لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

معافیت شش ماهه ۱۱ کشور از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران


یک نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های سنگاپور
یک نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های سنگاپور
ایالات متحده آمریکا، ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی را به دلیل تلاش این کشورها در کاهش خرید نفت از ایران، از تحریم‌های نفتی واشینگتن علیه ایران معاف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به موجب این معافیت، بانک‌های این ۱۱ کشور شش ماه دیگر از تهدید حذف شدن از سیستم مالی آمریکا به دلیل معامله نفتی با ایران در امان مانده‌اند.

این تصمیم در واکنش به تلاش این کشورها به کاهش سطح خرید نفتی خود از ایران صورت گرفته است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، اول فروردین ماه، اعلام کرده بود که در راستای اعمال تحریم بر صنعت نفت ایران، ۱۱ کشور، واردات نفت خود از ایران را به شدت کاهش داده اند و افزوده بود که این کشورها اگرچه با دشواری هایی برای کاهش واردات نفت روبرو بوده‌اند، ولی با این اقدام، تعهد بین‌المللی خود به مسئله ایران را نشان دادند.

در حالی این فرصت به ۱۱ کشور وارد کننده نفت از ایران داده شده است که چین و هند، از خریداران بزرگ نفت ایران، مشمول این معافیت نشده‌اند و بر این اساس در صورت متوقف نکردن معاملات نفتی خود با ایران، از دهم تیرماه از چرخه سیستم مالی آمریکا حذف می‌شوند.

روزنامه «پیپلز دیلی»، ارگان رسمی حزب کمونیست چین، در یادداشتی انتقادی، این اقدام آمریکا را «گمراه کننده و خودخواهانه» خوانده و تأکید کرده است که چین حق دارد تا از ایران نفت وارد کند.

نویسنده این یادداشت که عنوان مطلب خود را «صدای چین» گذاشته است، با تاکید بر موضع «یک‌جانبه‌گرایانه» آمریکا، نوشته است: آمریکا قصد دارد تمام قوانین خود را بر جهان «تحمیل» کند و خاطر نشان کرده که این نگرش نه تنها موجب حل مشکلات جهان نمی‌شود، بلکه بر شدت مشکلات می‌افزاید.

ژاپن، چین و هند در مجموع مشتری نزدیک به نیمی از نفت خام صادراتی ایران هستند که بر اساس ارزیابی رویترز برابر است با خرید روزانه «۱.۳ میلیون بشکه» نفت خام از ایران.

با این‌حال تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، موانع بسیاری را بر سر راه خریداران نفت ایران قرار داده است.

کشورهای مزبور با توجه به تحریم‌های بانکی علیه ایران، برای تسویه حساب مالی با ایران با مشکلات عدیده‌ای مواجهند و همچنین در پی تشدید تحریم‌های ایران، شرکت‌های بیمه نیز از بیمه کشتی‌های حامل نفت صادراتی ایران خودداری می کنند.

بر پایه مصوبه اتحادیه اروپا، از ۱۱ تیرماه سال آینده، تمامی کشور‌های اتحادیه اروپا خرید و حمل و نقل نفت ایران را متوقف می‌کنند و فروش بیمه به تانکر‌های حامل نفت ایران و نیز ارائه هرگونه خدمات مالی به صنایع نفت ایران هم کاملا متوقف خواهد شد.

تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، به منظور مقابله با برنامه هسته‌ای ایران اعمال شده‌ است؛ برنامه‌ای که غرب معتقد است دارای ابعاد نظامی است.

جمهوری اسلامی همواره این ادعا را رد کرده و تأکید کرده است که از تلاش‌های هسته‌ای خود اهداف صلح آمیزی را دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG