لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۰

اوباما و کرزی توافقنامه راهبردی بین دو کشور را امضا کردند


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه در سفری از پيش اعلام نشده وارد افغانستان شد و سپس به اتفاق حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان ، توافقنامه راهبردی بین دو کشور پس از خروج نيروهای سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، از افغانستان را امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، باراک اوباما پس از امضای این توافقنامه اذعان کرد که افغانستان روز های سختی را در پيش دارد ولی با اين حال گفت: آمريکا در کنار مردم افغانستان خواهد بود.

رييس جمهوری آمريکا همچنين تصریح کرده است: مردم افغانستان کنترل آينده خود را به دست می گيرند.

باراک اوبا گفت: هزينه های اين جنگ برای هر دو ملت بسيار بالا بوده است. رییس جمهوری آمریکا اضافه کرده است، اين پيمان راه را برای صلح در آينده هموار خواهد کرد.

حامد کرزی نيز گفته است: توافقنامه پس از جنگ، زمينه همکاری برابر بين آمريکا و افغانستان را فراهم می کند.

طبق اين گزارش حامد کرزی و باراک اوباما در کاخ رياست جمهوری افغانستاندر کابل این توافقنامه را امضا کرده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين توافقنامه در خصوص چگونگی همکاری های آمريکا با افغانستان فراتر از سال ۲۰۱۴ و در زمينه هايی چون مسايل امنيتی، اقتصادی و سياسی خواهد بود.

طبق اين گزارش، براساس اين توافقنامه حق حاکميت افغانستان تضمين شده است و تصريح شده که افغانستان به حال خود رها نخواهد شد و در مقابل ماموريت رزمی نيروهای نظامی آمريکا در افغانستان به پايان می رسد.

طبق اين توافقنامه، آمريکا تعهدی در خصوص حضور نظامی يا هزينه کردن در افغانستان را تقبل نکرده است. اما با اين حال اين توافقنامه اجاز حضور نيروهای نظامی آمريکايی در افغانستان را می دهد.

باراک اوباما پس از امضای توافقنامه به فرودگاه بگرام پرواز کرد . وی در جمع نيروهای نظامی آمريکا گفت: من می دانم که جنگ هنوز پايان نيافته است و برخی ازهمقطاران شما ممکن مجروح است يا کشته شوند. سختی هايی در پيش است.

باراک اوباما با اين حال اضافه کرد: من افق را روشن می بينيم.

باراک اوباما همچنين در یک سخنرانی تلويزيونی از فردوگاه بگرام با مردم آمريکا درخصوص توافقنامه راهبردی با افغانستان صحبت کرد.

آقای اوباما گفت: امروز، توافقنامه ای تاريخی بين ايالات متحده و افغانستان را امضا کردم که تعريف جديدی از رابطه بين دو کشور ارائه می کند: در آينده افغان ها مسئوليت حفظ امنيت کشور خود را به عهده خواهند گرفت، ما همکاری بين دو کشور مستقل را براساس رابطه ای برابر بنا خواهيم کرد، در آينده ای که جنگ در آن به پايان می رسد و فصل جديدی آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مقام هاي آمريکايی پيشتر گفته بودند، در صورت توافق با مقام های افغانستان، احتمالا پس از پايان ماموريت رزمی نيروهای امريکايی احتمالا ۲۰ هزار نيرو در افغانستان باقی خواهند ماند.
XS
SM
MD
LG