لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

اسرائیل: تحريم های بين المللی قادر به متوقف کردن برنامه اتمی تهران نشده است


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز سه شنبه گفت، درست است که تحریم ها به اقتصاد ایران آسیب زده و تاثیراتی هم داشته، اما هنوز کافی و در حدی نیست که جلوی برنامه اتمی ایران را بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای نتانیاهو در کنفرانسی خبری و برای یادبود سومین سال تشکیل دولت راستگرای خود گفت: «دولت ایران با مشکلات و دشواری های اقتصادی روبرو شده ولی در حدی نیست که عقب نشینی کند و حتی به اندازه یک میلیمتر هم از برنامه اتمی دست نکشیده است.»

وی افزود: «آیا این مشکلات و دشواری ها که برای دولت حاکم در تهران به وجود آمده، برنامه اتمی آن ها را متوقف خواهد کرد؟ زمان نشان خواهد داد. نمی توانم بگویم چنین چیزی روی خواهد داد. این را میدانم که مسائل و دردسرهایی برای آن ها درست شده ولی این که تغییری ایجاد کند، هنوز به دست نیامده است.»

آقای نتانیاهو در این مورد که تصمیم دولت اسرائیل چه خواهد بود، به نکته ای اشاره نکرده است. دولت راستگرای اسرائیل در هفته های اخیر بر اقدام نظامی علیه ایران تاکید کرده و گفته تا دیر نشده، باید جلوی برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران را گرفت.

آمریکا تاکید کرده هیچ راه حلی را در مورد برنامه اتمی ایران کنار نگذاشته ولی در حال حاضر روی دیپلماسی متمرکز است. اسرائیل گفته در صورتی که لازم ببیند، به تنهایی اقدام خواهد کرد. ایران به تهدیدهای مطرح شده از سوی اسرائیل واکنش نشان داده و گفته به هرگونه تخاصم، پاسخ خواهد داد.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران می گوید برنامه اتمی را برای اهداف صلح آمیز دنبال می کند. تهران همچنین قطعنامه های شورای امنیت را رد کرده و فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است.

اسرائیل «خطر ایران اتمی» را با خطرهایی که یهودیان با آن روبرو بوده اند مقایسه کرده و گفته است: «هفتاد یا هشتاد سال پیش، یهودیان و در زمان هالوکاست نازی ها، نه نیروهای نظامی و نه توان دیپلماسی داشتند. اما حالا این ابزار را در اختیار داریم و با هرگونه تخاصم مرگبار دشمنان مقابله خواهیم کرد.»

این در حالی است که کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک آماده برگزاری دور دیگری از گفت وگوها در مورد برنامه اتمی با ایران هستند. استانبول بار دیگر میزبان این گفت وگوهاست که سال گذشته میزبان گفت وگوهای بدون نتیجه دو طرف بود.

بنیامین نتانیاهو افزوده است: «من هرآنچه در توان دارم به کار می گیرم تا این خطر (برنامه اتمی ایران) را دفع کنم. امیدوارم با همکاری با همدیگر و حضور دیگر قدرت های جهانی این خطر را که بیش از همه متوجه ماست، کنار بگذاریم.»

علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، روز چهارشنبه هفته پیش گفت که مذاکرات آتی ايران و گروه ۱+۵ روز ۲۵ فروردين (۱۳ آوريل) قرار است برگزار شود.

کشورهای آلمان، آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه و فرانسه، موسوم به گروه ۱+۵، در تلاشند تا از طريق گفت و گو ايران را به همکاری برای حل نگرانی های جامعه بين المللی در خصوص برنامه هسته ای اين کشور ترغيب کنند.
XS
SM
MD
LG