لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

کوفی عنان در تهران: ایران بخشی از راه حل بحران سوریه باشد


کوفی عنان در دیدار با علی اکبر صالحی در تهران- ۲۳ فروردین
کوفی عنان در دیدار با علی اکبر صالحی در تهران- ۲۳ فروردین
کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در تهران ابراز امیدواری کرد که ایران بخشی از راه‌حل بحران سوریه باشد. در عین حال وزیر امور خارجه ایران نیز تأکید کرده که تغییرات سوریه باید تحت رهبری بشار اسد صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، کوفی عنان که شامگاه سه شنبه پس از سفر به ترکیه وارد ایران شده بود، روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد که با ایران بر سر یافتن راه حل مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه به توافق رسیده‌ است و افزود: «هرگونه نظامی کردن این مناقشه می‌تواند فاجعه آمیز باشد...اینجا منطقه‌ای است که شاهد بحران‌ها و شوک‌های زیادی بوده و دیگر قادر نیست شوک دیگری را تحمل کند.»

وی با تأکید بر این‌که بر پایه طرح صلح سازمان ملل و اتحادیه عرب آتش بس در سوریه از ساعت شش صبح روز پنجشنبه آغاز می‌شود، گفت: «دولت سوریه خواسته‌های خود را در این زمینه اعلام کرده که نیروهای مخالف باید حملات را متوقف کنند و ما با آن‌ها در تماس بودیم و پاسخ مثبت آن‌ها را دریافت کردیم. البته به هر حال باید تضمینی داده شود که هم دولت و هم طرف‌‌های درگیر آتش‌بس را رعایت کرده و به آن احترام بگذارند.»

در این کنفرانس خبری علی اکبر صالحی نیز ضمن اعلام حمایت تهران از طرح صلح کوفی عنان، گفت تا زمانی که آقای عنان به شیوه کنونی رفتار کند، ایران از طرح وی برای حل بحران سوریه حمایت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با تأکید بر لزوم برخورداری مردم سوریه از حقوق خود افزود: «آقای بشار اسد قول تغییرات و پاسخگویی به خواسته‌های مردم را داده است و باید فرصت لازم به حکومت دولت سوریه داده شود تا این تغییرات به طور طبیعی در داخل سوریه توسط دولت و تحت رهبری اسد صورت بگیرد.»

جمهوری اسلامی که از هم پیمانان سوریه به شمار می‌رود همچنان بر تداوم حضور بشار اسد در رأس قدرت اصرار دارد.

کشورها غربی بارها ایران را متهم کرده‌اند که با ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به سوریه، به خشونت‌ها در این کشور دامن می‌زند. ایران همواره این اتهام را رد کرده است.

کوفی عنان روز چهارشنبه در تهران ابراز امیدواری کرد که از ۲۴ فروردین با اجرای آتش‌بس کامل در سوریه و همراهی دولت و مخالفان حکومت بشار اسد با این طرح، تغییراتی در سوریه صورت گیرد.

بر پایه طرح صلح کوفی عنان، قرار بود آتش‌بس از روز سه شنبه، ۲۲ فروردین، با خروج نیروهای دولتی از شهرها آغاز شود و تا روز پنجشنبه نیز آتش بس کامل در تمام مناطق سوریه برقرار شود.

با این‌حال گزارش‌های روز سه‌شنبه حاکی از تشدید ناآرامی‌ها در سوریه بود و فعالان سوری از ادامه درگیری در شهرهای حما و حمص خبر دادند.

قرار است کوفی عنان روز چهارشنبه علاوه بر دیدار با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار کند.
XS
SM
MD
LG