لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

کلینتون: گفته آیت‌‌الله خامنه‌ای درباره حرام بودن بمب اتم باید در عمل ثابت شود


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت که با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در مورد پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده و از او آخرین جزییات را شنیده است. قرار است حدود دو هفته دیگر، گفت وگوهای ایران و پنج به علاوه یک در استانبول برگزار شود.

هیلاری کلینتون که در کنفرانس «دوستان مردم سوریه» در استانبول شرکت کرده است در کنفرانس خبری خود با اشاره به اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای درباره حرام بوده بمب اتمی گفت: «به مقا‌م‌های ترکیه‌ای گفته شده که رهبر جمهوری اسلامی، سلاح‌های کشتار جمعی را از نظر شرعی حرام و مغایر با اسلام می‌داند.»

وزیر خارجه ایالات متحده افزود: «ما با ایرانی‌ها به گفت‌وگو خواهیم نشست تا ببنیم این باور‌ دینی چگونه در عمل پیاده می‌شود.»

هیلاری کلینتون اظهار داشت: «این یک باور کلی نیست بلکه سیاست یک دولت است. به این معنی که این سیاست دولت باید به طرقی تجلی پیدا کند. جامعه جهانی اکنون می‌خواهد کردار و این باور دینی را در کنار هم ببیند.»

آیت‌الله خامنه‌ای، در سخنان اخیر خود در مشهد دست کم دوبار در سخنرانی خود گفته بود که ایران به دنبال بمب اتم نیست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، یک روز پس از این که زمان گفت وگوهای هسته‌ای اعلام شد، خانم کلینتون با آقای اردوغان گفت وگو کرد و در جریان مستقیم آخرین جزییات دیدار خود با مقام‌های ایرانی قرار گرفته است. وزیر خارجه آمریکا روز شنبه با اعلام خبر گفت وگوها گفته بود ایران فرصت همیشگی و نامحدود برای دیپلماسی ندارد.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه هفته گذشته سفری دو روزه به ایران داشت و با درباره مسائلی حساسی چون پرونده هسته‌ای ایران و نیز مسائل مرتبط با سوریه، با مقام‌های ایرانی گفت‌وگو کرد.

رسانه‌های ترکیه گفته بودند آقای اردوغان پس از بازگشت از ایران، فاصله بیشتری با سیاست آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد ایران گرفته و گفته که از رفتار تخاصم آمیز حمایت نمی‌کند. به گزارش رویترز، آقای اردوغان در مورد دیدار خود با آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته است که آنها می‌گویند طبق قوانین شرع اسلام، دنبال بمب اتمی نمی‌روند. آیا این حق را نباید به آنها داد که انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کنند؟

نخست‌وزیر ترکیه در کنفراس خبری خود در تهران گفت: «ترکیه آمادگی دارد مذاکرات در خصوص موضوع هسته‌ای ایران در استانبول انجام شود و این موضوع را در نشست کره جنوبی نیز مطرح کردیم و در این زمینه منتظر تصمیم نهایی طرف مقابل خواهیم بود.»

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز جمعه تصمیم نهایی خود برای اجرای تحریم نفت ایران را اعلام کرد. بر این اساس، راه برای دولت ایالات متحده هموار می‌شود تا هر شرکت، بانک، موسسه و نهاد مالی خارجی را که با ایران معامله می‌کند مجازات کرده و از بهره‌مندی از بازار بزرگ آمریکا محروم کند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده وصحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است. آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های یکجانبه بیشتری را علیه ایران به اجرا گذاشته اند. ایران پیشتر هم به میزبانی ترکیه با گروه پنج به علاوه یک گفت وگوهایی را برگزار کرده بود که بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت. دور بعدی مذاکرات قرار است روز ۲۵ فروردین، ۱۳ آوریل، در استانبول برگزار شود.
XS
SM
MD
LG