لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

هند: ارتباط روشنی میان انفجارهای هند و تایلند وجود دارد


تصویر خودرویی که روز دوشنبه در دهلی‌ نو حامل همسر یک دیپلمات اسرائیلی بود و مورد حمله بمب‌گذاری قرار گرفت.
تصویر خودرویی که روز دوشنبه در دهلی‌ نو حامل همسر یک دیپلمات اسرائیلی بود و مورد حمله بمب‌گذاری قرار گرفت.
پلیس هند پس از صدور قرار بازداشت سه ایرانی به اتهام ارتباط با انفجار در دهلی نو، اعلام کرد که «ارتباط روشنی» میان انفجارهای هند و تایلند وجود دارد و افزود که قرار بر این است اینترپل به زودی برای این سه ایرانی قرار بازداشت صادر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس هند برای سه ایرانی به نام‌های «هوشنگ افشار ایرانی»، «سید علی صدر مهدیان» و «محمدرضا ابوالقاسمی» قرار بازداشت صادر کرده است و احتمال می‌دهد که این سه نفر در حال حاضر در ایران باشند.

پلیس هند گفته است که ارتباط نزدیکی میان انفجار هند و انفجار تایلند وجود دارد و توضیح داده است که «هوشنگ افشار ایرانی» با یکی از افراد دستگیر شده در جریان انفجارهای بانکوک در ارتباط بوده است.

۲۴ بهمن‌ماه در جریان یک بمب‌گذاری در یک خودرو در دهلی نو، پایتخت هند، همسر یک دیپلمات اسرائیلی به همراه راننده‌اش و دو تن همراه دیگر زخمی شدند. همزمان با این انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده نیز در نزدیکی سفارت اسرائیل در پایتخت گرجستان کشف شد.

۲۵ بهمن‌ماه نیز انفجارهایی در بانکوک، پایتخت تایلند، به وقوع پیوست که به دنبال آن سه ایرانی به اتهام ارتباط با این انفجارها دستگیر شدند. پلیس تایلند اعلام کرده است که این سه ایرانی خواستار هدف قرار دادن دیپلمات‌های اسرائیلی در تایلند بوده‌اند.

پلیس هند می‌گوید هوشنگ افشار ایرانی با مسعود صداقت‌زاده، ایرانی بازداشت شده در مالزی، در ارتباط بوده است.

به دنبال صدور قرار بازداشت برای سه ایرانی از سوی هند، پلیس هند اعلام کرده است که اینترپل نیز «در دو روز آینده» برای دستگیری این سه فرد «هشدار قرمز» صادر خواهد کرد. هشدار قرمز معادل حکم بازداشت بین‌المللی است.

هند اگرچه تاکنون از ارتباط دادن انفجار در دهلی نو به ایران به طور مستقیم خودداری کرده، در چند وقت گذشته ایرانیان و افرادی را که به نوعی با ایران مرتبط بودند هدف بازجویی‌ قرار داده است.

روز ۱۷ اسفندماه یک خبرنگار هندی به نام محمد کزمی که برای یکی از خبرگزاری‌های ایران مشغول به کار بود در ارتباط با بمب‌گذاری خودروی متعلق به سفارت اسرائیل بازداشت شد.

پس از بازجویی‌ از این خبرنگار،‌ اگرچه وی تمامی اتهام‌ها را رد کرده، پلیس گفت که آقای کزمی امکان ورود این سه ایرانی به دهلی نو را فراهم کرده است.

پلیس هند همچنین تأکید دارد که آقای کزمی اطلاعاتی در مورد مسیر رفت و آمد مقام‌‌های سفارت اسرائیل و بهترین محل برای انجام عملیات بمب‌گذاری را در اختیار این سه نفر قرار داده است.

در منزل این خبرنگار هندی همچنین یک موتور سیکلت پیدا شده است که پلیس هند می‌گوید برای زیر نظر گرفتن سفارت اسرائیل استفاده شده است.

پلیس هند همچنین تأکید کرده است که مبلغی معادل ۴۳ هزار دلار در حساب آقای کزمی و همسرش وجود داشته که «توجیه قانع‌کننده‌ای» برای آن وجود ندارد.

اسرائیل ایران را به دست داشتن در بمب‌گذاری‌های هند، گرجستان و تایلند متهم کرده و ایران نیز تمامی این اتهام‌ها را رد و تأکید کرده است که خود قربانی حملات تروریستی است.
XS
SM
MD
LG