لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

باراک: ۲۰۱۲ سالی بسیار مهم در زمينه حمله احتمالی به ايران است


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل
اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل
اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، می گويد که ۲۰۱۲ سالی «بسیار مهم» در زمينه حمله احتمالی به تاسيسات هسته ای ايران است و تاکيد کرده که «تهديد به حمله عليه ايران کارساز است.»

آقای باراک در گفت و گو با تلويزيون آلمان در عين حال گمانه زنی کرده که «مداخله عميق»- اصطلاحی برای هدف قرار دادن دقيق تاسيسات هسته ای ايران- موضوعی مربوط به چند هفته يا حتی چند سال نيست.

وزير دفاع اسرائيل همچنين در گفت و گو با راديوی اين کشور اظهار داشت که تهديد نظامی ايران اقدامی برای جلوگيری از گام برداشتن جمهوری اسلامی ايران به سوی توسعه سلاح هسته ای است.

وی گفت: «ما با چشمان خود شاهديم چرا ايران، که واقعا قصد دارد تا به سلاح اتمی دست پيدا کند، برخی گام ها را که از سوی آژانس بين المللی انرژی اتمی به عنوان نقض قوانين تعريف شده است، بر نمی دارد».

به گفته آقای باراک، «يکی از دلايل می تواند اين باشد که ايران نگران است، اگر خدای نکرده چنين کاری انجام دهد، ايالات متحده آمريکا و يا کشور ديگری عليه آنها دست به اقدام بزند».

اسرائيل که ظن آن می رود با داشتن «۲۰۰ کلاهک هسته ای» تنها کشور دارای سلاح اتمی در منطقه خاورميانه باشد همواره از برنامه هسته ای ايران به عنوان تهديدی عليه موجوديت خود ياد کرده و خواستار تشديد تحريم ها و فشار بر تهران برای دست کشيدن از غنی سازی اورانيوم است که کاربرد دوگانه نظامی و غير نظامی دارد.

ايران می گويد که برنامه هسته ای آن دارای اهداف صلح آميز است ولی با اين حال برای دور کردن تاسيسات اتمی خود از حملات احتمالی آمريکا و اسرائيل، قصد دارد تا آنها را به پناهگاه های زير زمينی بويژه در فردو- نزديکی شهر قم- منتقل کند.

با وجود اينکه دولت باراک اوباما اعلام کرده است که استفاده از ابزار نظامی يکی از گزينه های برخورد با تلاش احتمالی ايران برای دستيابی به سلاح هسته ای است، رييس جمهوری آمريکا می گويد که اين گزينه در حال حاضر در دستور کار نيست و کشورش توان خود را بر راه های ديپلماتيک و تشديد تحريم ها بر ضد تهران متمرکز کرده است.

وزير دفاع اسرائيل بار ديگر تاکيد کرد که ايران قصد دارد تا پيش از هر گونه حمله احتمالی به تاسيسات هسته ايش به مرحله ای از مصونيت سازی برسد که ديگر راه برگشتی از آن وجود ندارد.

به گفته آقای باراک، اسرائيل نمی تواند منتظر بروز چنين وضعيتی بماند.

با اين حال، وی به راديوی اسرائيل گفته است که بايد چندين ماه به تحريم ها و مذاکرات فرصت داد تا نتيجه خود را نشان دهند «و در اين فرصت زمانی، مشخص خواهد شد آيا ايرانی ها قصد دارند يا بنا ندارند برنامه توليد سلاح هسته ای خود را متوقف کنند».

وزير دفاع اسرائيل می گويد که کشورش با آمريکا بر سر جلوگيری از دست يافتن ايران به سلاح هسته ای تفاهم دارد ولی «بين ما و آمريکا در خصوص چشم انداز و زمان بندی اين موضوع اختلاف نظر است».

باراک افزود: «برتری توانايی نظامی آمريکا و موقعيت اين کشور به عنوان يک ابرقدرت باعث شده است تا واشينگتن موضع متفاوتی در خصوص تهديدات هسته ای ايران اتخاذ کند.»

مقام های جمهوری اسلامی ايران در پاسخ به تهديدهای نظامی اسرائيل بارها هشدار داده اند که به هرگونه حمله احتمالی اين کشور پاسخی قاطع و کوبنده خواهند داد.

علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، اواخر اسفندماه در اين زمينه پا را فراتر گذاشت و گفت که در صورت بروز يک جنگ احتمالی، اسرائيل يک هفته بيشتر دوام نخواهد آورد.
XS
SM
MD
LG