لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۱

اعتراض ایران به سوزاندن قرآن توسط یک کشیش آمریکایی


تری جونز، کشيش آمريکايی ساکن فلوريدا.
تری جونز، کشيش آمريکايی ساکن فلوريدا.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با انتشار بيانيه ای، سوزاندن قرآن توسط تری جونز، کشيش آمريکايی ساکن فلوريدا را به شدت محکوم کرده و این عمل را «توهين آميز و تحريک کننده» خوانده است.

روز شنبه، تری جونز، کشیش جنجالی آمریکایی در اعتراض به زندانی بودن يک کشيش ايرانی به نام يوسف ندرخانی اقدام به سوزاندن نسخه هایی از قرآن و شمايلی از پيامبر اسلام کرد.

يوسف ندرخانی، ۳۳ ساله، در سن نوزده سالگی از اسلام به مسيحيت گرويده است. وی به هنگام دستگيری رهبری يک گروه از مسيحيان در رشت را برعهده داشت. دادگاه عالی ایران حکم اعدام وی را تائید نکرده است. آقای ندرخانی همچنان بلاتکلیف بوده و در زندان بسر می برد.

به نوشته روزنامه انگلیسی دیلی میل، پنتاگون از این کشیش آمریکایی خواسته بود در تصمیم خود تجدیدنظر کند چرا که این امر سربازان آمریکایی در افغانستان را با خطر اقدامات تلافی جویانه روبرو می کند.

در بیانیه تازه وزارت خارجه ایران در واکنش به سوزاندن قرآن توسط تری جونز آمده است که جامعه بين المللی در انتظار واکنش فوری، شديد و صريح دولت آمريکا در برخورد با عوامل آن و انجام اقدامات روشن و عملی جهت پيشگيری از تکرار چنين «جنايت فرهنگی» است.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسين ابراهيمی نائب رئيس دوم کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی شکایت از «کشیش هتاک آمریکایی» در جلسه این کمیسیون خبر داد.


وی بيان اينکه «هيچ يک از اديان الهی مقدسات آئين ديگر را زير سؤال نمی‌برد»، خواستار اعدام اين کشيش شد.

سایت «محبت نیوز» که اخبار مربوط به مسیحیان ایران را پوشش می دهد، در این مورد نوشت «اقدام متعصبانه تری جونز علاوه بر تنش هايی که می تواند ايجاد کند فرصت مناسبی در اختيار تعدادی از سازمان های تندرو و بنيادگرايان اسلامی و حتی جمهوری اسلامی قرار خواهد داد.»


تری جونز، که پيشتر خواستار سوزاندن نسخه هايی از قرآن در نهمين سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر شده بود، در در شهريور ماه ۱۳۸۹ گفته بود که قطعا هیچ زمانی قرآن را آتش نخواهد زد. بسیاری از شخصیت ها و مقامات آمریکا و جهان،از جمله باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا،از تری جونز خواسته بودند، دست به چنین اقدامی نزند. آقای اوباما ضمن محکوم کردن «قرآن سوزی»، این عمل را کمک به القاعده خوانده بود.

به نوشته دیلی میل، تری جونز، مدیر سابق هتل بود که رهبری کلیسایی در آلمان را برعهده داشت. اعضای این کلیسا، تری جونز را از رهبری کنار گذاشتند.





XS
SM
MD
LG