لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

نماینده مجلس: قدرت خريد مردم ۴۰درصد کاهش يافته است


الیاس نادران
الیاس نادران
الیاس نادران، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم بررسی فاز اول طرح موسوم به پرداخت نقدی یارانه ها گفته که اثرات این طرح هنوز بررسی نشده ولی با توجه به افزایش تورم، ناکارآمد بوده و حتی قدرت خرید مردم، ۴۰درصد کاهش يافته است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای نادران گفته است: «اجرای قانون هدفمندی و نحوه اجرای آن به اعتقاد من انحراف از قانون بود و باعث شد عوارض تورمی در جامعه حاکم شود که اين مساله حساسيت‌های اجتماعی را بر ‌می‌انگيزد‌.«

وی گفته است: «به استناد گزارش‌های کار‌شناسی شده وقتی اعلام ‌می‌کنند تورم ۲۰ درصد اثرش بر دهک‌های پايين بيش از دو برابر است يعنی هر خانوار ۴۰ درصد قدرت خريدش را از دست می‌دهد.»

الیاس نادران که از منتقدان سیاست های اقتصادی دولت است گفته است: « دولت از جاهايی برداشت کرده است که اجازه برداشت نداشته، همچنين استقراض دولت از بانک مرکزی و برداشت از درآمد حاصل از فروش نفت که معادل ۱۲ هزار ميليارد ريال شده است اقدام درستی نبود.»

وی گفته است: به رغم اختصاص بخشی از درآمد‌ها در قانون هدفمندی به خانوار‌ها، دولت از بخش‌های ديگر که سهم توليد بود به سمت خانوار‌ها سرازير کرد که ما امروز شاهد نابسامانی‌ها هستيم. بنا بر گزارش‌های نهادهای نظارتی تخلف‌های انجام گرفته سبب شد که نرخ تورم شيب صعودی پيدا کند و اين سير صعودی ادامه بيابد و به جامعه فشار وارد شود.»

دولت محمود احمدی نژاد با طرح موسوم به هدفمندی یارانه ها، تلاش کرد سوبسید یا یارانه های کالاهای اساسی و حامل های انرژی را بردارد و پول آن را مستقیم به مردم بپردازد. این طرح منتقدان زیادی داشته و دارد.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی پیشتر گفته بود مجلس اجازه نمی دهد دولت فاز دوم این طرح را اجرا کند و حتی گزارش شد در این مورد به علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی هم نامه ای نوشته است.

محمد رضا فرزین، دبير ستاد هدفمندسازی يارانه‌ها هم روز سه شنبه از حذف برخی از یارانه های نقدی گفته است: «در حال حاضر برای يک ميليون و ۶۶۶ خانوار پيامک در مورد حذف يارانه نقدی ارسال کرده‌ايم، ولی با اين وجود همچنان در راستای خود انصرافی خانوار‌ها از دريافت يارانه‌ها حرکت می‌کنيم. هدف ما حذف کردن يارانه اقشاری است که نياز به يارانه نقدی ندارند؛ چرا که اين خواست مجلس و مردم است.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای فرزین گفته است: «پيشنهاد دولت اعطای يارانه نقدی به تمامی خانوارها نبود، بلکه ما در ابتدا پيشنهاد کرده بوديم که تنها به هفت دهک يارانه نقدی داده شود، اما در حين تصويب قانون پيشنهادی در صحن علنی مبنی بر دادن يارانه نقدی به همه خانوارها مطرح شد ، دولت نيز از آن اطاعت کرد پس از آن سعی کرديم با خوشه‌بندی برخی گروه‌ها را از دريافت يارانه نقدی حذف کنيم.»

آقای فرزین که معاون وزير اقتصاد هم هست، گفته که در سال‌های قبل از اعمال سهميه‌بندی و هدفمند کردن يارانه‌ها مصرف بنزين روزانه ۱۲۰ ميليون ليتر بود که اين ميزان با سهميه بندی به۶۲/۸ ميليون ليتر و بعد از هدفمندی به۵۹/۳ ميليون ليتر رسيده است.

وی همچنین افزایش قیمت و گرانی را ناشی از تورم ندانسته و آن را به مشکلات اقتصاد جهانی نسبت داده وگفته کالاهای اساسی در همه کشورهای جهان گران شده است.

محمود احمدی نژاد قصد داشت در گفت و گویی تلویزیونی از اجرای فاز دوم طرح موسوم به هدفمندی یارانه ها صحبت کند که این گفت وگو به تعویق افتاد. مجلس می گوید تا وقتی لایحه بودجه به طور کامل بررسی نشده، دولت نباید فاز دوم این طرح را اجرا کند.
XS
SM
MD
LG