لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

احتمال کاهش «یک میلیون بشکه‌ای» تولید نفت ایران تا سه ماه آینده


 ابرنفتکش سورنا در مدیان نفتی سروش و نوروز
ابرنفتکش سورنا در مدیان نفتی سروش و نوروز
گروه تحقیقات انرژی «جی پی مورگان» اعلام کرده که تولید نفت ایران تا آخر ماه ژوئن، ۸۵ روز دیگر، احتمالا با کاهش یک میلیون بشکه‌ای در روز مواجه خواهد شد.

گروه تحقیقات انرژی «جی پی مورگان» در تازه‌ترین تحلیل خود اعلام کرده که کاهش خرید نفت ایران توسط پالایشگاه‌های خارجی سریع‌تر از آنچه که گمان می‌رفت انجام پذیرفته است.

به گزارش رویترز، ارزیابی این تیم تحقیقاتی به رهبری «لاورنس ایگلز» که مدیر سابق آژانس جهانی انرژی نیز هست، حاکی است که فروش نفت ایران طی ماه جاری، آوریل، حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت و در مقایسه با فروش نفت ایران در ماه ژانویه کلا به میزان ۷۰۰ هزار بشکه افت خواهد داشت.

بنا بر این ارزیابی، تولید نفت ایران در پایان ماه ژوئن در مقایسه با ماه ژانویه به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت و به رقم دو و نیم میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه کشورهای خریدار نفت ایران از اول ماه ژوئیه قرار است اعمال شود. آمریکا تاکنون ۱۰ کشور اروپایی را به همراه ژاپن، که بنا به آمار وزارت اقتصاد، تجارت و صنایع آن، طی دو ماه گذشته واردات نفت از ایران را ۲۸ درصد کاهش داده، از تحریم‌ها معاف کرده است.

خبرگزاری رویترز،به تازگی گزارش داده بود که صادرات نفت ایران در ماه گذشته، مارس، ۳۰۰ هزار بشکه در روز، به عبارتی ۱۴ درصد، کاهش یافته است.

این درحالی است که طبق گزارش روز پنجشنبه رویترز از داده‌های گمرک چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت ایران و کره جنوبی چهارمین واردکننده نفت ایران، این کشور‌ها نیز مجموعا طی دو ماه گذشته واردات نفت از ایران را ۲۲ درصد کاهش داده‌اند.

ترکیه نیز شش روز قبل، ۳۰ مارس، اعلام کرد که واردات نفت ایران را به میزان ۱۰ درصد کاهش داده است. این کشور سال گذشته روزانه حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده بود.

آفریقای جنوبی نیز که سال گذشته، مشتری روزانه نزدیک به ۱۰۰ هزار بشکه نفت صادراتی ایران بود، روز گذشته اعلام کرد که واردات نفت از ایران را متوقف کرده است.

اتحادیه اروپا نیز از اول ماه ژوئیه، واردات نفت از ایران را متوقف خواهد کرد، کما اینکه، به گزارش «پرس تی وی» شبکه برون مرزی انگلیسی زبان سازمان صدا و سیمای ایران در روز جمعه، ایران بخاطر عدم تسویه بدهی یونان از بابت نفت وارداتی از ایران، صادرات نفت به یونان را متوقف کرده است.
XS
SM
MD
LG