لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

سفير آذربايجان برای چهارمين بار به وزارت خارجه ايران احضار شد


وزارت خارجه ايران در پی اعلام بازداشت ۱۸ شهروند آذربايجانی و چهار تبعه خارجی توسط وزارت امنيت ملی آذربايجان به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران، جوانشی آخونداف را احضار و ‌مراتب اعتراض خود را به دولت جمهوری آذربايجان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، همچنين در اين ملاقات، ايران ضمن يادآوری تلاش «عوامل رژيم صهيونيستی» در کشورهای مختلف جهت وارد کردن اتهامات مشابه به جمهوری اسلامی ايران به سفير آذربايجان گفته شد که نوعی هماهنگی در اين اقدامات مشاهده شده و مقامات جمهوری اسلامی ايران از اينکه دولت «دوست و برادر» جمهوری آذربايجان وارد اين بازی شده شديدا متاسف و ناخرسند است.

اين برای چهارمين بار طی دو ماه اخير است که سفير آذربايجان به وزارت خارجه ايران احضار می شود.

وزارت امنيت ملی جمهوری آذربايجان روز ۲۴ اسفند ماه اعلام کرد که ۲۲ نفر شامل ۱۸ شهروند جمهوری آذربايجان و چهار شهروند خارجی به اتهام «خيانت به دولت و نقض امنيت ملی، جاسوسی برای سپاه پاسداران به منظور انجام يک سری عمليات تروريستی عليه شهروندان خارجی مقيم آذربايجان، سفارتخانه های آمريکا و اسرائيل و چندين موسسه غربی» دستگير شده‌اند.

در اين اعلاميه، اسامی شهروندان آذربايجان اعلام شده است، اما نام شهروندان خارجی بازداشت شده، ذکر نشده‌ است.

اين سومين بار طی دو ماه گذشته است که آذربايجان از کشف گروههای تروريستی وابسته به ايران خبر می دهد.

اوايل بهمن‌ماه نیز وزارت امنيت ملی جمهوری آذربايجان در اعلاميه‌ای از ناکام گذاشتن طرح تروری خبر داد که گفته شده بود «از طرف افرادی وابسته به وزارت اطلاعات ايران» برنامه‌ريزی شده‌است.

تلويزيون دولتی آذربايجان، آن زمان با پخش اعترافات دو فرد متهم به دست داشتن در ترور، گزارش داد که رهبر اين گروه به نام «بالاقارداش داداشف»، شهروند جمهوری آذربايجان، هم اکنون در شهر اردبيل ايران زندگی می‌کند و با وزارت اطلاعات ايران همکاری دارد. سفارت ايران در باکو در واکنشی اين ادعا را «کذب» خواند.

سوم اسفندماه نيز شبکه خبری دولتی آذربايجان (آز تی وی) با پخش تصاويری از چندين متهم و با استناد به گزارش وزارت امنيت ملی جمهوری آذربايجان اعلام کرد که يک گروه سازمان يافته تروريستی «تحت امر مستقيم سپاه پاسداران جمهوری اسلامی» کشف و اعضای آن را بازداشت کرده است.

بعد از سه روز، وزارت امنيت ملی آذربايجان اعلام کرد که تصاوير پخش شده مربوط به سال ۲۰۰۸ است و افراد بازداشت شده، محاکمه شده و هم اکنون در زندان هستند.

ايران همواره ادعاهای ايجاد گروه های تروريستی و جاسوسی در آذربايجان را رد کرده است و به نوبه خود مدعی است که عوامل وابسته به سازمان جاسوسی اسرائيل (موساد) با کمک و مساعدت دولت آذربايجان طرح ترور دانشمندان هسته ای ايران را عملياتی می کنند، ادعايی که دولت آذربايجان آن را «افترا» ناميده است.
XS
SM
MD
LG