لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

نتانیاهو: کسانی که تهدید ایران را انکار می کنند از هولوکاست درس نگرفته اند


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در مراسم یادبود قربانیان «هولوکاست» با انتقاد از برنامه هسته ای ایران گفت: «کسانی که تهدید ایران برای نابودی موجودیت اسرائیل را انکار می کنند از هالوکاست درس نگرفته اند.»

در روزی که اسرائيل آيين های ساليانه گراميداشت ياد قربانيان هولوکاست، «کشتار شش ميليون يهودی اروپايی» در سال های سلطه هيتلر بر بخش هايی از اروپا را برگزار می کند، سران اسرائيل بار ديگر مدعی شده اند که اگر جلوی برنامه هسته ای ايران گرفته نشود، ممکن است يهوديان دوباره مانند زمان هيتلر قتل عام شوند و فاجعه هولوکاست تکرار گردد.

بنيامين نتانياهو که سخنران اصلی آيين گشايش قربانيان هولوکاست در موزه «يد و شم» در اورشليم بود، با تأکيد بر اينکه «وظيفه جامعه جهانی جلوگيری از برنامه هسته ای ايران است»، گفت: «تضمين آينده يک ضرورت است؛ يادبود هولوکاست تنها يک امر تشريفاتی نيست و ما هرگز سر خود را (مانند کبک) در برف فرو نکرده و خويش را گول نمی زنيم».

آقای نتانياهو مدعی شد: «ملت يهودی همچنان با خطری که موجوديت و حيات و بقای آن را تهديد می کند، روبروست».

به نظر می رسيد که آقای نتانياهو دراين سخنان، بار ديگر به نحوی غير مستقيم و تلويحی به سخنان باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در باره نتايج به دست آمده از مذاکرات روز شنبه گذشته ميان جمهوری اسلامی ايران با گروه کشورهای ۱+۵ در استانبول، واکنش نشان می دهد.

تنها يکی دو ساعت پس از آنکه آقای نتانياهو در ديدار با سناتور جو ليبرمن گفت که مذاکرات هسته ای استانبول «دستخوشی پنج هفته ای» به ايران داده است زيرا در اين مدت نيز ايران می تواند برنامه غنی سازی اورانيوم خود را پيش ببرد، باراک اوباما در کشور کلمبيا تاکيد کرد که کسی «هديه ای» به ايران نداده و ايران تنها چيزی که گرفته است «تحريم ها» بوده و اگر به خواسته جامعه جهانی نيز درآينده اين مذاکرات تمکين نکند، «تحريم های بيشتری در انتظار ايران خواهد بود».

اما اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، که خود او نيز در کلمبيا بود، با رد اين سخنان آقای اوباما، روز سه شنبه در مصاحبه با راديوی اسرائيل گفت: اسرائيل نسبت به مذاکرات هسته ای با ايران بدبين است – هرچند که افزود «خدا کند معلوم شود اين من هستم که اشتباه کرده ام» و نيز گفت: «اسرائيل به هيچ کسی قول نداده است که در طول مذاکرات با ايران، گزينه نظامی از روی ميز برداشته شود؛ چنين قولی نه داده شده، نه حال سپرده می شود و نه در آينده کسی چنين قولی را می تواند بدهد».

«تهدید ایران برای اسرائیل»

حال در آيين های روز هولوکاست، آقای نتانياهو بخش مهمی از سخنرانی خود را در حالی که به بيان «تهديدات» و «خطرهای» ناشی از سياست های حکومت ايران اختصاص داده بود، تلويحا برای قدرت های جهانی درمورد رويکردی که بايد در قبال ايران در پيش گيرند، تعيين تکليف کرد.

آقای نتانياهو حتی ادعا کرد که «ايران مجهز به سلاح هسته ای است و چنين ايرانی برای اسرائيل يک تهديد حياتی است و برای صلح و ثبات کشورهای ديگر و جهان نيز يک تهديد خواهد بود».

نخست وزير اسرائيل ضمن فراخوان جامعه بين المللی به «ايستادگی» در برابر ايران، گفت: «البته قبل از هر چيز، اين وظيفه خود ما (اسرائيل) است؛ باور ما ابتداء و مهم تر از هر چيز به توانايی های خود ماست».
در حالی که در ماه های اخير حتی بسياری از مقامات و سياستمداران اسرائيل از آقای نتانياهو به خاطر «سوء استفاده های مکرر» از يادبود قربانيان هولوکاست برای مقايسه سياست ها و برنامه هسته ای ايران انتقاد کرده اند، آقای نتانياهو در سخنرانی خود در اقدامی بی سابقه به اين انتقادها پاسخ داد.

آقای نتانياهو گفت که «ايران نه تنها آشکارا و با قاطعيت از نابودی اسرائيل دم می زند بلکه با پيگيری مُصرانه ای در حال توليد سلاح اتمی است تا هدف تعيين شده خود را عملی کند».

در حالی که در ماه های اخير حتی بسياری از مقامات و سياستمداران اسرائيل از آقای نتانياهو به خاطر «سوء استفاده های مکرر» از يادبود قربانيان هولوکاست برای مقايسه سياست ها و برنامه هسته ای ايران انتقاد کرده اند، آقای نتانياهو در سخنرانی خود در اقدامی بی سابقه به اين انتقادها پاسخ داد.

در اين گونه آيين ها در اسرائيل، سخنرانان از ميان مقامات کشوری و لشگری، همواره جنبه رسمی را حفظ می کنند تا نماينده همه اقشار و احزاب و طيف ها تلقی شوند اما آقای نتانياهو گفت برای همه انتقادهايی که از او شده است، پاسخ دارد.

وی گفت: «ترس و خودداری از گفتن اين که ممکن است هولوکاست ديگری تکرار شود و پنهان کردن اين حقيقت که کسانی دوباره می خواهند قوم يهود را منهدم کنند، يک تحقير در يادبود قربانيان هولوکاست نيز هست و نخست وزير اسرائيل نه تنها مجاز است که ياد يک سوم از قوم به قتل رسيده خود را مطرح کند، بلکه حتی چنين بيانی، وظيفه نخست وزير است».

به نظر می رسيد که آقای نتانياهو با اين سخنان، به رهبران و عواملی در دنيای غرب نيز که اقدام او را در قياس کردن ايران با حکومت نازی های زمان هيتلر اغراق می دانند، پاسخ تلويحی می دهد.

آقای نتانياهو چند سال پيش نيز در سخنانی در آيين شب هولوکاست، وضعيت کنونی جهان را در ارتباط با ايران، مانند سال ۱۹۳۸، اندکی پيش از رفتن آدولف هيتلر به سوی جنگ جهانی دوم، و در حالی که جامعه جهانی با «خوش خيالی» در حال مذاکرات با هيتلر بود، توصيف کرده بود.

نخست وزير اسرائيل همچنين روز چهارشنبه در نشست هيات دولت خود در يادبود هولوکاست، پيراهن يک طفل يهودی کشته شده در يونان را که از موزه «يد و شم» به امانت گرفته بود، بلند کرد و گفت: کودکان يهودی ما هرگز نبايد به سرنوشتی مانند اين طفل دچار شوند و ملت يهود مانند زمان هيتلر بی دفاع نيست بلکه ارتش و کشور قوی دارد.

آقای نتانياهو اسناد «ونزه» را نيز در يک نشست سازمان ملل بر سر دست گرفت و گفت آنچه که هيتلر «راه حل نهايی» برای نابودی کامل قوم يهود می خواند، در اين اسناد ثبت شده است...و حکومت امروز ايران نيز جا پای جای او می گذارد.

شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، نيز در آيين امسال هولوکاست در موزه «يد و شم»، نسبت به «تقويت ايران» و «خطری که ايران برای جهان آزاد و متمدن دارد»، هشدار داد.

آقای پرز گفت: «بشريت باید از فجايع هولوکاست پند گيرد و با خطرهای حياتی، پيش از آنکه دير شود، مقابله کند».

آقای پرز جمهوری اسلامی ايران را کانون و قلب «تروريسم» و «خطری برای جهان» ناميد ولی گفت «توانايی های آشکار و پنهان اسرائيل را نيز در رويارويی با چنين خطری، نبايد دست کم انگاشت».

رييس جمهوری اسرائيل با اشاره به پديده يهودستيزی نيز گفت: «انکار هولوکاست آتشی را که آن جهنم ايجاد کرده بود، خاموش نمی کند؛ تلنباری از جسدهای شکنجه شده؛ آتشباری ها به سوی انسان های به صف شده در کنار چاه هايی که می بايست قبر دسته جمعی اين نگون بختان شود؛ و کوره هايی که انسان های زنده را به خاکستر مبدل می کرد، همگی شواهدی زنده برای همه نسل ها خواهد بود؛ آن آخرين نفسی که نوزادان در آغوش مادر می کشيدند، هر انسانی را تا دنيا دنياست، تکان می دهد».

در اسرائيل آيين هولوکاست طبق تقويم عبری، امروز، بيست و هفتم ماه عبری نيسان برگزار می شود در حالی که از سال ۲۰۰۵، بر اساس مصوبه سازمان ملل، آيين های جهانی هولوکاست در بيست و هفتم ژانويه، در سالروز آزادسازی آوشويتص و عمليات پيروز متفقين بر آلمان هيتلری برگزار می شود.

تعيين برگزاری آيين های جهانی هولوکاست از سوی سازمان ملل نيز نتيجه سياست های محمود احمدی نژاد بود که در دو سال قبل از آن، با انکار هولوکاست و حملات لفظی شديد به اسرائيل و سخن گفتن از «جهان بدون صهيونيسم» و پاک کردن نقشه جغرافيا از وجود «سرطانی» اسرائيل، موجب شد که سازمان ملل اين سالروز را تعيين کند.

همانند هر سال ديگر، امسال نيز هزاران نوجوان يهودی از اسرائيل و کشورهای ديگر برای آيين هولوکاست به کشور لهستان رفته اند تا از اردوگاه های مرگ و کار اجباری، بويژه آوشويتص ديدار کنند و به ياد قربانيان هولوکاست، در مسير بين دو اردوگاه مهم زمان نازی ها راهپيمايی کنند؛ سران لهستان در سطح رييس جمهوری نيز در اين آيين ها شرکت کرده اند.
XS
SM
MD
LG