لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

کارگران و «سال توليد ملی، حمايت از کار و سرمايه ايرانی»


پوستر یکی از مراکز دولتی ایران برای نامگذاری «سال تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»
پوستر یکی از مراکز دولتی ایران برای نامگذاری «سال تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پيام نوروزی خود سال جديد را «سال توليد ملی، حمايت از کار و سرمايه ايرانی» ناميد.

آيت الله خامنه ای حل مشکل توليد داخلی را کليد غلبه بر چالش هايی دانست که به گفته او، دشمن فراهم کرده است.

احمد علوی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در سوئد، در مورد اين که چه مشکلاتی در بخش توليد در ايران وجود دارد، به راديو فردا می‌گويد: «مشکلات اصلی مربوط به برخی عوامل ساختاری، مديريتی، سياست داخلی و بين المللی است. از طرفی، عدم تدبير دولت و سياست‌های اشتباه هم اين مشکلات ساختاری را بيشتر کرده است. افزون بر اينها، تحريم‌های اعمال شده عليه اقتصاد ايران حلقه تنفسی آن را تنگ‌تر و تنگ تر کرده است. از اين مسائل که بگذريم وضعيت اقتصاد ايران در شرايط دشواری است.»

البته برخی از کارشناسان اقتصادی نيز با اشاره به عامل فساد در بخش صنعت ايران آن را به عنوان يکی از عوامل بازدارنده رشد توليد ملی ارزيابی می کنند. واردات بی رويه نيزبه عنوان يکی از عوامل ضربه زننده به بخش صنعت در ايران شناخته می شود.

رهبر جمهوری اسلامی همچنين در پيام نوروزی خود گفت: «اگر توانستيم توليد داخلی را رونق ببخشيم مسئله ‏تورم حل خواهد شد، مسئله‏ اشتغال حل خواهد شد و اقتصاد داخلی به معنای حقيقی کلمه استحکام پيدا خواهد کرد.»

به گفته او، بايد از کارِ کارگر ايرانی حمايت کرد، از سرمايه‏ سرمايه ‏دار ايرانی حمايت کرد و اين فقط با تقويت توليد ملی امکان‏ پذير خواهد شد.

رهبر جمهوری اسلامی پيش از اين هم در اين خصوص گفته بود: «امروز بايد رو بياورند همه به سمت مصنوعات داخلی، توليدات داخلی. اين بايد يک فرهنگ بشود. البته يک بخش مهم از اين هم مربوط می‌شود به امنيت شغلی کارگران که اين هم بايستی همه به آن توجه داشته باشند. کارگر فارغ البال باشد، مطمئن باشد، امنيت شغلی داشته باشد.»

بهروز خباز، فعال کارگری در سوئد، در مورد سخنان رهبر جمهوری اسلامی به راديو فردا می‌گويد: «ما در طول عمر نظام جمهوری اسلامی هر چه ديديم تصويب قوانين عليه موقعيت، سطح معيشت و امنيت شغلی کارگران بوده است. مواردی هم اگر بوده مثلا موادی از قانون کار، در دورانی بوده که فشارهای کارگری روی دولت زياد بوده است. اما چيزی که من به چشم خودم طی ساليان سال که در آن مملکت زندگی کردم، اين بوده که طی چندين و چند سال چوب حراج به صنعت مملکت زدند و در اين چندين و چند سال، واردات به حد سرسام آوری زياد شده و ديگر چيزی نيست که ما از خارج وارد نکرده باشيم به خصوص از چين؛ از اقلام ريز و درشت گرفته تا حتی سير.»

آقای خباز با ابراز تعجب از سخنان رهبر جمهوری اسلامی می افزايد: «با توجه به اين همه سياستگذاری هايی که ساليان دراز در دولت‌های مختلف صورت گفته و دقيقا تضعيف نيروی کار بوده، حالا آقای خامنه‌ای چطور می‌تواند بگويد ما از کار و سرمايه ايرانی و توليد ملی حمايت می‌کنيم؟»

اين فعال کارگری می افزايد:« چيزی که به ذهنم می‌رسد فقط اين است که او( آيت الله خامنه ای) دارد از کارفرمايانی که ميلياردها تومان به صندوق تامين اجتماعی بدهکارند، از کارگاه‌های کوچک و کسانی که به نحوی جزو نزديکان حکومت محسوب می‌شوند حمايت می‌کند. من می‌توانم اين موضوع را بفهمم. اما آن چه ديده ايم اين بوده که کارگر توليد کرده و افزايش توليد داشته است، اما آن چيزی که ناديده گرفته شده، تا همين امروز، حقوق کارگر و همين نيروی کار بوده است.»

در اين ميان، مهدی تقوی، اقتصاددان در ايران، در مصاحبه با سايت «خبر آنلاين» با اشاره به قانون هدفمند شدن يارانه ها توسط دولت گفت: يارانه توليد پرداخت نشد و تورم ايجاد شد و يک سری از واحد های توليدی هم از بين رفتند.

محمد نهاونديان، رييس اتاق بازرگانی و صنايع و معادن ايران، نيز در اين خصوص به عواملی مانند دسترسی نداشتن به منابع مالی، بی ثباتی در سياست‌های اقتصادی، سياست های ارزی دولت، تورم و ديوان ‌سالاری اشاره می کند.

در همین حال، سايت «خبرآنلاين» در گزارشی با اشاره به اين که دستمزد واقعی کارگران در سال گذشته با در نظر گرفتن عواملی مانند تورم، ماهانه ۱۲۰ هزار تومان بوده است، نوشت: رونق توليد ملی رابطه مستقيمی با سطوح درآمدی دارد.

بر اساس اين گزارش، افزايش درآمدها نيازمند رونق توليد و رونق توليد نيازمند افزايش سطوح درآمدی است، زيرا اگر توليد نباشد درآمدی نيست و اگر درآمدی نباشد تقاضايی برای توليد نخواهد بود.

خبر آنلاين نوشت: در اين مدار بسته اگر دولت نتواند با مهار تورم تعادل نسبی ايجاد کند، شکاف بين درآمد و قيمت ها بيشتر می شود و تنها مسير پيش روی اقتصاد ايران گسترش فقر خواهد بود.

با توجه به اين همه سياستگذاری هايی که ساليان دراز در دولت‌های مختلف صورت گفته و دقيقا تضعيف نيروی کار بوده، حالا آقای خامنه‌ای چطور می‌تواند بگويد ما از کار و سرمايه ايرانی و توليد ملی حمايت می‌کنيم؟
بهروز خباز، فعال کارگری

صرف نظر از همه اينها، اين موضوع مطرح می شود که با توجه به تاکيد رهبر جمهوری اسلامی بر لزوم تقويت توليد ملی در ايران، تکليف کارخانه های تعطيل شده در ايران که ميزان آن تنها در استان تهران، به گفته دبير انجمن صاحبان صنايع اين استان، ۲۵ درصد است، چه می شود و چه تدبيری برای هزاران کارگر بيکار و اخراجی در نظر گرفته خواهد شد؟

اخبار

عبدالله عمادی، معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد که وام ضروری تا سقف يک ميليون تومان به دو ميليون و ۶۰۰ هزار بازنشسته کشوری و تامين اجتماعی پرداخت می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، او گفت: بيمه تکميلی بخش ديگری از خدمات جانبی به بازنشستگان خواهد بود. عبدالله عمادی اشاره نکرد اين اقدامات در چه تاريخی اجرا خواهند شد.

***

محمد رضا رحيمی، معاون اول رييس جمهوری اسلامی ايران، از انتصاب قاضی سعيد مرتضوی به رياست سازمان تامين اجتماعی حمايت کرد.

معاون اول محمود احمدی نژاد با تشکر از وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای معرفی سعيد مرتضوی به اين سمت گفت: دولت شخص مرتضوی را برای اين سمت مناسب تشخيص داد.

انتصاب سعيد مرتضوی با انتقادهای زيادی مواجه شده است و منتقدين به نداشتن تجربه رياست بر سازمان تامين اجتماعی، بزرگترين سازمان اقتصادی ايران و نيز متهم بودن او در پرونده بازداشتگاه کهريزک اشاره می کنند.

سعيد مرتضوی پس از افشای کشته شدن حداقل چهار نفر در بازداشتگاه کهريزک از دادستانی تهران برکنار شد، اما پس از مدتی از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان رييس ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز منصوب شد.

***

کميته حمايت از شاهرخ زمانی در بيانيه‌ای اعلام کرد که مقام‌های قضايی و امنيتی و همچنين مسئولان زندان تبريز در روزهای اخير فشار بر اين فعال کارگر زندانی را افزايش داده اند.

بر اساس اين بيانيه، او تهديد شده است که به بند جرائم عمدی يا بند نگهداری مجرمان خطرناک، منتقل خواهد شد.

آقای زمانی سال گذشته به اتهام های امنيتی به ۱۱ سال زندان محکوم شد.

***

کميته دفاع از رضا شهابی در بيانيه‌ای خبر داد که پزشکی قانونی تهران در باره وضعيت اين عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران هشدار داده است.

آقای شهابی در خرداد سال ۸۹ بازداشت شد و از آن زمان بدون اعلام حکم دادگاه، به اتهام های امنيتی زندانی است. وی از بيماری های جسمی زيادی در ناحيه گردن و کمر رنج می برد.

به گفته کميته دفاع از رضا شهابی، پزشک قانونی تهران پس از معاينه آقای شهابی گفته است او بايد فورا به بيمارستان منتقل شود و تحت عمل جراحی قرار بگيرد.

***

اتحاد بين المللی حمايت از کارگران در ايران با انتشار بيانيه‌ای خواستار لغو حکم اعدام عبد الرضا قنبری، فعال حقوق معلمان و آزادی او و ساير فعالان صنفی شد.

اين تشکل کارگری با اشاره به رد درخواست عفو آقای قنبری توسط قوه قضاييه خبر داد که همسر و فرزندان او تحت فشارهای شديد روانی قرار دارند و خواستار حمايت های بين المللی برای آزادی اش هستند.

پيشتر نيز فدراسيون آموزش بين الملل، سازمان عفو بين الملل و بسياری از اتحاديه ‌های معلمان و فدراسيون‌های کارگری در جهان خواستار لغو حکم اعدام آقای قنبری و آزادی او شده بودند.

***

کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری اعلام کرد که بيش از يک هزار کارگر نی بر نيشکر هفت تپه بين روزهای پنجم تا هفتم فروردين دست به اعتصاب زدند و در محل کمپ های نی بری تجمع کردند.

بر اساس اين گزارش، خواسته اصلی کارگران اجرای طرح مشاغل سخت و زيان آور و همچنين طرح طبقه بندی مشاغل بوده است.

***

تصميم دولت ائتلافی لهستان به منظور افزايش سن بازنشستگی به ۶۷ سال با اعتراض کارگران اين کشور و تظاهرات در شهر ورشو مواجه شد.

در حال حاضر، مردان در لهستان در سن ۶۵ سالگی و زنان در سن۶۰ سالگی بازنشسته می‌شوند.

به گزارش شبکه تلويزيونی يورو نيوز، تظاهرکنندگان خواستار برگزاری همه پرسی بر سر اين تصميم شده اند. اما دولت لهستان تلاش می کند تغييرات مورد نظر در قانون بازنشستگی را به تصويب پارلمان رساند.

بر اساس اين گزارش، برگزاری همه پرسی باعث شکست دولت خواهد شد چرا که ۸۵ درصد لهستانی ها با اين طرح دولت مخالفند.

***

شهرهای اسپانيا شاهد راهپيمايی صدها هزار نفر در اعتراض به برنامه جديد رياضت اقتصادی دولت اين کشور بودند.

به گزارش شبکه تلويزيونی يورو نيوز، شمار تظاهرکنندگان در کل اسپانيا بيش از يک ميليون نفر بوده است.

همزمان با اين راهپيمايی ها، اعتصاب کارگران و کارکنان باعث شد حرکت ۲۰ درصد قطارها، ۳۰ درصد از وسايل نقليه عمومی و ۶۰ درصد از پروازهای چند شرکت هواپيمايی لغو شود.

کارگران کارخانه های ذوب آهن و خودروسازی نيز به اعتصاب پيوسته بودند.

در اين راهپيمايی‌ها و اعتصاب‌ها، همچنين به تلاش دولت اسپانيا برای تغيير قانون کار اعتراض شد. معترضان می گويند: تغيير قانون کار توسط دولت باعث می شود تا کارفرمايان با سهولت بيشتر و هزينه کمتری بتوانند کارمندان خود را اخراج کنند.

اعتصاب کنندگان می گويند برنامه رياضت اقتصادی دولت اسپانيا موجب از بين رفتن ۶۳۰ هزار شغل در اين کشور خواهد شد.

***

هزاران تن روز شنبه در شهرهای ميلان در ايتاليا و فرانکفورت در آلمان عليه نظام اقتصادی سرمايه داری تظاهرات کردند.

به گزارش شبکه تلويزيونی يورو نيوز، در تظاهرات موسوم به «اشغال بازار سهام ميلان»، ۱۵هزار تن از جوانان ايتاليايی شرکت کرده بودند.

اين تظاهرات از سوی احزاب چپ‏گرا و اتحاديه‌های کارگری و دانشجويی سازماندهی شده بود. همزمان در آلمان نيز نزديک به سه هزار تن در خيابان‌های فرانکفورت تظاهرات کردند.

پای صحبت کارگران

يکی از کارگران شنونده برنامه کارنامه به راديو فردا می‌گويد: «تا کی گرانی؟ تا کی بدبختی؟ آخر ما کارگران چه گناهی کرده‌ايم؟ حقوق‌ها را می آوريد پايين، قيمت اجناس را می‌بريد بالا. ما نفهميديم آخرش چه می‌شود. اگر بخواهيم فقط نصف مايحتاج زندگی را هم تهيه کنيم بايد با قرض آن را تهيه کنيم.»

آشنايی با قانون کار

اهميت يادآوری قانون کار اين است که بسياری از مشکلات کاری و صنفی از جايی شروع می‌شود که کارگران از حقوق قانونی خود بی‌خبر هستند.

ماده ۶۳ قانون کار می گويد: علاوه برتعطيلات رسمی کشور، روز کارگر يعنی روز ۱۱ ارديبهشت ماه نيز جزء تعطيلات رسمی کارگران به حساب می آيد.

***

شما می توانيد نظرات و ديدگاه‌های خود را به آدرس kar@radiofarda.com بفرستيد تا برنامه‌های بهتری ارائه دهيم و ديدگاه‌ها و پيام‌های شما را منعکس کنيم.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG