجمع تشخیص: اظهارات احمدی‌نژاد در مورد مصوبه مجمع کذب است


محمود احمدی‌نژاد در حال پاسخ به سوالات نمایندگان در مجلس- ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۰
محمود احمدی‌نژاد در حال پاسخ به سوالات نمایندگان در مجلس- ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۰
مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مجلس، بخشی از سخنان وی در خصوص مصوبه مجمع تشخیص را «کذب» خواند. علی لاریجانی نیز در واکنشی جداگانه اظهار کرد که پاسخ‌های آقای احمدی‌نژاد به نمایندگان «مودبانه» نبود.

به گزارش وب‌سایت‌های خبری در ایران به نقل از اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، این مجمع اعلام کرده است که آقای احمدی‌نژاد در مورد مصوبه مجمع تشخیص در خصوص پرداخت تسهیلات ارزی به مترو تهران و کلان‌شهرها،‌«سخنانی خلاف واقع» مطرح کرده است.

محمود احمدی‌نژاد ۲۴ اسفندماه در مجلس در پاسخ به سوالات نمایندگان در خصوص عدم ابلاغ و اجرای قانون تسهیلات ارزی برای مترو گفت: «این طرح را به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادند و رئیس بانک مرکزی نامه داد به مجمع که در بانک مرکزی پولی وجود ندارد که دبیر مجمع نیز اعلام کرده پولی وجود ندارد، اما یکی از اعضا گفته که ما اتفاقا می‌خواهیم تصویب کنیم تا اجرا نشود.»

مجمع تشخیص مصلحت نظام با تکذیب اظهارات منتسب به یکی از اعضای مجمع آورده است که «انتساب خلاف واقع چنین اظهار نظری، اهانت به کل اعضای مجمع» محسوب می‌شود.

این مجمع همچنین تأکید کرده است که بر اساس اسناد صوتی و مکتوب موجود از ریز مذاکرات که نسخه‌ای از آن نیز در اختیار آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفته است، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه مجمع حضور نداشته است.

در کنار اظهارات مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تسهیلات مترو، شهرداری نیز آمار ارائه شده از سوی محمود احمدی‌نژاد در خصوص «چند برابر شدن کمک دولت به توسعه مترو» را تکذیب و اعلام کرده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که «کمک‌های دولت از سال ۸۴ تا ۹۰ نصف کمک دولت‌های قبل بوده است».

مجمع تشخیص روز پنج‌شنبه تأکید کرد: «مشخص نیست آقای رئیس جمهور که انتظار می‌رود در اظهار نظرات خود مستدل و مستند سخن گفته و شأن و شئونات پاسخ‌گویی را حفظ کند بر اساس کدام سند و مدرک، چنین ادعای کذبی را مطرح کرده است.»

لاریجانی: پاسخ‌های رئیس جمهور مؤدبانه و راضی‌کننده نبود

در کنار نمایندگان معترض به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مجلس، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز اعلام کرده است که پاسخ‌های رئیس جمهور به نمایندگان مودبانه نبوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی در گفت‌و‌گویی اعلام کرد: «معلوم بود که نمایندگان از پاسخ‌های رئیس جمهور راضی نیستند. ادبیات و الفاظی به کار برده شد که می‌شد به کار برده نشود. انسان می‌تواند حرفش را صمیمانه و مودبانه بزند. چرا باید با الفاظ کسی را اذیت و موضوع ساده‌ای را تبدیل به کینه کنیم؟»

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه به مجلس احضار شد، اما در این جلسه انتقادهای نمایندگان را نپذیرفت و پرسش‌های آنان را بعضاً با لحنی تمسخرآمیز پاسخ داد.

به دنبال اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مجلس، تعدادی از نمایندگان نسبت به «لحن و ادبیات» به کار گرفته شده از سوی رئیس جمهور ایران اعتراض کردند.

آقای لاریجانی در این خصوص گفت: «به نظر من گفتن بعضی از حرف‌ها درست نبود. ناراحتی و دلخوری بعضی از نمایندگان از این بود. به نظر من این دلخوری‌ها و به کار بردن این ادبیات در کشور مشکل ایجاد کرده است.»

وی با این‌حال در نهایت حضور رئیس جمهور در مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان را موجب «غنی شدن دموکراسی در کشور» دانست.

آقای لاریجانی تأکید کرد: «بعضی از نماینده‌ها گفتند که ما را مسخره‌ کرده‌‌اند. نفس این کار که نمایندگان از رئیس‌ جمهور سوالاتی دارند و می‌گویند ایشان بیاید و در مجلس توضیح بدهد، بخشی از غنی شدن دموکراسی در کشور ماست و ...آن ‌قدر ارزش دارد که انسان حواشی آن را کم بگیرد.»

در طول بیش از سه دهه عمر جمهوری اسلامی، محمود احمدی‌نژاد نخستین رئیس جمهور ایران است که برای پاسخ به سوالات نمایندگان به مجلس احضار شد؛ اگرچه احضار وی به مجلس نیز با تعلل‌های بسیار همراه بود.
XS
SM
MD
LG