لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

سپاه: نمونه سازی از پهپاد آمریکایی آغاز شده است


یک عضو ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با اظهار این‌که ایران به تمام اطلاعات ذخیره شده در هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) آمریکا دست یافته است، گفت این هواپیما دو هفته پیش از کشته شدن بن‌لادن بر فراز محل اختفای او پرواز کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه روز شنبه، دوم اردیبهشت‌ماه با تأکید بر این‌که این هواپیما برای ایران یک سرمایه ملی محسوب می‌شود و نمی‌توان راجع به آن به تفصیل سخن گفت، افزود: «حرف زدن ما یعنی دادن اطلاعات و نباید به راحتی آن را خرج کنیم، اما من در اینجا چهار کد می‌دهم که آمریکایی‌ها متوجه شوند ما تا چه حد به این هواپیما نفوذ کرده‌ایم.»

آقای حاجی‌زاده در ادامه افزود که این هواپیما ۲۵ مهرماه ۱۳۸۹ در کالیفرنیا بود، ۲۸ آبان‌ماه همان سال در قندهار افغانستان پرواز داشته و کمی بعد برای رفع اشکالات فنی به لس‌آنجلس منتقل شده است.

وی در ادامه افزود: «این هواپیما همچنین دو هفته قبل از کشته شدن بن لادن در محل کشته شدن این فرد در پاکستان پرواز داشته است.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تأکید کرد که متخصصان الکترونیک سپاه ساخت نمونه این پهپاد را آغاز کرده‌اند.

۱۳ آذرماه سال ۱۳۹۰رسانه‌های ایران گزارش کردند که نیروهای مسلح این کشور توانسته‌اند «یک فروند پرنده هدایت‌پذیر از دور، پَهپاد، متعلق به آمریکا» (آر کیو ۱۷۰) را که در حوالی شهر کاشمر، در عمق ۲۲۵ کیلومتری خاک ایران، در حال پرواز بوده با «اندکی خسارت» در اختیار بگیرند.

ایران می‌گوید که این هواپیما «در کمین‌گاه الکترونیکی نیروهای مسلح قرار گرفته» و با «غلبه فناورانه» در کنترل نیروهای ایرانی آمده ‌است.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی می‌گویند ارزیابی‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که این هواپیمای بی‌سرنشین دچار مشکل فنی شده و ایران از فناوری‌های الکترونیکی و رایانه‌ای برای در اختیار گرفتن آن استفاده نکرده‌ است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه روز شنبه گفت: «بیش از ۵۰ سال فناوری آمریکایی‌ها چه در حوزه هواپیماهای باسرنشین و چه هواپیماهای بدون سرنشین در این هواپیمای جاسوسی جمع شده است.»

مهر می‌گوید این هواپیمای بدون سرنشین دارای «سیستم‌های پیشرفته جمع‌آوری اطلاعات در ابعاد الکترونیکی، تصویری، مخابراتی و سامانه‌های راداری مختلف» است، از جهت نوع ساخت و پوشش «رادار گریز» طراحی شده و از حیث فناوری نیز «آخرین نمونه هواپیماهای پیشرفته ای است که آمریکا مورد استفاده قرار می‌دهد.

واشینگتن پیشتر از ایران خواسته بود تا این هواپیما را به آمریکا پس دهد که این درخواست از سوی جمهوری اسلامی رد شده است.
XS
SM
MD
LG