لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

کوفی عنان: ۲۴ فروردین زمان اجرای آتش‌بس کامل در سوریه


کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه گفت که ساعت ۶ صبح۲۴ فروردین جاری، زمان برقراری آتش بس کامل میان دولت و مخالفان در این کشور است.

کوفی عنان که پنجشنبه گزارشی از فعالیت‌های خود به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه داد، خاطرنشان کرد که شرط نخست برقراری این آتش بس، پایبند بودن دولت سوریه به تعهدهای خود در خارج کردن نیروهای نظامی از مناطق مسکونی است. او همچنین از مخالفان مسلح بشار اسد رئیس جمهور سوریه خواست به طرح صلح پایبند باشند.

عنان ابراز امیدواری کرد که پس از برقراری آتش بس، گفت‌و‌گوی «جدی» برای توافق بر سر انتقال سوریه به نظامی دموکراتیک و متکثر میان دولت و اپوزیسیون، آغاز شود. عنان گفت که انتظار دارد در روزهای آینده، شمار زیادی از دستگیر شدگان نا‌آرامی‌ها در سوریه، آزاد شوند.

مخافان مسلح بشار اسد را جدا شدگان از ارتش سوریه تشکیل می‌دهند که با ادامه سرکوب اعتراض‌ها، نافرمانی خود را اعلام کرده و گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل داده‌اند.

دولت سوریه برپایه طرح صلحی که کوفی عنان ارائه داده، متعهد شده است که نیروهای نظامی خود را تا روز ۲۲ فروردین، از همه مناطق مسکونی خارج کرده و به پایگاه‌ها بازگرداند.

عنان در سخنان خود تاکید کرد که خشونت‌ها در سوریه با وجود توافق‌ها و تعهدهای دولت سوریه، همچنان ادامه دارد. ‌‌بان گی مون دبیر کل سازمان ملل متحد هم که پیش از عنان سخنرانی کرد گفت که خشونت‌ها علیه غیر نظامیان متوقف نشده و کشتار بد‌تر و شدید‌تر شده است.

بیش از یک سال از آغاز بحران سوریه می‌گذرد. آخرین گزارش سازمان ملل متحد از کشته شدن بیش از ۹ هزار نفر در سوریه در جریان سرکوب اعتراض‌ها حکایت دارد.

از سوی دیگر، شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای، موافقت رسمی خود را با طرح شش ماده‌ای کوفی عنان برای پایان دادن به بحران سوریه اعلام کرد. این بیانیه با رای موافق همه اعضای شورای امنیت به تصویب رسیده است.

برپایه این بیانیه، شورای امنیت، حمایت رسمی خود را از تاریخ۲۲ فروردین که کوفی عنان به عنوان موعدی برای پایان عملیات نظامی نیروهای دولتی سوریه علیه معترضان پیشنهاد داده، اعلام کرده است.

این بیانیه از دولت سوریه خواسته «به شکلی آشکار» تعهدات خود را در خارج کردن نیروهای خود از مناطق مسکونی، و پایان دادن به حملات خود علیه معترضان، اجرا کند.

نخستین بند طرح کوفی عنان، آتش بس میان طرف‌های درگیر در سوریه است. مخالفان بشار اسد متعهد شده‌اند ۴۸ ساعت پس از خروج نیروهای دولتی از مناطق مسکونی و اعلام آتش بس از سوی دولت سوریه، به طور کامل به عملیات خود پایان دهند.

آزادی همه دستگیرشدگان اعتراض‌ها، رسیدن آزادانه کمک‌های انسانی به نیازمندان در سوریه، آزادی فعالیت رسانه‌ها، آزادی تظاهرات مسالمت آمیز و آغاز گفت‌و‌گو میان دولت و اپوزیسیون سوریه، از دیگر بندهای طرح کوفی عنان هستند.

از سوی دیگر هیاتی از سازمان ملل متحد برای گفت‌و‌گو بر سر حضور ناظران بین المللی بر آتش بس، به دمشق پایتخت سوریه رسید. به گفته کوفی عنان، رابرت مود ژنرال نروژی متخصص در مسائل خاورمیانه، ریاست این هیأت را برعهده دارد. او قرار است با مقام‌های سوریه برای گفت‌و‌گو بر سر «جزئیات استقرار ناظران بین المللی»، دیدار کند.

در همین حال دولت سوریه آغاز خروج نیروهای خود را از برخی از مناطق «آرام» اعلام کرد. معترضان اما این ادعا را رد کردند و می‌گویند که نیروهای دولتی همچنان به عملیات خود علیه مخالفان در مناطقی که خروج خود را از آنها اعلام کرده، ادامه می‌دهد.

از سویی، آلن ژوپه وزیر امور خارجه فرانسه به خبرنگاران گفت که به موفقیت طرح کوفی عنان امیدوار نیست. او بشار اسد را متهم کرد که به شکلی صوری با طرح عنان موافقت کرده است.
XS
SM
MD
LG