لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

چین به آمریکا: تحریم نفت ایران خودخواهانه است


روزنامه خلق، ارگان حزب کمونیست چین، با متهم کردن ایالات متحده به «یکجانبه‌گرایی»، اقدامات واشینگتن برای تحریم نفت ایران را تقبیح کرد.

این روزنامه که دیدگاه حزب حاکم این کشور را منعکس می‌کند در مطلبی که روز پنجشنبه منتشر شده، تلاش آمریکا برای محدودیت و قطع صادرات نفت ایران را اشتباه و خودخواهانه توصیف کرده و تصریح کرده است که چین این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که از ایران نفت وارد کند.

ارگان حزب کمونیست چین تصریح می‌کند: «یکی از ویژگی‌های آشکار یکجانبه‌گرایی این است: قوانین کشوری مبدل به قوانین جهان بشود؛ همه باید به آن احترام بگذراند و اگر چنین نکنند، مجازات خواهند شد.»

روزنامه خلق در ادامه نوشته است که رفتارهای به تعبیر این روزنامه «یکجانبه‌گرایانه» آمریکا منجر به وضعیت افغانستان و عراق شد.

روزنامه خلق با اشاره به اوضاع افغانستان و عراق می‌نویسد: «این واقعیت‌ها بار دیگر نشان داد که یکجانبه‌گرایی راه حل مسائل نیست و تنها به پیچیده‌تر شدن و وخامت اوضاع می‌انجامد و نه تنها آتش را خاموش نمی‌‌کند که را آن را شعله‌ورتر خواهد کرد.»

آمریکا به تازگی و بنا به درخواست کشورهای خریدار نفت ایران ۱۱ کشور را از تحریم‌های بانکی تهران معاف کرد اما هند و چین را شامل این اسثتنا ندانست.

ایالات متحده گفته است که این معافیت به خاطر تلاش این کشورها برای کاهش خرید نفت از ایران صورت گرفته است.

چین، هند و ژاپن، از خریداران عمده نفت ایران هستند و برآوردها حاکی از آن است که این سه‌کشور در مجموع روزانه دو میلیون ۶۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کنند.

تحریم‌ ایالات متحده و اتحادیه اروپا، از آنجا که نظام بانکی ایران را هدف گرفته، پرداخت پول به ایران را برای واردکنندگان نفت با مشکل روبرو کرده است.

پیش از معافیت شش ماهه یازده مشتری نفتی ایران، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، هشدار داده بود که حذف نفت ایران، به معنای ۳ میلیون کمبود نفت در سطح جهان خواهد بود.

از سوی دیگر، افزایش بهای نفت، که از پیش باعث افزایش قیمت سوخت در آمریکا شده، می‌تواند در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، برای باراک اوباما هزینه سیاسی داشته باشد.

چین که نسبت به تحریم نفت ایران معترض است، بنا به گزارش‌های منتشر شده در ماه گذشته میلادی واردات نفت خود از ایران را به نصف رساند. دلیل این کاهش واردات، فشار بر تهران برای کاهش بهای نفت عنوان شده است.
XS
SM
MD
LG