لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

«۸۰۰ هزار کودک ایرانی از سوء تغذیه رنج می‌برند»


روزنامه‌های شرق، جهان صنعت، جام جم و اعتماد در شماره سه‌شنبه گزارش‌هایی از «پیامدهای حمله سایبری به وزارت نفت» منتشر کرده‌اند. روزنامه جام جم خبر داده است که «به دنبال حمله سایبری، برخی از فعالیت‌های پایانه‌های صادراتی نفت خام نیز آسیب‌ دیده»، و روزنامه اعتماد هم بنا بر «خبرهای رسیده» از استان‌ها و حتی جزایر نفتی ایران نوشته است که «مسئولان نفتی نمی‌توانند بیش از این سکوت پیشه کنند».

روزنامه جمهوری اسلامی از قول دبیرکل خانه کارگر خبر داده است که طی یک سال اخیر «۱۰۰هزار کارگر از هزار واحد تولیدی اخراج شده‌اند».

روزنامه جام جم به استناد آمار اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی و کمیته امداد اعلام کرده است که دست‌کم «۸۰۰ هزار کودک ایرانی از سوء تغذیه رنج می‌برند».

روزنامه اعتماد هم گزارش داده است که شماری از «اصول‌گرایان» قصد دارند طرحی را در مجلس نهم به عنوان «طرح جامع ساختار نظام حکومتی» پیگیری کنند، اما «جزئیات این طرح» هنوز علنی نشده است.

گسترش خسارات حمله سایبری به وزارت نفت؛ از تهران تا خارک

روزنامه‌های شرق، جهان صنعت، جام جم و اعتماد در شماره سه‌شنبه گزارش‌هایی از «پیامدهای حمله سایبری به وزارت نفت» منتشر کرده‌اند.

روزنامه شرق در تیتر یک شماره پنجم اردیبهشت با اشاره به این که «در پی حمله سایبری به وزارت نفت، ستاد بحران در این وزارتخانه تشکیل شده»، گزارش داده است که «شبکه اینترنت و شبکه داخلی ساختمان‌های اصلی وزارت نفت و شرکت ملی نفت قطع شده، کامپیوتر‌ها آسیب دیده‌اند و برخی اطلاعات از دست رفته‌اند» و «اینترنت شرکت‌های تابعه وزارت نفت هم قطع شده است».

این روزنامه همچنین خبر داده است که به دنبال حمله سایبری به وزارت نفت، «مناطق عملیاتی، نظیر پایانه صادراتی خارک، خود را از سیستم اینترنت مرکزی وزارت نفت جدا کرده‌اند»، اما «شبکه‌های داخلی (اینترانت) مناطق عملیاتی وصل است».

به نوشته روزنامه شرق، علیرضا نیکزاد، سخنگوی وزارت نفت، حمله سایبری به این وزارتخانه را تایید کرده و «یک منبع آگاه» نیز به این روزنامه گفته است که «صادرات نفت دچار مشکل نشده است».

روزنامه جهان صنعت خبر داده است که در ادامه «حملات دنباله‌دار سایبری به مراکز حساس کشور» این بار «هکر‌ها امنیت وزارت نفت را نشانه رفتند» و «حمله سایبری به وزارت نفت و شرکت‌های تابعه، از جمله شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت ملی گاز، شرکت نفت فلات قاره، نفت و گاز پارس باعث اختلال در کارکرد شمار زیادی از سیستم‌ها و سرورهای اصلی وزارت نفت شده است».

این روزنامه یادآوری کرده است که «وزارت بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ایران را در اختیار دارد» و «در صورت اختلال در این وزارتخانه باید شاهد فلج شدن اقتصاد کشور باشیم»، اما «با وجود این همه حساسیت و آگاهی مسئولان بر این مسئله، این وزارتخانه مورد حمله سایبری قرار گرفته است» و برخلاف گفته مسئولان که «حملات سایبری را به کشور ناکام و بی‌اثر عنوان می‌کنند، واضح است که مورد حمله قرار گرفتن مراکز حساس کشور دلیلی جز ضعف سیستم امنیتی ندارد».

روزنامه جام جم نیز درباره «پیامد حمله شدید سایبری به وزارت نفت» نوشته است که «هر چند میزان خسارت وارده به شرکت ملی نفت تاکنون مشخص نشده، ولی پیش‌بینی می‌شود به دلیل حجم بالای اطلاعات، به آمار‌ها و اندوخته شبکه داخلی و اینترنتی شرکت ملی نفت، خسارت بالایی وارد شده باشد».

این روزنامه وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی از قول «منابع خبری غیررسمی» گزارش داده است که «به دنبال حمله سایبری، برخی از فعالیت‌های پایانه‌های صادراتی نفت خام نیز آسیب ‌دیده»، اما هنوز «عملیات صادرات نفت خام بدون وقفه انجام می‌شود».

جام جم همچنین از «تعطیلی فعالیت‌های شرکت ملی نفت» خبر داده و نوشته است که «به ‌دلیل از کار افتادن سیستم‌های رایانه‌ای شرکت ملی نفت، بسیاری از فعالیت‌های اداری و مالی این شرکت تعطیل است» و «طبق دستور مقامات شرکت ملی نفت، تا اطلاع ثانوی و تا برطرف شدن مشکل، فعالیتی صورت نمی‌گیرد» و «هیچ‌ یک از کارکنان این وزارتخانه حق روشن کردن دستگاه رایانه خود را ندارند، زیرا هنوز آلودگی از سیستم برطرف نشده و از این رو هر لحظه امکان بروز مشکل دیگری وجود دارد».

این روزنامه از قول «کار‌شناسان فناوری اطلاعات» نوشته است که «هک یا حمله به شبکه رایانه‌ای با ویروس یا به هر روش دیگری به سه دلیل، ضعف مدیریتی، اخلال یا نفوذ نرم‌افزاری بیگانگان، و ضعف سخت‌افزاری صورت می‌گیرد» و اکنون «باید دید حمله سایبری به وزارت نفت در سایه کدام‌ یک از این سه دلیل شکل گرفته است».

به گزارش روزنامه جام جم، مسئولان وزارت نفت «با ایمن خواندن شبکه هوشمند کارت سوخت» می‌گویند که «این سامانه تحت تاثیر و حمله سایبری اخیر قرار نگرفته، زیرا سیستم این شبکه کاملا متفاوت است و به دلیل آف‌لاین بودن آن، امکان نفوذ وجود ندارد، ولی با این حال طی دو روز اخیر دیواره امنیتی این سامانه نیز بالا رفته است تا از هرگونه خطر حمله احتمالی در امان بماند».

روزنامه اعتماد هم در گزارشی با تیتر «مرزهای مجازی بی‌دفاع» گزارش داده است که «چهل و هشت ساعت از حمله سایبری به وزارت نفت نمی‌گذرد که احتمال ایجاد خسارت‌های سنگین در وزارتخانه بزرگی همچون نفت به گوش می‌رسد» و «گرچه نفتی‌ها معتقدند که اطلاعات اساسی آسیب ندیده و سرورهای عمومی از سرورهای اصلی جدا بوده است، با این حال، قطع شدن و خاموش کردن سرورهای اطلاعات موید این نکته است که وزارت نفت باید منتظر جبران هزینه‌های سنگین این حمله سایبری باشد».

روزنامه خراسان گزارش داده است که «این حمله سایبری که از اسفند ۹۰ آغاز و روز یک‌شنبه به اوج خود رسید، ناشی از ورود ویروسی به نام «وایپر» است» که اطلاعات برخی از رایانه‌های وزارت نفت و شرکت‌های آن را پاک کرده است، اما روزنامه اعتماد از ویروس چنجر (DNS Changer) به عنوان «ویروس نابود‌کننده شبکه اینترنتی» نام برده و نوشته است که نفوذ این ویروس «مجموعه وزارت نفت را در شوک عجیبی فرو برده است».

اعتماد در عین حال نوشته است که «حمله این ویروس یا حمله هکری به سیستم اینترنتی وزارت نفت و زیرمجموعه آن» در ابتدا «با سکوت مسئولان وزارت نفت مواجه شد»، اما «خبر‌ها از استان‌ها و حتی جزایر نفتی ایران حکایت از آن دارد که مسئولان نفتی نمی‌توانند بیش از این در مورد این موضوع سیاست سکوت پیشه کنند».

این روزنامه همچنین نوشته است که «ظاهرا این ویروس تنها برای تخریب و از بین بردن اطلاعات طراحی شده» و به همین دلیل است که «وزارت نفت برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی سرورهای خود را خاموش کرده و سیستم‌های الکترونیکی شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت و دیگر شرکت‌ها را نیز قطع کرده است».

«اخراج ۱۰۰ هزار کارگر طی یک سال»

روزنامه جمهوری اسلامی از قول دبیرکل خانه کارگر خبر داده است که طی یک سال اخیر «۱۰۰هزار کارگر از هزار واحد تولیدی اخراج شده‌اند».

به نوشته این روزنامه، علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر «وضعیت واحدهای تولیدی کشور را بحرانی» اعلام کرده و گفته است که «بنا بر آمارهای رسمی طی سال گذشته ۱۰۰ هزار کارگر در بیش از یک هزار واحد تولیدی اخراج شده‌اند».

به گفته دبیر کل خانه کارگر، هم اکنون «نرخ بیکاری زنان در ایران دو برابر نرخ بیکاری مردان است» و «زنان در بسیاری از واحدهای بزرگ و قالی‌بافی گاهی دوسوم دستمزد مصوب شورای عالی کار را دریافت می‌کنند، اما به دلیل ترس از دست دادن شغل از شکایت صرف نظر می‌کنند».

روزنامه جهان صنعت هم عکس یک شماره سه‌شنبه را به «برگزاری یک تجمع کارگری» اختصاص داده که در آن کارگران پلاکاردی در دست دارند که بر آن نوشته شده است «جامعه کارگری هیچ فریادرسی ندارد».

این روزنامه به نقل از شماری از فعالان در نهادهای صنفی کارگران ایران نوشته است که «لایحه اصلاح قانون کار در حالی از سوی وزارت کار به دولت ارسال شده که توافق نهایی با کارگران در مورد برخی از مفاد این لایحه صورت نگرفته» و «دولت به عنوان کارفرمای بزرگی که بنگاه‌های اقتصادی زیادی را تحت پوشش دارد، منفعت زیادی از این لایحه خواهد برد».

روزنامه جهان صنعت همچنین از قول نماینده کارگران شهاب‌خودرو درباره وضعیت کارگران اخراجی این کارخانه گزارش داده است که «مسئولان شهاب‌خودرو همچنان از ورود کارگران اخراجی به محوطه کارخانه شهاب‌خودرو ممانعت می‌کنند‌» و «با وجود این که تا روز دوشنبه چهار روز از اردیبهشت گذشته بود اما شکایت کارگران مبنی بر دریافت بیمه بیکاری نیز تاکنون مورد پذیرش اداره کار شمال غرب تهران قرار نگرفته است» و «کارگران اخراجی شهاب‌خودرو همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند».

به نوشته این روزنامه، مسئولان اداره کار شمال غرب تهران اعلام کرده‌اند که «تا زمانی که نتیجه جلسه شورای تامین در خصوص وضعیت این کارگران مشخص نشود، کارگران شهاب خودرو حق شکایت ندارند».

«۸۰۰ هزار کودک ایرانی از سوء تغذیه رنج می‌برند»

روزنامه جام جم گزارشی درباره سوء تغدیه صد‌ها هزار کودک زیر ۶ سال ایرانی منتشر کرده و بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی و کمیته امداد نوشته است که دست‌کم «۸۰۰ هزار کودک ایرانی از سوء تغذیه رنج می‌برند».

به گزارش این روزنامه، آمارهای رسمی سازمان بهزیستی و کمیته امداد همچنین نشان می‌دهد که دست‌کم «نیمی از ۸۰۰ هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه» یعنی نزدیک به ۴۰۰ هزار کودک ایرانی «به‌دلیل مشکلاتی همچون فقر مادی از تغذیه صحیح برخوردار نیستند».

این روزنامه نوشته است که «سوءتغذیه در کودکان کمتر از ۶ سال که به‌واسطه نبود ریزمغذی‌هایی مانند ید، آهن، کلسیم، روی و ویتامین‌های A، D و B۶ رخ می‌دهد، نشانه‌هایی همچون کم‌وزنی، لاغری و کوتاه‌قدی دارد» و «اگر به‌موقع تشخیص داده نشود، بهره هوشی کودکان را کاهش می‌دهد، و این کمبود‌ها سبب‌ساز افت تحصیلی است» و همچنین «استخوان‌های کودکان را پوک می‌کند».

روزنامه جام جم همچنین از «کمبود اعتبار» به عنوان «درد مشترک بهزیستی و کمیته امداد» نام برده و نوشته است که «طرح توزیع یک وعده غذای گرم در روستامهد‌ها اصلی‌ترین راهکاری است که بهزیستی برای بهبود وضع کودکان زیر ۶ سال دچار سوءتغذیه در کشور ارائه داده است» اما این طرح «در پیچ و خم تامین اعتبار» با مشکل مواجه شده است.

این روزنامه در عین حال از قول «مسئولان بهزیستی و کمیته امداد» نوشته است که «حتی اگر این سازمان‌ها و نهادهای دولتی و شبه‌دولتی، با کمبود اعتبارات کنونی مدارا و طرح یک وعده غذای گرم را در روستامهد‌ها اجرا کنند و به توزیع سبد غذایی میان کودکان محروم ادامه دهند، باز هم شمار زیادی از کودکان مبتلا به سوءتغذیه که شاید در وضع بحرانی از نظر سلامت قرار داشته باشند، تحت پوشش این طرح قرار نمی‌گیرند».

روزنامه جام جم هشدار داده است که «اگر دولت دیر بجنبد، شاید اختصاص اعتبار اجرایی کردن طرح توزیع یک وعده غذای گرم در روستامهد‌ها در سراسر کشور، برای ۸۰۰ هزار کودک ایرانی که دچار سوء تغذیه هستند «نوشداروی پس از مرگ سهراب باشد».

برنامه اصول‌گرایان در مجلس نهم؛ «طرح جامع ساختار نظام حکومتی»

روزنامه اعتماد از طرحی خبر داده است که شماری از «اصول‌گرایان» قصد دارند آن را در مجلس نهم به عنوان «طرح جامع ساختار نظام حکومتی» پیگیری کنند.

این روزنامه نوشته است که اسدالله بادامچیان از اعضای موتلفه اسلامی روز دوشنبه طی یک نشست خبری از برنامه‌های اصول‌گرایان در «مجلس نهم» برای «تغییر شکل ساختار سیاسی پرده برداشته است» و «از طرح جامع ساختار نظام حکومتی سخن گفته که جزئیات آن تاکنون بر کسی روشن نیست».

به گزارش روزنامه اعتماد، این عضو موتلفه اسلامی درباره این تغییرات گفته است که «در مجلس نهم طرح جامعی خواهیم داشت از جمله طرح جامع ساختار نظام حکومتی، طرح جامع جمعیتی و غیره»، و تاکید کرده است که «باید در مجلس نهم بازنگری جدی روی همه قوانین متناسب با چهارمین دهه از انقلاب اسلامی تحت نظارت رهبری و همکاری مردم و بدون ایجاد تنش صورت گیرد».

این روزنامه با تاکید بر این که از میان اظهارنظر‌ها و تایید‌ها و تکذیب‌های وابستگان به جناح حاکم در مورد «آرایش نیروهای سیاسی در مجلس نهم و همچنین ریاست آن می‌توان دیالوگی پنهان را میان اصول‌گرایان تشخیص داد»، نوشته است که «طرح جامع ساختار نظام حکومتی، نه فقط برای ما بلکه برای حمیدرضا ترقی، هم‌حزبی بادامچیان هم نامانوس است» و پرسیده است که آیا «تغییری بزرگ در راه است؟»

به نوشته روزنامه اعتماد، این عضو موتلفه اسلامی همچنین درباره «دلایل همراهی» اکثریت اصول‌گرای مجلس هشتم با دولت»، به صراحت اعلام کرده است که «همراهی ما در برخی موارد با دولت اجبار مصلحتی شرعی و عقیدتی بوده است، ضمن این که دولت نیز در برخی جا‌ها مجبور شده است کوتاه بیاید».
XS
SM
MD
LG