لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

دیپلمات رسوایی برزیل به ایران بازگشت؛ «با او برخورد می‌شود»


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت، در واکنشی دوباره به رسوایی بازداشت دیپلمات ایرانی به دلیل تعدی به دختران نوجوان اعلام کرد که این فرد «به کشور بازگشت داده شده» و «با او برخورد خواهد شد».

اشاره رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در گفت‌وگو با خبرنگاران به دیپلمات سفارت ایران در برزیل است که ۲۶ فروردین‌ماه در استخری در برازیلیا، پایتخت برزیل، بازداشت شد.

به گفته پلیس برزیل به نقل از شاهدان عینی، این دیپلمات ایرانی در حالی که تظاهر می‌کرد در حال شنا است زیر آب می‌رفت و زیر آب «عورت» دختران را که سن آنها ۹ تا ۱۵ سال و تعداد آنها دست‌کم چهار نفر قید شده لمس می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای مهمان‌پرست در گفت‌وگو با خبرنگاران داخلی و خارجی گفته است که حضور این دیپلمات ایرانی در استخر مختلط «تخلف انضباطی» است و او که در رسانه‌های برزیلی «حکمت‌الله قربانی» معرفی شده به خاطر همین «تخلف» به کشور فراخوانده شده است.

این در حالی است که وزارت خارجه ایران در ابتدا اصلا به حضور این فرد در استخر مختلط اشاره‌ای نمی‌کرد و آقای مهمان‌پرست خود در نخستین واکنش اعلام کرد که «اتهام مطرح‌شده» با سوابق این دیپلمات جور درنمی‌آید.

در آن زمان آقای مهمان‌پرست در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: «بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که مطلب منتشر شده توسط این‌گونه رسانه‌ها، خلاف واقع و فاقد صحت است.»

ماجرا آنجا بالا گرفت و در رسانه‌های آن‌لاین غوغایی به پا کرد که سفارت ایران در برزیل در واکنشی مستقل اتهام تعدی و آزار جنسی دختربچه‌ها در استخر را ناشی از «سوء‌تفاهم فرهنگی» توصیف و رسانه‌ها را متهم کرد که نسبت به برخی کشورها، از جمله ایران، «مغرضانه» برخورد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره همین «سوء‌تفاهم فرهنگی» به موضوع حضور این دیپلمات در استخر مختلط اشاره کرده و از موضوع «سو‌ء‌تفاهم» بدون تشریح آن گذشته است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که قرار است «برابر با قوانین انضباطی وزارتخانه» با این دیپلمات «خاطی» برخورد شود.

رامین مهمان‌پرست تغییر موضع خود در این امر را توضیح نداده، اما به نظر می‌رسد این تغییر و چرخش به دلیل آن باشد که وزارت خارجه برزیل اعلام کرده است در این باره تحقیق خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دستگاه دیپلماسی برزیل اعلام کرده است که این مسئله را بررسی کرده و «رسما» سفارت ایران را در جریان خواهد گذاشت.

رسانه‌های برزیلی دیپلمات ایرانی را حکمت‌الله قربانی، ۵۱ ساله، متاهل و دارای فرزند معرفی کرده و گفته‌اند که او دو سال در پست سفارت ایران در برازیلیا مشغول به کار بوده است.
XS
SM
MD
LG